Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 9:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er uit dat je een mooie basis voor het spuit- en verfwerk hebt gekregen zo, netjes hoor!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 dec, 2022 9:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Jan, volgmodus staat aan! Wordt met de dag mooier enne beterschap.
Groet,
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 23:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Weer wat vorderingen gemaakt. Op de vraag over de stümmel kan ik antwoorden dat ik die zo hoog mogelijk tegen het lijmvlak heb aangelijmd. Na het plamuren viel het verschil in hoogte nauwelijks meer op. Of de afstand nu goed is weet ik pas als ik de struts tussen stümmel en vleugel ga aanbrengen. Door domme pech zijn de kanonnen van neus- en staartkoepel afgebroken, maar dat komt t.z.t. wel goed.

Nadat het schuren en plamuren in 2 rondes was voltooid heb ik alle geschuurde vlakken eerst in de primer gezet, waarvoor ik Humbrol matt 1 enamel heb gebruikt. Die had ik nog staan. I.v.m. de kou en mijn weerzin tegen binnenshuis spuiten laat ik mijn Valejo spuitbus met primer nog maar even staan en ga het hele model binnenkort met de net gearriveerde Humbrol matt 1 acryl primer schilderen.

Toen de vleugel was voorzien van een landingslicht en de PE roostertjes voor de luchtkoeling van de motoren kwam de PE klus aan de beurt. Ik had gelukkig nog zo'n handig buigapparaat, dat ik 3 jaar geleden op de ESM had gekocht en dat al eerder goede diensten had bewezen. Als eerste kwamen de walkways van de romp aan de beurt. ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je daar nu PE voor modig hebt, maar goed.
Deze loopvlakken hebben minuscule randjes die je om moet buigen. Maar ze zijn zo smal dat de strips uit je buigapparaatje springen als je ze probeert om te buigen. Daarom maar de hele strips met secondenlijm bevestigd, Probleem was echter dat de romp iets bolt op die plek zodat je de strips niet mooi vlak aangebracht krijgt. vervolgens heb ik met plamuur de kieren gevuld en geschuurd.

Afbeelding

Hierna kon de schuine "steunbeer" worden aangebracht en de smalle luchtinlaat voor de romp.

Afbeelding

Close up van de roostertjes van de luchtinlaten, die al een laagje primer hebben gekregen. De driehoekige struts zijn voorlopig even met houtlijm bevestigd.

Afbeelding

Ook de minuscule luchtinlaatjes op de romp zijn PE. Lastig te buigen, te hanteren en vast te lijmen door het geringe formaat. Alle PE werd daarna in de primer gezet.

Afbeelding

En daarmee kwam ik aan bij wat de grote makke is van deze kit: de bevestiging van de parasolvleugel aan de romp. Er zijn 7 struts die daarvoor moeten worden gebruikt, die samen echter 16 lijmvlakken hebben. Er zijn 3 zaken die het zo moeilijk maken. De eerste omissie is dat noch in de instructies, noch op het model is aangegeven waar alles precies bevestigd moeten worden. De 4 struts die op de stümmel worden bevestigd hebben een kleine punt, die in een gaatje moet worden geplaatst en gelijmd. En voor de driehoekige steunen is een kleine opening die de plaatsing moet vereenvoudigen. Er blijven dus 10 "onzekere" lijmpunten over.

Een tweede probleem is dat de volgorde van bevestigen niet wordt aangegeven. Waar moet je in hemelsnaam beginnen? Ik besloot de instructies van het oude model op te zoeken op Scalemates en daar was een volgorde te zien, Maar dan nog... Je begint met de schuine steun en de driehoekige struts. Dat leidt onvermijdelijk tot problemen, zoals het knoeien met lijm omdat je niet meteen de juiste plek kunt vinden. De vleugel moet immers meteen ook uitgelijnd worden. Soms heb je 4 handen nodig, vaak zitten je eigen handen gewoon in de weg. Door al het gedoe braken de twee driehoekige steunen en moest ik opnieuw beginnen.

Afbeelding

Het lukte me niet. Ik besloot eerst de schuine steun - die en passant ook brak - en de achterste driehoek aan te brengen, de vleugel uit te lijnen, de kit te fixeren en alles een nacht te laten uitharden. Nu had ik een beginnetje. Maar je ziet dat het niet mooi is: ik moet straks de lijmvlekken weg zien te schuren en met plamuur de kieren vullen....

Afbeelding

Na een hoop getob kreeg ik ook de voorste steun op z'n plek. De luchtinlaat zat in de weg en het lijmvlak zit direct achter de koeling. Je kan er nauwelijks bij. Toen nogmaals de vleugel uitgelijnd, lijmvlekken verwijderd en de kit gefixeerd.

Afbeelding

Al met al oogt het nu wat rommelig, maar daar kom ik wel uit. Maar het 3e probleem met de bevestiging dient zich al aan: naarmate je meer punten hebt vastgezet neemt de spanning tussen de steunen toe.

Afbeelding

Afbeelding

Na een uurtje werk is het toch gelukt: alle steunen zijn op hun plaats gelijmd. Wat een lastige klus zeg. Niet perfect evenwijdig aan elkaar voor wat betreft de buitenste steunen en de vleugel is niet perfect uitgelijnd. Maar ik kan er zo mee leven.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap is het bevestigen van kleine onderdelen rondom, waarna ik verder kan met primer aanbrengen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 dec, 2022 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ik snap het probleem met de steunen, Jan. Da's wel vaker lastig met dit soort parasolvleugels en dubbeldekkers. Maar zo op het eerste gezicht ziet het er netjes uit. Dus volgens mij heb je het prima opgelost.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2022 1:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat Huib zegt.

Citaat:
Wat een lastige klus zeg. Niet perfect evenwijdig aan elkaar voor wat betreft de buitenste steunen en de vleugel is niet perfect uitgelijnd. Maar ik kan er zo mee leven.

Je bent in ieder geval aan het bouwen, ik zit nog steeds (weer) in een dip. Kan me er niet toe zetten om weer verder. Nog een weekje en dan vakantie, maar ook die dagen zijn alweer flink gevuld.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2022 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooi opgelost zo Jan :wink:
Ziet er allemaal goed uit.

Succes met de schilderen/brushen.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec, 2022 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Voor wat betreft de bevestiging aan de vleugels heb je m.i. wel een logische volgorde aangehouden al had ik de vleugel vooraf al van de motoren voorzien. Maar het is goed gekomen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec, 2022 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Poah dat zal even wat zweetdruppels op het voorhoofd gegeven hebben Jan, maar je hebt het gefixt!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 10:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hee Jan, uiteindelijk zit de vleugel er toch nog behoorlijk netjes op zou ik zeggen? Het lijkt in ieder geval niet raar.
Moet je nog bij Bien in de garendoos om wat touw te spannen of blijft je dat bespaard bij deze kit?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 22:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Deze week heb ik weinig kunnen doen, maar de kiertjes bij al die steunen zijn nu gepolamuurd en glad gemaakt. Ik ga nu eerst alle kleine onderdelen aan de romp bevestigen. Die kan daarna in de primer.

Mark, er moeten inderdaad spandraden op, namelijk tussen de buitenste steunen tussen stümmel en vleugel. Dat ga ik doen met stretched sprue denk ik.

groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement