Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2022 1:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
In 1952 kwam de Franse regering met een specificatie voor een lichtgewicht supersonische onderschepper die binnen 6 minuten tot 18000 meter kon klimmen. Dassault kwam aan zetten met de MD. 550 Delta, een licht deltavleugel ontwerp zonder horizontaal staartvlak aangedreven door twee M.D. 30R turbojets (7,35 KN elk). Dit prototype vloog voor het eerst op 25 juni 1954 en haalde mach 1,15, na herontwerp van het verticale staartvlak en installatie van naverbranders (9,61 KN met naverbranding) en een SEPR 66 (15 KN) raket booster haalde het prototype, nu genaamd Mirage I, Mach 1,3 zonder booster en Mach 1,6 met booster.
Afbeelding

De Mirage I voldeed dus aan de specificaties maar het werd ook wel duidelijk dat zo'n lichtgewicht ontwerp niet heel praktisch was; de Mirage I kon slechts een enkele lucht-luchtraket dragen en daardoor werd het prototype ook niet in productie genomen.
Dassault heeft nog overwogen om een iets grotere variant van de Mirage I te bouwen, de Mirage II, maar dat project is gestaakt omwille van een nog meer ambitieus project, de Mirage III.
De Mirage III was 30% zwaarder dan de Mirage I en was aangedreven door de nieuwe Snecma Atar turbojet met Naverbrander (43,2 KN). Het prototype van de Mirage III wist op zijn 10e vlucht een topsnelheid te halen van mach 1,52 en met de introductie van kegelvormige shock diffusers (souris = muis) haalde het prototype Mach 1,65. Net zoals op de Mirage I kon de Mirage III uitgerust worden met een raket booster, hiermee werd in september 1957 Mach 1,8 gehaald.
Na het succes van de het prototype werden er 10 Mirage IIIA pre-productie types besteld, deze waren zo'n 2 meter langer dan het prototype, hadden een groter vleugel oppervlak en waren uitgerust met de Atar 09B motor (58,9 KN). De 1e Mirage IIIA haalde op 24 October 1958 een snelheid van Mach 2,2 in vlakke vlucht en was daarmee het eerste westerse toestel die snelheden kon halen van meer dan Mach 2 in vlakke vlucht.
Na het succes van de Mirage IIIA in tests werd de jager/onderschepper variant, de Mirage IIIC in productie genomen gevolgd door de tweezits Mirage IIIB trainer. In juli 1961 nam de Armee de l'Air (AdA) de eerste Mirages in dienst.
Naast de jager variant was Dassault ook bezig met een multirole/jachtbommenwerper Mirage IIIE variant en een verkennings variant de Mirage IIIR plus een twee zits trainer voor de IIIE, de IIID.
De Israëlische successen met de Mirage III tijdens de zesdaagse oorlog en de Yom Kippur oorlog gaven de Mirage III een reputatie als een effectieve doch relatief betaalbare straaljager en als gevolg zijn ze over de hele wereld geëxporteerd. Tegenwoordig vliegt voor zover ik weet alleen Pakistan nog met de Mirage III
Afbeelding

Kit
Ik was eigenlijk niet van plan om mee te doen met deze BB maar toen viel mijn oog toch op dit puntige stokbroodje en ging ik toch maar overstag :mrgreen:
Qua moderne kits heb je voor de Mirage IIIC in 1/48 de keuze uit de Eduard kit uit 2004 of de Hobbyboss uit 2006, deze kits schijnen redelijk op elkaar te lijken en ik lees her en der geruchten dat Hobbyboss wellicht *ahem* wat inspiratie heeft opgedaan bij Eduard. Anyways de Eduard kit kon ik praktisch niet vinden en die schijnt ook niet super florissant te zijn qua pasvorm dus met een beetje mazzel is deze Hobbyboss wat beter, aan de andere kant willen Hobbyboss kitjes van voor ~2010 ook nog wel eens ruw zijn :lol:
photo 562983

Qua kleuren zit ik nog een beetje te twijfelen tussen eentje in camo
Afbeelding

Of eentje in kaal metaal
Afbeelding

Maar dat zijn keuzes voor later, nu eerst wachten op de post voor wat goodies en 1 september :mrgreen:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2022 7:33 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze iconische oerdelta.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2022 12:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi ding Pieter, dat ga je wel merken, als je hem heel strak kunt bouwen is een bare metal uitvoering wel super gaaf natuurlijk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2022 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Aha, nog een Mirage brouwer, :wink: maar da een schaaltje groter.

Persoonlijk vind ik die kaal metale versie de mooiste, maar doe vooral je eigen ding. :brouw:

Veel succes, en reken maar dat ik deze ga volgen,
Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, de IIIC is mijn favoriete Mirage. Lastige keuze: die bare metal versie is inderdaad de mooiste, maar die woestijncamo is ook heel interessant.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Schitterend design voor een bare metal uitvoering als je het mij vraagt!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 19:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Denk wel dat het de bare metal variant gaat worden, ik heb al wat ideetjes hoe ik dat ga aanpakken maar inderdaad wat Mark ook zegt het hangt wel een beetje af van hoe strak ik de boel kan krijgen :lol:
Als dat niks word dan is de camo variant een mooie backup :mrgreen:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi project,

heb ik ook eens in het verleden gebouwd ook op schaal 1/48.
Was een weekend edition van Eduard dacht ik.


Succes

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Boxer schreef:
Mooi project,

heb ik ook eens in het verleden gebouwd ook op schaal 1/48.
Was een weekend edition van Eduard dacht ik.


Succes

Eddy

Die Eduard zie je wel vaker voorkomen in 1/48. Ik had daar eerst ook naar gezocht maar was overal niet meer te verkrijgen :S

Goodies zijn binnen, allereerst een plofzitje van Quickboost
photo 563421

Wieltjes en masks van Eduard, deze zijn gemaakt voor hun eigen kit maar ik denk dat ik ze wel kan gebruiken voor deze Hobbyboss.
photo 563418
photo 563420

En een messing pitot buis van Master
photo 563419

Ik zat er ook nog aan te denken om een straalpijp van Reskit te halen maar ik had de kit nog niet in handen toen ik de aftermarket ging bestellen. Daarbij is het nog al een diep donker gat en eerst zien hoeveel detail de kit onderdelen hebben voordat ik geld en moeite ga steken in iets wat op zich al prima is.
Maar goed de kit heeft dus geen detail in de straalpijp tenzij je ejector pin marks en naden telt als detail :lol:
photo 563417

Maar daar heb ik al iets op bedacht maar dat is voor over iets meer dan een week :mrgreen:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Die Eduard weekend was geen beste, heb het bouwverslag gevolgd en de bouwdoos daarna gauw verkocht.
Heb de Hobby Boss nog liggen, geloof dat die wat beter is dan de Eduard.

Gehard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement