Weer wat vorderingen gemaakt. Op de vraag over de stümmel kan ik antwoorden dat ik die zo hoog mogelijk tegen het lijmvlak heb aangelijmd. Na het plamuren viel het verschil in hoogte nauwelijks meer op. Of de afstand nu goed is weet ik pas als ik de struts tussen stümmel en vleugel ga aanbrengen. Door domme pech zijn de kanonnen van neus- en staartkoepel afgebroken, maar dat komt t.z.t. wel goed.
Nadat het schuren en plamuren in 2 rondes was voltooid heb ik alle geschuurde vlakken eerst in de primer gezet, waarvoor ik Humbrol matt 1 enamel heb gebruikt. Die had ik nog staan. I.v.m. de kou en mijn weerzin tegen binnenshuis spuiten laat ik mijn Valejo spuitbus met primer nog maar even staan en ga het hele model binnenkort met de net gearriveerde Humbrol matt 1 acryl primer schilderen.
Toen de vleugel was voorzien van een landingslicht en de PE roostertjes voor de luchtkoeling van de motoren kwam de PE klus aan de beurt. Ik had gelukkig nog zo'n handig buigapparaat, dat ik 3 jaar geleden op de ESM had gekocht en dat al eerder goede diensten had bewezen. Als eerste kwamen de walkways van de romp aan de beurt. ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je daar nu PE voor modig hebt, maar goed.
Deze loopvlakken hebben minuscule randjes die je om moet buigen. Maar ze zijn zo smal dat de strips uit je buigapparaatje springen als je ze probeert om te buigen. Daarom maar de hele strips met secondenlijm bevestigd, Probleem was echter dat de romp iets bolt op die plek zodat je de strips niet mooi vlak aangebracht krijgt. vervolgens heb ik met plamuur de kieren gevuld en geschuurd.

Hierna kon de schuine "steunbeer" worden aangebracht en de smalle luchtinlaat voor de romp.

Close up van de roostertjes van de luchtinlaten, die al een laagje primer hebben gekregen. De driehoekige struts zijn voorlopig even met houtlijm bevestigd.

Ook de minuscule luchtinlaatjes op de romp zijn PE. Lastig te buigen, te hanteren en vast te lijmen door het geringe formaat. Alle PE werd daarna in de primer gezet.

En daarmee kwam ik aan bij wat de grote makke is van deze kit: de bevestiging van de parasolvleugel aan de romp. Er zijn 7 struts die daarvoor moeten worden gebruikt, die samen echter 16 lijmvlakken hebben. Er zijn 3 zaken die het zo moeilijk maken. De eerste omissie is dat noch in de instructies, noch op het model is aangegeven waar alles precies bevestigd moeten worden. De 4 struts die op de stümmel worden bevestigd hebben een kleine punt, die in een gaatje moet worden geplaatst en gelijmd. En voor de driehoekige steunen is een kleine opening die de plaatsing moet vereenvoudigen. Er blijven dus 10 "onzekere" lijmpunten over.
Een tweede probleem is dat de volgorde van bevestigen niet wordt aangegeven. Waar moet je in hemelsnaam beginnen? Ik besloot de instructies van het oude model op te zoeken op Scalemates en daar was een volgorde te zien, Maar dan nog... Je begint met de schuine steun en de driehoekige struts. Dat leidt onvermijdelijk tot problemen, zoals het knoeien met lijm omdat je niet meteen de juiste plek kunt vinden. De vleugel moet immers meteen ook uitgelijnd worden. Soms heb je 4 handen nodig, vaak zitten je eigen handen gewoon in de weg. Door al het gedoe braken de twee driehoekige steunen en moest ik opnieuw beginnen.

Het lukte me niet. Ik besloot eerst de schuine steun - die en passant ook brak - en de achterste driehoek aan te brengen, de vleugel uit te lijnen, de kit te fixeren en alles een nacht te laten uitharden. Nu had ik een beginnetje. Maar je ziet dat het niet mooi is: ik moet straks de lijmvlekken weg zien te schuren en met plamuur de kieren vullen....

Na een hoop getob kreeg ik ook de voorste steun op z'n plek. De luchtinlaat zat in de weg en het lijmvlak zit direct achter de koeling. Je kan er nauwelijks bij. Toen nogmaals de vleugel uitgelijnd, lijmvlekken verwijderd en de kit gefixeerd.

Al met al oogt het nu wat rommelig, maar daar kom ik wel uit. Maar het 3e probleem met de bevestiging dient zich al aan: naarmate je meer punten hebt vastgezet neemt de spanning tussen de steunen toe.


Na een uurtje werk is het toch gelukt: alle steunen zijn op hun plaats gelijmd. Wat een lastige klus zeg. Niet perfect evenwijdig aan elkaar voor wat betreft de buitenste steunen en de vleugel is niet perfect uitgelijnd. Maar ik kan er zo mee leven.


De volgende stap is het bevestigen van kleine onderdelen rondom, waarna ik verder kan met primer aanbrengen.