Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 7:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb ook nog een Cant ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 8:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Trajanus schreef:
@ Boxer: watervliegtuigen: ik lust er wel pap van. Ben benieuwd hoe jouw Sunderland uitpakt. Ik heb die van Airfix gebouwd in 2012. De kit stamde uit 1959, maar ik heb zelden zoveel plezier aan de bouw beleefd als aan deze: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 83&t=34607
Voor watervliegtuigen hebben de Italianen het meest elegante woord: idrovolante. Mooi hè? :D


Dat had ik nu ook. Ook ik heb de airfix kit begin jaren negentig gebouwd en daar veel plezier aan beleefd. Toen ik m'n huidige kit tegen kwam op marktplaats werd ik gelijk weer enthousiast om hem weer eens te bouwen.

Bedankt voor je bouwverslag link.



Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 17:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
We gaan beginnen! De Typhoon is af en de masking set is binnen.

Maar eerst het geschiedenislesje, want daar wachten jullie natuurlijk op :lol:

Dornier Do 24T-3

De Dornier Do 24T-3 is mijn bijdrage aan deze BB. Ik sla de geschiedenis van deze vliegboot over tot het moment dat hij in Franse dienst trad: in 1944. Voor de jaren daarvóór verwijs ik naar de website Traces of War, waar een uitstekende beschrijving staat van ontwikkeling en operationele inzet van de Do 24.

Ik had aangenomen dat de Dorniers waren buitgemaakt, maar dat blijkt niet zo te zijn. Het vliegtuig werd tot 1943 in Nederland bij Fokker en Aviolanda/De Schelde gebouwd voor de Luftwaffe en in Frankrijk door de Chantiers Aeromaritime de la Seine (later SNCAN) bij Sartrouville in de omgeving van Parijs. Er zouden 48 vliegboten zijn gebouwd voor de Luftwaffe voordat de Duitsers zich in augustus 1944 terugtrokken o.i.v. de geallieerde opmars. Parijs "viel" die maand.

Afbeelding

* De kiel van een Do 24 onder constructie bij de SNCAN (ex CAMS) fabriek in Sartrouville 1945. Het donkeredeel had een helrode kleur.(Foto constructeur).

Het nieuwe Franse Ministère de l’Air had inmiddels besloten, dat Duitse vliegtuigen die in Frankrijk waren gebouwd, ingedeeld moesten worden bij luchtmacht en marine, mits zij bruikbaar waren. In dat geval moest de produktie worden voorgezet.

En zo kwam het dat de opdracht om 20 Dorniers te bouwen voor december 1944 aan de SNCAN werd verleend. De eerste 9 daarvan zouden ongewapend zijn en worden toegewezen als transportvliegtuigen aan Flotille 9 oftewel 9.Ftr (F= Flotille, Tr = Transport).* De bewapende exemplaren - nr. 10 t/m 20 - kwamen terecht bij Flotille 9F en kregen verkennings- en reddingstaken en zouden worden ingezet tegen onderzeeërs. Deze waren uitgerust met hardpoints voor 4 (diepte-)bommen, mitrailleurs in neus en staartkoepel en kanon in de rugkoepel, hoewel dat laatste niet voor alle exemplaren gold. De Dorniers werden vooral ingezet langs de Noord-Afrikaanse kust en het noordelijke en westelijke deel van de Middellandse Zee.

Afbeelding

* Een hagelnieuwe Do 24T-1 op de werf van de SNCAN-fabriek in Sartrouville. (Archief: Thierry Matra).

De order werd later uitgebreid met nog 40 toestellen. Maar problemen bij de productie en een overstroming van de SNCAN-fabriek aan de Seine leidde er toe dat pas in maart 1945 de eerste productievliegboot aan Flotille 9F kon worden afgeleverd, dat daardoor pas in januari 1946 volledig operationeel was. Deze gevechtseenheid was gehuisvest op de basis Karouba bij de stad Bizerte in Tunesië. In april 1945 volgden uitgebreide testvluchten die werden uitgevoerd voor het Centre d’Essais en Vol (C.E.V.). Groot onderhoud, reparaties en aanpassingen werden verzorgd door Le Mourillon, een fabriek in de buurt van Toulon, de grote Franse marinebasis. Hier werd ook Dornier nr. 11 als eerste met de ASV Mk.II radar uitgerust en beproefd.

Het laatste subtype van de T-1 met de nummers 21 t/m 40 werd gebouwd en afgeleverd tussen eind 1946 en begin 1947. Deze toestellen kom je nog geregeld tegen op foto’s. Ze waren geheel wit geschilderd en hadden Franse radio-apparatuur aan boord, waarvan de installatie veel aanpassingen vergde. Een groot probleem was het verkrijgen van reserveonderdelen en dat vergde veel improvisatie.

Hoewel Flotille 9F een gevechtseenheid was vormden search & rescue missies de hoofdmoot van de uitgevoerde operaties. In deze jaren vormden de Dorniers samen met Sunderlands en Catalina’s de ruggengraat van de Franse marinevliegbootdienst. Er al waren er tal van technische en logistieke problemen, in die eerste jaren na de oorlog moesten de Fransen met alles vliegen wat ze hadden om hun taken uit te kunnen voeren.

Afbeelding

* Een in 1946 of 1947 gefotografeerde, witte Dornier van Flotille 30.S, de laatste eenheid die met dit type vloog vanaf basis Saint Mandrier. Neus- en staartkoepel zijn verwijderd. De eenheid werd ontbonden in 1952. De carrier is onbekend, maar waarschijnlijk van Britse makelij.

Eind jaren 40 bleken de vliegboten verouderd en de uitfasering vond plaats in 1951 met een flypast boven Bizerte. Daarna werden ze overgevlogen naar Saint Mandrier, ingedeeld bij ESC.30S en werden ze alleen nog gebruikt voor trainingsdoeleinden tot in 1953 definitief het doek viel. Vliegers en technici van Flotille 9F werden intussen omgeschoold en de eenheid kreeg de beschikking over Curtiss SB2C-5 Helldivers om haar militaire taken vanaf vliegdekschepen uit te kunnen voeren. Na vergeefse pogingen om de Dorniers over te doen aan de Spanjaarden, die immers al jaren met de van de Luftwaffe ontvangen Dornier Do 24T-3 vliegboot vlogen, werden in mei 1954 de laatste Dorniers gesloopt.

* En daarmee stuiten we meteen op een fout in deze kit: die heeft het volgnummer 8 en zou dus onbewapend moeten zijn. Maar volgens Italeri was hij dat niet. Jammer dat ze hun huiswerk niet gedaan hebben…. Ik bouw i.i.g. een bewapende versie, gewoon omdat het kan.


Bronnen:

* P. van Wijngaarden, Prudent Staal: Dornier Do 24, herinneringen aan een legendarische vliegboot Bonneville, 1992
* Jacques Moulin: Les avions de la guerre d’Algérie: http://avions-de-la-guerre-d-algerie.ov ... 06308.html

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 26 sep, 2022 22:30 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 17:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Interessant stukje geschiedenis.. Succes met de bouw.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Leuk om te lezen Jan.

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi en goed te lezen stuk Jan, vooral de foto van de romp op zijn zijkant vind ik heel indrukwekkend. Het blijven mooie kleine toestellen die 24s. Het inwendige van de romp lijkt mij wel heel klein naar achter toe. Heeft meneer italeri er een interieur in zitten?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Je hebt er weer een mooi stuk geschiedenis van gemaakt Jan! Goed te lezen allemaal. Het is inderdaad een mooie kit van een mooi vliegtuig!
In verhouding met de Emily is dit een peuleschil voor je :D

Veel plezier en succes met de bouw hiervan.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Laatst in Soesterberg naast een echte gestaan

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
* De kiel van een Do 24 onder constructie bij de SNCAN (ex CAMS) fabriek in Sartrouville 1945. Het donkeredeel had een helrode kleur.(Foto constructeur).


Hmmmm..... Lastig te zien met een zwart-wit foto 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Mooi intro, Jan, over een mooi toestel. Heb deze kit enige jaren gelden met enige moeite maar ook met veel plezier gebouwd.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement