Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brequet 693 1/72 SMER
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo iedereen,

Omdat ik heb meegedaan met de Japanse groepsbouw werd mij de vraag gesteld of ik ook mee wilde doen met een Franse groepsbouw. Nu was de Japanse mijn eerste groepsbouw waar ik aan mee heb gedaan en ik vindt dat toch wel leuk. Maar zoals het bij de Japanners ging, eigenlijk nooit belangstelling voor gehad en niks in mijn voorraad (dacht ik) dus even een nachtje over slapen.
Toen bood Huib mij aan om een van zijn dubbele over te nemen en was dat hobbeltje ook geslecht.
Uit de aangeboden kits koos ik vervolgens de Brequet 693! Dit om de simpele reden dat ik deze het mooiste vliegtuig vond. Die keuze had ik al eerder aan Huib kenbaar gemaakt en vandaag heb ik de kit bij Huib opgehaald. Gezellig een kopje koffie gedronken en vervolgens Huib zijn mancave mogen bewonderen met al zijn kunstwerken erin! :shock: :shock:
Het is dat Huib enige zachte dwang heeft toegepast richting de uitgang, anders had ik daar nu nog gestaan denk ik om alles wat gebouwd is en ook nog te bouwen is te bewonderen!
Ook bleek ik toch een Amerikaans vliegtuig wat in dienst van de Fransen heeft gevlogen in mijn stapels te hebben liggen namelijk de Curtiss Hawk 75-A van AML. Nou ja, wie weet voor later...

Deze doos is een kit van Heller uit 1967 en deze Smer uitvoering is van 1986. Hierbij wat foto's van de doos en inhoud. De geschiedenis volgt later.

De doos:
photo 563070
photo 563071

De inhoud:
2 licht grijze sprues met wat flash en een sprue met glaswerk. Zelfs een standaard zit er nog bij!

photo 563072
photo 563074

Bouwtekening in 10 stappen en decals die enigszins vergeeld zijn:
photo 563069
photo 563075
photo 563073

Het is een basic kit met zelfs geen interieur erin...

Inmiddels had ik ook gezien dat er in 2013 al een Franse groepsbouw was geweest en dat Jan deze ook gemaakt heeft en Danny aan een begonnen was. ik zal die verslagen ook alvast eens door gaan lezen.

Tot zover dit begin, tot een volgende update!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 20:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze. Ga je deze oob maken? Of toch proberen een beetje interieur te voorzien?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk kitje Paul, mooi dat Huib je heeft overgehaald haha.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Mark, soms ben ik makkelijk over te halen…! Het is inderdaad een leuk kitje van een mooi vliegtuig, alleen wat karig uitgevoerd.
@Silenoz: ik zal kijken of ik er toch iets van een interieur in kan maken.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha! Dat heb je snel gedaan, Paul! Vanochtend bij mij aan de koffie, en nu al gepresenteerd op de website. Maak er wat moois van, en vooral: veel bouwplezier! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! Interessant toestelletje!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 22:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Goede keus Paul. Elegante lijnen.
Veel plezier tijdens de bouw.

De decals in een afsluitbaar zakje in de zon plaatsen tijdens de bouw....zullen ze van opknappen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dit is wel een leuk gebakje, die kende ik nog niet. Veel plezier ermee :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2022 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt voor de reacties iedereen!

@Huib:Voor mijn bezoek aan jou had ik nog niks, na het bezoek had ik de Brequet en een uurtje over en dan is een voorstelling zo geplaatst! :D
@Barry:Bedankt! Van het plaatsen van een decal voor het raam had ik wel gehoord, van het afgesloten zakje nog niet... Inmiddels kijken de decals vanuit een zakje naar buiten.

De keuze voor de Brequet is omdat ik deze wat lijnen betreft mooier vindt dan bijvoorbeeld een Potez of een Bloch.

Inmiddels heb ik naslagwerk aangeschaft met daarin schitterende foto's....

photo 563676
photo 563677

Enig nadeel is dat het geheel frans talig is en ik geen woord Frans spreek... :mrgreen: Google Translate zal wel helpen denk ik..

Nu even een stukje geschiedenis van het toestel:

De Franse overheid wilde een licht 2 motorig grond aanvals vliegtuig dat makkelijk te onderhouden en te vliegen was. De minimale snelheid moest 480 km/h zijn op 4000 meter hoogte.
In 1934 begon de firma Brequet met de ontwikkeling van de 690 serie, dit was gelijktijdig met de ontwikkeling van de Potez 630.
De keus viel uiteindelijk op de Potez 630.
Toch ging Brequet door met de ontwikkeling van de 690 en het prototype vloog op 23 maart 1938 en in juni 1938 werden er 100 Brequet 691 AB2 besteld en later werd dat aantal verdubbeld.
Helaas waren de Hspano Suiza 14AB radiaal motoren niet geheel betrouwbaar (die zaten ook in de Potez 630 gemonteerd met dezelfde euvels) en de Franse overheid stopte de order voor de 690 na 75 stuks. De orders werden omgezet naar de 693 met daarin 2x Gnome-Rhone 14M motoren van 700 pk per stuk.

De bewapening bestond uit een vast naar voren vurend 20mm kanon en een paar 7,5mm machine geweren, een bommenrek voor 8 bommen van 50kg, een flexibel machine geweer van 7,5mm naar achteren gericht en nog een vast 7,5mm machinegeweer onderaan de romp gemonteerd.

Operationeel was het vliegtuig niet zo'n succes. Men was nog bezig om een goede tactiek te ontwikkelen voor het vliegtuig. Tijdens de ontwikkeling fase was het luchtafweer geschut nog niet zo ontwikkeld, dat was bij de Duitse inval wel anders. Bij een aanval op een Duitse colonne werden van de 18 toestellen er 10 neergehaald. Na de wapenstilstand zijn er een paar naar Italie en Duitsland gegaan en ook Vichy heeft er nog mee gevlogen.

photo 563678
Bron Wikipedia

Wat gegevens van het toestel:
Bemanning: 2
Lengte: 9.67 m
Spanwijdte: 15,37 m
Leeg gewicht: 3.010 kg
Krachtbron: 2 × Gnome-Rhône 14M-6 14 cyl. handgekoelde radiale zuigermotoren, 522 kW (700 pk) elk
Maximale snelheid: 490 km op 5.000 m
Bereik: 1.350 km

Bewapening
Kanonnen: ** 1 × vast, vooruitschietend 20 mm Hispano-Suiza HS.404 kanon
2 × vaste, voorwaarts vurende 7,5 mm (.295 in) MAC 1934 machinegeweren
1 × flexibel, naar achteren gericht 7,5 mm (.295 in) MAC 1934 machinegeweer in achtercockpit
1 × vast, naar achteren gericht 7,5 mm (.295 inch) MAC 1934 machinegeweer in ventrale positie
Bommen: 460 kg (1.0

Nu zag ik dat er totaal geen interieur in zit in deze Smer kit en wil ik er zelf een dashboard in zetten enz. Nu heb ik allen geen stoeltje in de spare box. Heeft iemand nog een stoeltje of een deeltje cockpit in de spare box en zou mij willen helpen?

Alvast bedankt en tot een volgende update.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 aug, 2022 6:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Zo'n flexibel geweer lijkt me geweldig, kan je om het hoekje schieten ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement