We zijn weer een stukje verder, al gaat het erg langzaam. Vooral het glaswerk kostte veel tijd: afplakken, 2 lagen groen, 1 laag matte vernis en vervolgens met cocktailprikkers alle raampjes bijwerken. Dat is redelijk gegaan. Probleem was dat de Montex mask loslaat aan de randen. Dus is er veel tijd nodig voor het bijwerken. De volgende keer neem ik de tip van Ferry over om de etiketjes op tape te plakken en uit te snijden. Het glaswerk zelf is nagenoeg ongeschadigd gebleven, maar als je goed kijkt zie je dat de raamstijlen niet zo strak zijn als ik zou wensen. De macrolens is onvergeeflijk....., zoals hier bij de neuskoepel waarvan ik dacht dat het er prima uitzag...
Een overzicht van het slagveld. Het dichtplakken van de romp is een tricky klus. Ik weet nog dat ik de voorganger van deze kit in de jaren 80 bouwde en de rugkoepel er scheef in bleek te zitten. Daarom besloot ik het stap voor stap te doen. Eerst de cockpit, en dan per koepel. Eén helft van cockpit plakte ik vast en positioneerde die. Daarna de romp dichtmaken met tape en de cockpit checken en eventueel bijstellen. De volgende dag, toen de lijm was uitgehard de romp weer open maken, checken en de neuskoepel plaatsen waarna de romp weer met tape werd dichtgemaakt. Zo ook met de rugkoepel en de staartkoepel. Nu ik precies wist waar de cockpit zat, kon ik uitmeten waar ik nog RLM2 kon schilderen aan de binnenkant van de romp.
Nog één keer droogpassen en toen kon de romp dicht. Met overtuigingstape werd alles op z'n plek gehouden en werd de romp ter droging weggezet. De canopy zit nog los en lijkt prima te passen. Daarna heb ik beide "stümmel" aangebracht, maar over de passing ben ik niet te spreken: zie de randen aan de bovenzijde. Plamuur moet dit probleem oplossen, hoop ik.
Gisteren mocht het verband eraf. Er moest eerst wat schuurwerk aan de naden verricht worden en er waren wat lijmresten te verwijderen:
Dit weekend wordt de romp geplamuurd. Er zijn nauwelijks kieren, maar die stümmel vragen meer werk. Op de ESM hoop ik de goede primer te vinden voor deze hataka acrylverf. Daarna kan het schilderen van de romp beginnen. Intussen werk ik verder aan de motoren.
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden