Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Een wat late update en ook niet erg opgeschoten omdat ik met mevrouw Shake een paar dagen weg ben geweest.

Quelle gaffe!

Ben je trots op je rotorkop aanpassingen, blijkt dat je de verkeerde afmetingen hebt gebruikt :? .

Keurig 5,5 mm genoteerd als lengte voor de rotor as.

photo 566415

Dan moet je natuurlijk niet de swish plate actuators die lengte maken.....

photo 566412

De boel er weer afgesloopt en een nieuwe rotor as gemaakt omdat ik alles had verlijmd met Tamiya extra thin. Zo staat de swish plate in de juiste positie.

photo 566414

En vervolgens de boel weer opgebouwd.

photo 566411

Verder de veiligheidsgordels aangebracht, hiervoor heb ik voor het eerst gebruikgemaakt van 3D geprinte decals. Moet zeggen dat het goed beviel vanwege de flexibiliteit en de hechting.Alleen bij scherpe hoeken wat extra lijm nodig, een beetje PVA volstaat meestal en als dat niet voldoende is wat CA.

photo 566410

photo 566413

Natuurlijk had ik ook wat ruzie met het glaswerk, het paste niet echt lekker. Ik heb een stukje van de bovenkant van de rechterkant moeten vijlen om het passend te krijgen. Daarom leek het me een goed idee om de navigatieverlichting eraf te snijden en deze later weer terug te plakken. Helaas sprong het stukje weg en bleek onvindbaar (samen met de messing IP coaming die ik als model had gebruikt en de antitorque link van de rotorkop), zelfs met de stofzuiger met een stuk panty over de zuigmond.
Daarom de boel maar weer opgebouwd met wat plastic card en Mr. Surfacer 500. Ook een drempeltje aangebracht om te voorkomen dat het glaswerk teveel naar binnen komt te staan.

photo 566408

De pasvorm aan de andere kant was best goed, de kiertjes vallen me erg mee.

photo 566409

Nu alles goed laten drogen en dan kan de andere helft erop.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 6:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Meestal als ik een onderdeel niet kan vinden, ligt het uiteindelijk toch ergens op mijn werkblad op een plek waar je het totaal niet verwacht.
Die gordels zien er inderdaad mooi uit zo, een stuk reëler dan wat we vaak met tape en misschien een stukje ijzer pogen na te maken en dat moet ook wel in een dergelijk interieur, want je ziet zometeen nog steeds alles.
Mooi herstelwerk op die rotorkop trouwens.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 8:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Mooie vorderingen Sjaak. Gordels maken het wel echt af zo. Die kiertjes zijn vrij eenvoudig weg te werken gelukkig, dus alle vertrouwen erin dat dat goed komt.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Da's wel een beetje pech met die meetfoutjes en wegschietende onderdeeltjes. Kost altijd weer tijd. Maar hulde dat je gewoon weer de draad hebt opgepakt. De aanhouder wint.
Komen er nog pedaaltjes in de cockpit?

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 9:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ondanks dat het een bewerkelijk model is, ziet deze er fantastisch uit tot zo ver.
Mooie aanpassingen...die 3d decals zien er goed uit.

Werkt dit beter dan pe gordels?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2022 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Wolf73 schreef:
Ondanks dat het een bewerkelijk model is, ziet deze er fantastisch uit tot zo ver.
Mooie aanpassingen...die 3d decals zien er goed uit.

Werkt dit beter dan pe gordels?

Cheerz :brouw:
Barry
Dank voor de complimenten! De 3D gordels vindt ik fijner te verwerken omdat ze een stuk flexibeler zijn dan PE. Nadeel is wel dat je ze heel zorgvuldig uit moet knippen omdat je anders een doorzichtig stukje decalsheet blijft zien.

Vandaag eindelijk de cockpit kunnen sluiten, dus een mijlpaal bereikt.

Allereerst wat pedaaltjes gemaakt. Dat was ik eerst niet van plan omdat de in het echt gebruikte pedalen lastig zijn te reproduceren in 1/72. Daarna bedacht ik me dat het in de modelbouw ook vaak gaat om het suggereren van detail en heb ik uit koperdraad een vereenvoudigde versie gemaakt.
Omdat ik vaak problemen heb om zelfgemaakte delen identiek te maken heb ik een vel Tamiya tape, bedrukt met mm raster, gebruikt om de juiste plaatsing en maat te bepalen.

photo 566873

photo 566874

photo 566870

Aan de bovenkant van de canopy nog een verstevigingsstrip aangebracht om de linkerhelft in het gareel te brengen. Ik verwacht niet dat dit erg op gaat vallen als alles in de verf staat. Ik geloof dat er trouwens in het echt op die plek een airco unit zit, dus dat is dan het excuus :wink: .

photo 566871

En dit is de huidige status. Het kostte wel wat moeite om dit netjes te laten passen, bij de aansluiting van het voorstuk moest er toch wel wat materiaal worden verwijderd. Nu eerst de lijm goed laten uitharden en dan de naden vullen. Hiervoor ga ik Mr. Surfacer 500 gebruiken, de grijze kleur komt aardig overeen met het grijs van het interieur.

photo 566872

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2022 19:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Strak werk, mooie stoelriempjes ook!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2022 7:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mooie vorderingen Sjaak! Hij begint er al heel gaaf uit te zien.

Shake schreef:
Daarna bedacht ik me dat het in de modelbouw ook vaak gaat om het suggereren van detail en heb ik uit koperdraad een vereenvoudigde versie gemaakt.
Dit is inderdaad een heel terecht statement. Ik probeer ook altijd zo realistisch mogelijk na te bouwen, maar dat is soms echt niet te doen. Ik hanteer dan zelf ook vaak gewoon "That Looks About Right". Een halve millimeter meer of minder bij raampjes of antennes bijvoorbeeld gaat echt niet opvallen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi gesloten zo, gelukkig heb je er een masking setje bij.
Anders wordt het een lastig verhaal om alles zonder beschadigingen nog af te tapen.

Leuk dat je die voetpendalen hebt toegevoegd, dat helpt toch veel bij zo'n grote kas.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 okt, 2022 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Prachtig cockpitje zo, Sjaak. Die 3D gordels en pedalen voegen veel toe. Glaswerk ziet er ook netjes uit. Succes met de afwerking daarvan. Da’s altijd een precair werkje.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement