Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 mei, 2023 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Sluit ik me ook helemaal bij aan........ de vorige was een erg raar kleurtje..... :mrgreen:
10 dikke punten voor ''volharding''..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 7:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi Jan, ziet er goed uit zo!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 mei, 2023 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, zeker. Ondanks alle problemen wordt dit toch nog een juweel, Jan. :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2023 22:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen!

Even een zijstapje. Morgen ga ik op vakantie. We gaan de oude Hollandse waterlinie fietsen, van de Biesbosch tot de Stelling van Amsterdam en die fraaie forten bezoeken.
Het is net niet gelukt om mijn Dornier af te krijgen en ik ga hem niet afraffelen. Ik ben klaar met de decals, de matte vernis is aangebracht en alle onderdelen zitten er nu op. Hopelijk zien julie hier medio juli het eindresultaat. Maar ik heb iets anders wat jullie als trouwe volgers mogelijk interesseert:

Zo’n Dornier blijft je bezighouden. Is het niet het bouwen zelf, dan is het wel de research, zeker als er zo weinig te vinden is over de Dorniers van de Franse marinevliegdienst, de Aéronavale. In zo’n geval komt het beest in mij boven: de terriër, die zich vastbijt in het onderwerp tot hij nieuwe info beet heeft.
Net op tijd vond ik info waarmee ik wat extra details aan mijn Dornier 24 toe kon voegen. En er is wat meer zicht op dit mysterieuze vliegtuig en de eenheid waartoe hij behoorde. Zie dit maar als een vervolg op het eerder geschreven historisch overzicht. Ik doe dit ook omdat ik nog geen enkele Franse Dornier ben tegengekomen als model. Wellicht heeft een toekomstige bouwer er wat aan.

De informatie die ik vond is in het Frans, erg chaotisch beschreven (dat kunnen Fransen als geen ander) en op allerlei verschillende sites geplaatst. Ik pak de hoofdpunten m.b.t. bewapening, kleuren, eenheid en basis er uit. Voor het complete verhaal verwijs ik aan het einde naar de sites die als bron hebben gediend.

Afbeelding

De foto toont een verweerde Do 24 met al zijn koepels. Het is niet helemaal duidelijk of mitrailleurs en rugkanon nog aanwezig zijn. Het stamnummer is niet leesbaar. De foto dateert waarschijnlijk uit 1945.

Afbeelding

De foto toont een Do 24T-3 met stamnummer 5 van flotielje 9.F De rugkoepel is verwijderd en de neuskoepel is van zijn mitrailleur ontdaan. Onder de cockpit lijken radar-antennes zichtbaar. In dat geval dateert de foto op zijn vroegst uit 1946. De gebouwen op de achtergrond maken deel uit van het militaire complex van de Base Aéronavale Carouba. Let op de donkere kleuren en de enome verwering.

Bewapening
In dat overzicht schreef ik destijds ”En daarmee stuiten we meteen op een fout in deze kit: die heeft het volgnummer 8 en zou dus onbewapend moeten zijn. Maar volgens Italeri was hij dat niet. Jammer dat ze hun huiswerk niet gedaan hebben…. Ik bouw i.i.g. een bewapende versie, gewoon omdat het kan.”

Nu ben ik er bij het aanbrengen van de decals achter gekomen dat ik het mis had. Ik meende dat het ging om het 8e exemplaar i.v.m. het stamnummer 8 op de romp, maar de decals op de staart bevatten het opschrift Do 24T-3 nr. 12. Het is dus het 12e exemplaar dat van de assemblagelijn kwam en die was dus wél bewapend. Die 12 is het werknummer en geeft de plaats in de productievolgorde aan, terwijl de 8 de operationele nummering van het vliegtuig binnen de eenheid is, zoals de Fransen dat noemen. Vergelijk het maar met Stammzeichen en Werknummer van vliegtuigen van de Luftwaffe. Excuses dus aan Italeri ….

Afbeelding

Een Do 24 zonder kentekens en stamnummer, behalve de rozet met anker van de Franse marine. Er lijkt een halfslachtige poging te zijn ondernomen om iets aan de verwering te doen.....

Daarnaast valt op dat de Dorniers onderling verschillen. Er is constant aan gesleuteld. Dat heeft te maken met de aanpassingen van de radioapparatuur en vooral met het inbouwen van de radar. Daarvoor moesten de rugkoepel en vaak ook de staartkoepel verwijderd worden i.v.m, gewicht van de nieuwe apparatuur en de benodigde ruimte voor de bemanningsleden die de apparatuur moesten bedienen. Er werden radarantennes aan de zijkanten van de cockpit gemonteerd. Kanonnen en mitrailleurs werden in de loop van 1947 verwijderd, evenals de neuskoepel. Als je de jaartallen van de verschillende foto’s vergelijkt kan het niet anders of verschillende uitvoeringen van de Do 24 werden tegelijk en naast elkaar gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Twee foto's van Do24T-3's met het chevron van flotielje 9.F: de zwaan. Let op de verschillende versies van (Britse) radarantennes voor zenden en ontvangen, naast en bovenop de cockpit. (Bron: Ricour)

