Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 nov, 2023 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
OK, nog eentje dan, dacht ik toen ik dit doosje open maakte. Bleken er drie in te zitten. Daarover later meer.
Het gaat over de Morane Saulnier MS406.

Morane Saulnier MS406
In 1934 vaardigde de Franse luchtmacht specificaties uit voor een moderne snelle eenpersoons onderscheppingsjager, gebouwd rondom een 20mm boordkanon. Vliegtuigfabrikant Morane Saulnier reageerde met het ontwerp voor de MS405. Na enkele succesvolle proefvluchten en wat kleine aanpassingen werd het toestel in 1936 in productie genomen als de MS406. De MS406 was de eerste moderne jager van de Franse luchtmacht. Het was een eendekker met zelfdragende vleugel, deels bekleed met aluminium, deels met linnen. De 12-cilinder Hispano Suiza motor gaf het toestel een topsnelheid van 452km/u. En het was bewapend met een 20mm kanon dat door de propelleras schoot en twee 7.5mm mitrailleurs in de vleugels. Op het moment van uitbreken van de Tweede Wereldoorlog op 1 september 1939 was de MS406 het modernste, snelste en meest talrijke Franse jachtvliegtuig. er werden er ruim 1000 van gebouwd. Het toestel werd ook verkocht aan Zwitserland, Turkije, Finland en Polen, hoewel bij dat laatste land de levering te laat kwam om nog aan de strijd deel te kunnen nemen.

Afbeelding

De Morane Saulnier MS406 was een tijdgenoot van de Hawker Hurricane en de Messerschmitt Bf109. Vanwege de zwakkere motor kon de MS406 zijn tijdgenoten echter niet bijbenen. In mei 1940 was het toestel dan ook geen partij voor de Duitse Messerschmitts. Ook werd het toestel tijdens de oorlog niet verder doorontwikkeld, zoals de Bf109 en de Hurricane, zodat het vanaf 1940 verouderd was en bleef. Bij gebrek aan beter bleef het toestel nog wel in dienst bij het Vichy-regime in Frankrijk, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De MS406 is dus een van de vele vliegtuigmodellen ontworpen halverwege de jaren '30 die bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog eigenlijk al verouderd waren.

Afbeelding

Op bovenstaande foto's kun je goed zien dat, net als bij de Hurricane, de voorzijde van het toestel bekleed is met aluminium, maar dat zich achter de cockpit een buizenframe bespannen met linnen uitstrekt.

Maar wat zit er nou in dat doosje?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 nov, 2023 23:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Heller en Frog
Ik trek nog een kleine jager van de stapel, dacht ik. Een klein, niet al te complex kitje als relaxte afsluiting voor de Franse groepsbouw voor mij. De volgende had ik in mijn handen:

Afbeelding
Een Heller 1/72 Morane Saulnier MS406. Maar ik had geen acht geslagen op wat er met ballpoint op het doosje geschreven was.....(u voelt 'm al aankomen).

Afbeelding
Er blijken maar liefst drie modelletjes in te zitten. Uiteraard de bedoelde Heller kit van de MS406. Eerste release uit 1965. Deze verpakking stamt uit 1979.
Maar ook nog twee Frog kits van de MS406! Laten we er eens naar kijken.

Afbeelding
De Heller kit is echt prachtig gedetailleerd met een heel realistische mengeling van opliggende en inliggende details.

Afbeelding
Het is een eenvoudig kitje, maar alle details zijn echt goed weergegeven.

Afbeelding
En een keurig decalvelletje.

Dan de Frog kit. Daar heb ik dus geen doosje bij, want de kitjes zaten bij de Heller in. Ooit zo gekocht blijkbaar?

Afbeelding
Dit is de verpakking van de eerste release uit 1963. Slechts twee jaar ouder dan de Heller kit dus. Maar wat een verschil in kwaliteit!

Afbeelding
De romphelften. Vrijwel zonder detail.

Afbeelding
En wat lompe onderdelen aan een rommelige sprue. De decals ontbreken. De handleiding ook. Maar die heb je toch niet nodig, en bovendien wel op internet te vinden. Maar wat een verschil met de vrijwel net zo oude Heller kit! Kom bij nooit meer aan met dat Heller slechte kwaliteit levert, zoals ik mensen wel eens hoor zeggen.

Maar jullie kennen mij. Hoe gaarder het kitje hoe leuker ik het vind. Dus ik ga er twee bouwen: een Heller en een Frog kit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 nov, 2023 23:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een grappig ding Huib! Succes maar weer.
Ik begreep dat deze jager in de praktijk erg tegenviel. Klopt dat?

groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 8:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jan wil jij nou impliceren dat Huib al zo oud is dat hij gevlogen heeft in deze 406?

Wonderlijk verschil Huib, inderdaad is de Heller veel mooier gedetailleerd dan de Frog. Ik had de Heller, in Smer doosje, al in mijn handen gehad om te bouwen voor de groesbouw. Maar ik kon me er op een of andere niet toe zetten om dat kitje te bouwen. Had even zin in een wat luxere kit. Nu ga ik hem trouwens sowieso niet meer bouwen, want jij bent toch niet bij te houden qua detaillering. Kan ik ook zo'n mooie cockpitkap bestellen ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk Huib!
Veel plezier met deze duobouw!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 11:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mijn stoeltje staat er ook bij... benieuwd wat er uit je hoge hoed gaat komen met deze...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank voor de aanmoedigingen, heren!

Trajanus schreef:
Ik begreep dat deze jager in de praktijk erg tegenviel. Klopt dat?

Ff de intro lezen, Jan! :wink:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 nov, 2023 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Cockpit en wielbakken
Tijdens de illustere modelbouwbijeenkomst in Hurdegaryp, bijna drie weken geleden, ben ik begonnen met de Heller kit. Vanwege de betere detaillering kan die inspiratie opleveren voor de Frog kit.

Afbeelding
Zoals gebruikelijk begonnen bij de cockpit. Die bestond uit een stoel en een hoedenplank. als je van boven door de cockpit naar binnen keek, keek je door de wielbakken zo weer naar buiten. Dus een cockpitvloer gemaakt, een instrumentenpaneel en verder nog mat detail aangebracht.

Afbeelding
Ook de wielbakken afgedicht met een plaatje styreen,.....

Afbeelding
....en van een sober interieurtje voorzien. En de flaps er nog uitgezaagd.

Klaar voor een beetje verf.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2023 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi mooi :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 nov, 2023 19:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik ben benieuwd naar tot welk niveau je die Frog op gaat krikken! Zoals je al zei, Heller heeft best veel mooie gedetailleerde kits uitgebracht. Mijn ervaring is dat de kwaliteit van de oppervlakte details -best goed is, scherp en fijn gegoten. Succes!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement