Silenoz schreef:
Ook gezien dat er nog resin luchthappers zijn met doorzichtige delen
Hey Silenoz, je bedoeld die luchthappers van Quickboost? Die zijn inderdaad wel mooi. Blijkbaar zijn die voor alle versies
Mirage F.1 bruikbaar. Misschien dat ik die ook nog koop, op Plastic & Steel is daar altijd veel van te koop.
Silenoz schreef:
De Revell removing (Reboxing? Autocorrect he
) van het Normandie-Niemen squadron ligt hier nog te wachten.
Is dat die zwarte met die grote rode ster op zijn rug? Die is echt wel mooi, maar staat hier niet meteen op de planning.
Goed tijd voor Mirage Nr3, de Mirage 2000.
De Mirage 2000 vind zijn oorsprong in het secundaire project dat als Delta 1000 bekend stond en als back-up voor het Mirage G8A project in 1972. De G8A werd
als te duur en te gecompliceerd bestempeld en uiteindelijk afgevoerd. Omdat het Avion de Combat Futur programma een invulling moest krijgen werd de Delta 1000 verder ontwikkeld tot de Delta 2000. Maar daar de ACF in de eerste plaats een strike fighter, in de tweede een interceptor moest zijn, was de Delta 2000 net het omgekeerde. Maar de eenmotorige Delta 2000 was betaalbaar. Ze werd omgedoopt tot Mirage 2000 en er werden 3 prototypes besteld
in december 1975. Het eerste prototype maakte zijn eerste vlucht op 10 maart 1978 en op 20 november 1982 vloog het eerste productie vliegtuig, een Mirage 2000C (C van Chasseur, jager). Uiteindelijk werden er 601 exemplaren gebouwd over een periode van bijna 20 jaar. De mirage 2000 kwam in dienst bij 9 landen waarvan Frankrijk, de Verenigde Emiraten, Taiwan en India de voornaamste waren.
De N-variant kwam er in 1986 en was bedoeld om de ouder wordende Mirage IVP te vervangen, je weet wel, die Mirages die er uitzagen alsof ze op de verkeerde schaal gebouwd waren. Dassault ontwikkelde op basis van deze nucleair capabele variant de D variant, bedoeld als conventionele bommenwerper.
Het eerste toestel vloog in 1991 en de Franse luchtmacht bestelde 86. De N variant , waarvan er 62 waren werd in 2018 ter zijde gesteld, de D variant doet nog steeds dienst.
De Kit
Deze Revell kit stamt uit 2014 maar is eigenlijk een Italeri-kit uit 1992. De D versie stamt uit 1996. In de doos zitten slechts 2
grijze spreu's en een doorzichtige voor de cockpitkap.
De onderdelen tonen hun ouderdom vooral door de eenvoudige detaillering, vooral opvallend in de cockpit.
Maar helaas is er op dit vlak niet veel aftermarket spul te verkrijgen, dus zal ik er het beste van moeten maken. Wel heb ik
als extraatjes voor deze een RESKIT exhaust nozzle en een Pitot van Master.
Begin oktober ga ik heel het weekend op Plastic & Steel in Affligem (vlak bij mij in de buurt) zitten om wat ongewenste kits
te proberen slijten. Misschien vind ik daar nog wel een leuk kitje om hier bij te passen, een mooie Rafale, of een gigantische
Mirage IV? Of nog wat leuke extraatjes? We zien het dan wel. Ik kan alvast niet wachten om er aan te beginnen, maar eerst
wil ik wel die Sukhoi 24 eindelijk eens af krijgen, die ligt weeral veel te lang stil.
Blijf Brouwen,
Matti