De kleuren

Het drama van de verkeerde kleuren ga ik niet opnieuw beschrijven, maar wie schetst mijn verbazing toen ik deze passages tegenkwam (vertaald): “Hoewel de meeste vliegboten van de flotieljes 9F/4S en 9Fr wit gespoten waren, kunnen we op basis van de bewering van voormalig bemanningslid Christian Beltran van flotielje 9F vaststellen dat de vliegboten van 9F een grijs-groene kleur hadden, analoog aan de Duitse exemplaren die boven zee in het Westen opereerden. In de loop der jaren verweerde deze kleur volgens Paul Pasquette in een smerige matte kaki”.
Een andere bron uit die tijd, een voormalige marinevlieger, beschrijft de kleur als "kaki".

Et voilà: die kaki-kleur van Hataka is dus niet zo’n gekke keuze geweest. Maar als ik deze foto's met die ernstige verwering eerder had gezien, had ik zeker geprobeerd om mijn Dornier een meer “uitgewoond’ uiterlijk te geven….. Ik kan nu i.i.g. zeggen dat mijn Dornier, hoewel licht verweerd, er als een exemplaar uitziet zoals het begin 1945 heeft rondgevlogen. En zo liep dit verhaal toch nog goed af :lol:

Afbeelding

Eind 1947: een Dornier Do 24T-3 in nieuwe kleuren, kenteken/stamnummer, kokarde met anker en de zwaan op de neus. De enkele radio-antenne op de vleugel bewijst dat de nieuwe radio-apparatuur is geïnstalleerd. Duidelijk zijn ook de radar-antennes bij de cockpit te zien.

Ik heb echter nergens aanwijzingen kunnen vinden dat het onderste deel van de kiel rood gespoten was. Ook op de gevonden foto's is er niets wat daarop wijst.

De eenheid van de Aéronavale en de thuisbasis

De eenheid waarvan onze Do 24 deel uitmaakt is 9.F (Flotille 9), een bewapende afsplitsing van de al in 1944 opgerichte 9.F.tr (transport), die met onbewapende Do 24’s vloog. De basis van deze eenheid was Base Aéronavale Carouba, bij de stad Bizerte in Tunesië, waar zij over een aparte haven beschikte met alle benodigde voorzieningen. Deze speciale basis voor watervliegtuigen was al sinds 1931 in gebruik.

Afbeelding

De Base Aeronavale (BAN) Carouba bij Bizerte in Tunesië

Voor het complete verhaal, inclusief getuigenissen van voormalige marinemensen van de Aéronavale, verwijs ik naar onderstaande sites, waar ook de foto’s van “geleend’ zijn:

Bronnen:
https://www.flottille9f.net/cd/do24-car.htm
https://www.flottille9f.net/cd/do24-00.htm
https://www.flottille9f.net/cd/do24-01.htm
https://www.flottille9f.net/cd/do24-02.htm
https://www.flottille9f.net/cd/do24-03.htm

Voor nu: fijne vakantie allemaal en tot ziens/horens/meels in juli!
Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 01 jun, 2023 22:07 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2023 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooie aanvulling op je geschiedenis les Jan! Mooie foto’s ook.
Een fijne vakantie gewenst!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jun, 2023 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk stuk om te lezen Jan, dank je wel.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 jun, 2023 7:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Interessante info Jan! Erg leuk om te lezen!
Fijne vakantie (is al een tijdje aan de gang), en de Biesbosch, da's vlak bij mij, geniet er van!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 jun, 2023 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Leuk stuk info Janneman, ook mooie foto's.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 16:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Aleia iacta est! Het kreng is klaar. Ik ben er 11 maanden mee beziggeweest en het had maar een haar gescheeld of hij was in de kliko verdwenen. Maar jullie support en mijn wil om niet op te geven, ondanks alle fouten in het model en andere tegenslagen, is hij toch af. Ik heb er zelfs een beetje schik van als ik er naar kijk. :lol: En ik troost me met de gedachte dat ik in de afgelopen 13 modelbouwjaren niet één keer de Franse versie van deze kit heb langs zien komen.

Dit was mijn tweede en laatste bijdrage aan deze Franse BB. Huib, dank voor de organisatie!

Even "for the record": dit heb ik gebouwd:

Dornier D0 24T-3, vliegboot voor maritieme patrouilles,verkenningen en reddingsoperaties
Aéronavale Flotille F.9 (Vrije Fransen)
Base Aeronavale (BAN) Carouba, Bizerte in Tunesië
Voorjaar 1945


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op ma 10 jul, 2023 10:08 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jul, 2023 20:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Goed dat je hebt doorgezet Jan! Je hebt er weer een mooi exemplaar bij voor je vitrine!
Het schilderwerk ziet er ook weer strak uit.
Jij weet de eventuele tekortkomingen, maar die zijn zo niet te zien.
Heb je nog details kunnen toevoegen naar aanleiding van je bezoek aan het NMM in Soesterberg?

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 140 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement