Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Tussen al dat mooie 1:72 geweld kan 1:144 niet ontbreken toch? :wink: Mijn eerste bijdrage voor deze groepsbouw wordt de Dassault Falcon 20 in de kleuren van Pan Am. Ik bouw alleen vliegtuigen van commerciële airliners met minimaal 12 passagiers in 1:144. Business of private aviation valt hier dus normaal gesproken buiten, tenzij het zakenvliegtuig de kleuren heeft van een commerciële liner. Aangezien de Falcon 20 in de kleuren van Pan Am vloog is deze dus toegestaan volgens mijn eigen opgelegde regels. Het wordt een kleintje, want veel groter dan 12 cm wordt hij niet.

De Falcon 20 begon zijn leven als de Mystère 100, welke uiteindelijk de Mystère 20 werd. Dit toestel was ontworpen als zakenjet. Goedkeuring voor productie werd gegeven in 1961 en er werd gekozen voor Pratt & Whitney JT12 motoren (welke ook gebruikt werden door de Sabreliner en Lockheed JetStar). In 1962 werd door Dassault en Sud-Aviation besloten samen een prototype te bouwen. Sud-Aviation maakte enkele essentiële onderdelen en Dassault leidde het project en voerde de eindassemblage uit.

Het prototype vloog voor het eerst in 1963. Onder de toeschouwers was een delegatie van Pan Am geleid door Charles Lindbergh (ja inderdaad, die beroemde Charles Lindbergh!). Pan Am was van plan een business jet divisie op te zetten en zocht een geschikt toestel. De legende wil dat Charles Lindbergh tegen Chairman Juan Trippe zei "I've found your bird!".

Onder invloed van Pan Am kreeg het toestel nieuwe General Electric CF700 motoren en werd het toestel ook groter. In eerste instantie bestelde Pan Am 40 toestellen, maar zou er uiteindelijk maar liefst 160 bestellen. De eerste vlucht met Pan Am was in 1966. Tegen die tijd was de naam definitief gewijzigd in Falcon 20.

Overigens was Pan Am niet de enige bekende naam die het toestel bestelde. In 1971 werd FedEx namelijk opgericht en vloog ook met de Falcon 20 (33 stuks uiteindelijk).

Het toestel was erg populair en de productie werd pas gestaakt in 1988. Er zijn er zo'n 512 van gemaakt.

Enfin, de kit is van F-RSIN. Naar mijn weten de enige 1:144 kit. Ik heb vaker modellen van F-RSIN gebouwd. Het zijn niet de gemakkelijkste modellen, maar met enige geduld valt er wel wat van te maken.
photo 562904

photo 562903

photo 562905

De decals die bij de kit horen vind ik overigens niet zo mooi. Daarom heb ik aftermarket decals van Classic-Airliners besteld. Deze zijn echt een stuk beter, vergelijk het maar eens met de decals van F-RSIN (bovenste sheet). De cockpit ramen zal ik weer zelf gaan maken.
photo 562907

Ik ga de versie met de grijze buik maken.
photo 562908

Ik heb er zin in! Wordt vervolgd in September.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Laatst bijgewerkt door malair op wo 02 nov, 2022 21:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha leuk, een rein kit, met alle uitdagingen van dien. En een mooi klassiek elegant toestel.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 6:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Voor resin lijkt het toch heel erg op gespuitgoten plastic. Ik dacht dat je bij resin normal altijd een romp uit een stuk kreeg? Interessant model en leuk dat je meedoet Malair.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 6:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Het is inderdaad spuitgegoten plastic en geen resin. :) . F-RSIN heeft twee lijnen kits, spuitgegoten en resin. Dit is er eentje van de eerste lijn. F-RSIN had in het begin alleen resin kits (vandaar ook hun naam), maar zijn later ook spuitgegoten gaan doen. Overigens heb ik nog twee Franse resin kits liggen (ook van F-RSIN), dus dat zal zeker nog aan bod gaan komen in deze groepsbouw!

Btw, de romp hoeft bij resin niet altijd uit één stuk te zijn. Bij de modellen van bijvoorbeeld PAS models of RusAir bestaat de romp uit twee helften (of zelfs meer bij grotere kits).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 9:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Een mooie toevoeging, en ook een veelgebruikt toestel. Ook leuk de civiele markt te zien aangeboord worden.

Succes met deze.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Een civiel vliegtuig...leuk dat deze tussen alle militair getinte kisten voorbij vliegt.

Deze is in goede handen bij jou.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Succes met deze Falcon.

Een mooie afwisseling tussen al het militair deze. :wink:

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 15:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuk dat jullie enthousiast zijn. Haha, bij de Soviet groepsbouw was ik ook al één van de weinige civiele bouwers. En ik heb nog twee kits liggen (SE-160 Languedoc en de 1:144 SE-2010 Armagnac), dus ik hou de civiele bijdrage nog wel even in stand.

Waar zijn trouwens onze helicopter bouwers? Een Aérospatiale mag toch niet ontbreken lijkt me :wink:. Over Aérospatiale gesproken, die hadden ook een zakenjet en wel de SN601 Corvette. Air France heeft hier mee gevlogen, dus die zou ik ook nog kunnen maken. Shapeways heeft er een 1:144 model van. Dat is 3D geprpint, dus dat is op zich weer een hele nieuwe uitdaging. We zullen zien.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
malair schreef:
bij de Soviet groepsbouw was ik ook al één van de weinige civiele bouwers.

Ik hoop dat er nog wat meer civiel komt. Markie bouwt overigens ook een civiele versie. Misschien Fokkerfan ook.

malair schreef:
Waar zijn trouwens onze helicopter bouwers?

Shake heeft zijn Alouette III al ingeleid. En ik denk dat René ook nog met een heli komt. En uit betrouwbare bron weet ik dat er een Cougar zit aan te komen.
Misschien ook nog een Puma en nog een Alouette. Dus ik denk dat de helicopters aardig vertegenwoordigd zullen worden. En er was ook nog iemand die WOI Spad wilde bouwen. Ook een mooie aanvulling!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk deze civiele kist!
En hier een helikopter bouwer voor deze BB. Een Cougar en een Alouette.
Zo gauw als ik terug ben uit Frankrijk (gewoon vakantie hoor, geen studiereis) zal ik m'n topics aanmaken!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement