Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooi vliegtuig, wel wat anders dan die vliegende schoenendozen waar de Fransen in de jaren dertig mee vlogen.
De kit lijkt me wel een uitdaging .....
Succes!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2022 21:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Leuke intro Paul. En een bijzonder mooi vliegtuigje: hij was klein en licht en voor die dagen snel.
Je ziet meteen hoe snel de wapenontwikkeling in die dagen ging. Men had er niet op gerekend dat een grondaanvalsvliegtuig gepantserd moest zijn om te overleven. Aan dat euvel leed de Fairey Battle ook, met dezelfde desastreuze gevolgen....

De kit heeft niet zoveel onderdelen maar biedt evengoed uitdaging genoeg. Succes er mee en leuk dat we dezelfde Hataka verfset voor Franse vliegtuigen gaan gebruiken uit de blue line.

Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 23 sep, 2022 23:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2022 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Inderdaad mooie intro van dit schitterende vliegtuig.

Heb nu ook een Brequet 693 in de stash maar dan van special Hobby.

Succes met deze Smer kit.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt voor de reacties iedereen.

Inmiddels ben ik ook voorzichtig begonnen met de Brequet. Eerst wat flash verwijderen. Had ik bij de eerste post nog gezegd dat er weinig flash op zat, moet ik dat even corrigeren. En je moet nog voorzichtig zijn met het verwijderen hiervan, het plastic is erg dun en kwetsbaar.
Ook heb ik inmiddels een Hawker Typhoon van Jan mogen ontvangen die naar de Klikko verwezen is. Hiervan ga ik proberen de vloer, piloten stoel en instrumenten paneel te monteren in de Brequet…!
De foto’s volgen nog even..

Leuk Eddy dat je de variant van Special Hobby hebt, die is wel gedetailleerder. Danny heeft die in de Franse groepsbouw van 2013 gemaakt.

Tot de volgende update

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 19:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie intro.
Het offer van Jan komt van pas.
Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 20:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Als je snel kijkt, heeft het wel wat weg van een Mosquito. Maar dan kijknik soms wel erg snel :D

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2023 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo iedereen,

Na een periode van radiostilte ook maar weer een teken van leven van deze kant. Ik geloof dat dit een bouw dip heet en dan een met een hoofdletter!
Door geen tijd, geen zin, andere bezigheden en het niet helemaal meezitten met de Brequet kwam alles op een laag pitje te staan.
Inmiddels heb ik het weer opgepakt en hier volgt het relaas:

De binnenkant heb ik in een blauw/grijze kleur geverfd, Humbrol 79. Ik heb van Jan de overblijfselen van een Typhoon gehad en daarvan heb ik het vloertje, stoel compleet met gordels en dashboard gebruikt. Deze heb ik in de kleur gelaten zoals aangeleverd. Het was even passen en meten en schuren en het zit erin. Voor de rest zit er niks in.
Op de achterste mitrailleur heb ik van een stukje sprue een munitie trommel gemaakt.

photo 584563

Vervolgens romp op elkaar, vleugels eraan. Het landinggestel moest eerst in het motor gedeelte voor de motoren eraan konden. Zoals eerder gemeld zijn de motoren 2 gladde plaatjes. Een poging om deze te vervangen door plaatjes met cilinders erop zijn gestrand omdat de afmetingen van die te groot waren. In werkelijkheid waren de Gnome Rhone motoren ook zo'n 20% kleiner dan de anderen.
Goed opgelet door de fabrikanten...! :D
Maar goed, toen moesten de motoren aan de vleugels gemonteerd worden. Dit had toch wat voeten in aarde, het paste niet zo heel goed (zacht uitgedrukt) kieren, het geheel te breed of te smal..
Na veel, passen, meten, schuren en weer passen konden ze toch bevestigt worden. (Zie de kieren)

photo 584566

Inmiddels staat de Brequet op zijn pootjes en heb ik een eerste laagje verf er over. Ik gebruik de Hataka set. De kleuren die zij aangeven zijn Gris Bleu Clair voor de onderzijde (licht blauw/grijs), en voor de bovenzijde Gris Bleu Fonce (blauw/grijs) Brun Fonce (donker bruin) en Kaki Francais (Bruin/Groen). Dit is een iets ander schema als waar Smer hem in geschilderd wil zien. Als ik mijn naslag werk mag geloven dan zou Hataka de juiste combinatie hebben.
Hataka set:
photo 584565
photo 584564

Smer:

photo 584573

En hier is het resultaat tot zover:

photo 584574
photo 584575

Inmiddels moeten er ook weer wat herstel werkzaamheden gaan plaatsvinden:
Aan de propeller. Ik was zo slim om de bouwtekening te volgen en de propeller te monteren bij het monteren van de motor. Uiteraard niet wetende van het komende gevecht met het plaatsen van de motor. Een blad is afgebroken.
Achterste machine geweer. Deze heeft heel lang het geworstel doorstaan, maar de loop is uiteindelijk gesneuveld. Deze machine geweer moest gemonteerd worden bij het dichtmaken van de romp en kwam tussen 2 pennetjes te zitten.
Voor het schilderen van de romp plaatste ik wat masking tape uit een masking set (voor de Special Hobby variant) op de raampjes in de romp. Bij het voorzichtig aandrukken met een cocktail prikker drukte ik een raampje naar binnen. Of ik plaats deze terug, ik denk dat ik er nog bij kan... of ik maak een raampje van Kristal Klear.

Tot zover de ontwikkelingen van de Brequet 693 van Smer.
Ik hoop dat de volgende update ietsje sneller komt

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2023 21:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi verhaal Paul. En zo te zien gaat het de goede kant op, want er staat al een mooie Bréquet-in-aanbouw.
Er wordt wel weer het e.e.a. gevraagd van je improvisatievermogen. Hellerkitjes zijn niet gemakkelijk, maar het komt goed.
Lastig is altijd om bij die Franse kits de goede kleuren te kiezen. De info uit de kist is vaak niet correct, zoals dat ook vaak bij modellen van Russen het geval is. Dus Wat research kan daarom geen kwaad.
Krystal Klear is heel handig bij het maken van kleine raampjes. Ze worden vaak dunner en mooier dan de ruitjes uit de betrefende bouwdoos en hebben wat meer glans.

Succes bij de voortgang.
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2023 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Goed te zien dat je weer op dreef bent, Paul!
Je werk ziet er prima uit tot nu toe.
Kun je een beetje genieten van dat oude Heller kitje?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 aug, 2023 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zo Paul daar staat een mooi toestel. Netjes man. Al die tegenslagen.........die ken ik ook ( mg's pitots, antennes en nog van dat soort onderdeeltjes.) Ga lekker door met je bouw.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement