Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2023 21:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Huh?! Gaat Jugs nou 1/72 bouwen?
Nou, dat was onderdeel van de grap met deze Secret Santa ronde. We hebben allemaal een oud kitje uitgekozen, en ik heb deze Heller uit 1974 uitgekozen omdat ik dit wel een leuke kist vond, en omdat ik de oppervlaktedetails erg mooi vond voor de leeftijd van de kit.
En verder is het natuurlijk ook zo dat deze kist niet had misstaan in de tekenfilmserie Dastardly and Muttley in Their Flying Machines. :mrgreen:

Dus mag ik u voorstellen...
Potez 540
Afbeelding

Deze Potez was gebouwd naar aanleiding van een specificatie uit 1932 voor een verkenner/bommenwerper.
Kennelijk was het getal '0' nog niet heel erg bekend in Frankrijk, wegens het toestel had aanvankelijk de aanduiding 'Potez 54'.
Maar goed, de Potez 54 vloog voor het eerst op 14 November 1933, maar ik geloof eerder dat de Aarde op dat moment besloot de aanwezigheid van zo'n lelijk bouwsel niet langer op haar oppervlakte te tolereren en heeft ze haar uiterste best gedaan om de Potez af te stoten. Historici zijn er nog niet over uit. :P

Het toestel was gebouwd om meerdere rollen te kunnen vervullen. Zo moest het toestel gebruikt kunnen worden voor verkeningsvluchten op lange afstand, als vrachtvliegtuig en als bommenwerper (wat op zich veredelde vrachtvliegtuigen zijn).

De Potez 54 was een hoogdekker van een staalbuisconstructie met houten en metalen huid. Het prototype had een dubbel kielvlak met richtingsroeren, maar deze werden tijdens de verdere ontwikkeling vervangen voor een enkel kielvlak. De motoren waren 2 Hispano-Suiza 12Xbrs V-12 motoren van 690pk. De motoren zaten in gestroomlijnde nacelles, welke met korte 'vleugeltjes' aan de romp bevestigd waren. Het onderstel was intrekbaar en zat ook aan de motorgondels bevestigd.
Onder de korte vleugeltjes tussen de romp en motorgondels konden extra bommenrekken bevestigd worden.
Defensieve bewapening bestond uit handbediende geschutskoepels in de neus, op de rug, en een half-intrekbare buikkoepel.

De dubbele staart werd later in de ontwikkeling vervangen voor een enkele staart, en toevallig genoeg had men bij Potez op dat zelfde moment ook weer de '0' van de typemachines teruggevonden, waardoor het type de aanduiding 540 kreeg.
In deze vorm werd het toestel aan de Armee de l'Air afgeleverd en in totaal zijn er 192 Potez 540's gebouwd.

Tijdens de Spaanse Burgeroorlog heeft de Potez voor het eerst gevechtshandelingen uitgevoerd. Dit was aan de zijde van de Spaanse Republikeinse luchtmacht.
Afbeelding
Okee, alle geintjes daargelaten, ik vind het stiekem wel een stoere kist....
...voor een vliegend hondenhok.
:P

Tijdens de confrontaties in de Spaanse Burgeroorlog werd goed duidelijk dat, ondanks het ontwerp pas 2 jaar oud was, het toestel alweer verouderd was. Zeker vergeleken met Italiaanse en Duitse toestellen die ook in het conflict werden gebruikt. De Republikeinse piloten noemden de Potez om deze reden dan ook een Ataúd Volante (Vliegende Doodskist).

Tegen het einde van de jaren '30 werden de 540's teruggetrokken uit de verkennings- en bommenwerper eenheden, en werden ze enkel nog voor transport gebruikt. Ook werden ze ingezet om paratroepers te trainen. Tegen September 1939, en dus het begin van de Tweede Wereldoorlog, waren deze toestellen voornamelijk naar de Franse koloniën gestuurd, waar ze de transport- en para trainingsrol verder vervulden. Zelfs in deze secundaire rollen was de defensieve bewapening problematisch.
Na de val van Frankrijk vlogen de nog luchtwaardige 540's voor de Vichi Luchtmacht in de Franse Koloniën, maar eind 1943 waren de meeste uit dienst genomen of vernietigd.

General characteristics

Crew: 4 to 7 (dependent on whether functioning as transport or bomber)
Length: 16.2 m (53 ft 2 in)
Wingspan: 22.1 m (72 ft 6 in)
Height: 3.88 m (12 ft 9 in)
Wing area: 76 m2 (820 sq ft)
Empty weight: 3,785 kg (8,344 lb)
Gross weight: 5,950 kg (13,118 lb)
Powerplant: 2 × Hispano-Suiza 12Xirs V-12 liquid-cooled piston engines, 515 kW (691 hp) each (left hand rotation)

Performance

Maximum speed: 310 km/h (190 mph, 170 kn) at 3,962 m (12,999 ft)
Range: 1,250 km (780 mi, 670 nmi)
Service ceiling: 10,000 m (33,000 ft)

Armament

Guns: 3–5 × 7.5 mm (0.295 in) MAC 1934 machine guns in flexible nose, dorsal, and ventral positions
Bombs: 4 × 225 kg (496 lb) bombs on external racks or 10 × 55 kg (121 lbs)


Nou, laten we eens naar de kit kijken.
Als eerst, de doos:
photo 572265

De decals:
photo 572264
Met het juiste licht zou je haast gaan denken of 't niet stiekem een Belg moet worden. :lol:

De grijze plastic onderdelen:
photo 572266
photo 572267
photo 572268
Met toch best mooie details voor zo'n oudje!
photo 572272

De transparante onderdelen:
photo 572270
photo 572271
Op de 4 rechthoekige raampjes zitten wat spikkels óp het raam, en ik ga kijken of ik die kan verwijderen. Verder vind ik de flenzen rond de ramen enigzins overdreven, ik ga eens kijken of ik daar wat aan kan doen. Misschien dat ik net als Markie ook het interieur wat ga opleuken.

En dan de handleiding. Ik vind het om een één of andere reden best wel een gave lay-out. Stiekem misschien wel poster waardig:
photo 572274

Maar goed, dit is hetgeen waar ik me het komende jaar over ga buigen, in de hoop dat ik er iets uit weet te krijgen wat een beetje op een Potez 540 lijkt, en dat ik er niet per ongelijk een Farman F.211 of een F.220 van maak, al is de laatste wel errug lomp...euh...gaaf!. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2023 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Goh, dit is een bekend apparaat.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie boxart. Dat decal setje heeft betere tijden gezien.. :wink:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 7:46 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ markie, Inderdaad! :mrgreen: Maar de mijne zal niet zo schoon en netjes worden als de jouwe is gok ik. :P

@ david, klopt inderdaad. Voor de roundels zal dat niet zo'n probleem zijn, maar voor de unit markings en het serienummer op de staart moet ik wel wat bedenken...


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Een vies legerachtig geval is wel veel lekkerder bouwen kan ik je vertellen. Bij dat ding van mij ben ik haast als een autobouwer aan het laklaagjes spuiten. Eerst laagje, drogen, nog een laagje, drogen, nog een laagje en in slaap gevallen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 6:24 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, bij deze dan de aftrap voor deze kist!
Ik ben een aantal dingen van plan bij deze kist. Ik wil de registratie en de roundels gaan spuiten, ik wil de belachelijk dikke ramen gaan aanpakken en ik, wil ook een poging wagen om een soort interieur te maken, of op z'n minst het e.e.a. wat op te leuken. Dit laatste vooral omdat ik bij de Franse BB heb gezien dat dat best wel erg moi kan worden bij zo'n kist als dit. :D

Maar daar komen we later wel op terug. Eerst maar klein beginnen door wat luchthappers op de motorgondels uit te boren.
photo 573684
photo 573683
photo 573685

En daarna ben ik aan het klungelen geweest met het eerste raampje. Het kit onderdeel heeft van oorsprong raampjes die zo'n 2mm dik zijn. Op schaal is dat ruim 14cm! Het eerste raampje wat er aan moet geloven is het dakraampje:
photo 573686
En dit is hoe Heller had bedacht dat 'ie op z'n plek zou moeten komen:
photo 573688
Na een paar halen op de schuurstick zien we dat het glaswerk in het midden ingeklonken is.
photo 573687
Aangezien we toch de boel aan het schuren zijn kunnen we dit net zo goed ook meenemen.
En toen gingen we maar schuren, schuren en nog meer schuren...
photo 573689
...totdat we de dikte van het raampje zo'n beetje gehalveerd hadden.
photo 573691
Tjah, melkglas is leuk voor privacy, maar om continu met het zicht alsof je in een mistbank zit rond te vliegen is ook geen optie. Dus! Polijsten maar!
photo 573690
En we kunnen weer een stapje fijner, tot we uiteindelijk dit hadden:
photo 573693
En weer even op z'n plek gelegd:
photo 573694
Veel beter! :) Nu nog maar 10 raampjes (of 12 als het tegen zit) te gaan!

Intussen hadden we de vleugels alvast in elkaar geplakt en heb ik ook een poging gedaan om wat pin marks op te vullen met Mr. Surfacer.
photo 573695
Note to self: tweede ronde met Mr. Surfacer 500 doen ipv 1000. Also, volgende ronde niet meer knoeien (klodder op linker romp helft)...
Als afsluiter heb ik ook alvast de banden en velgen van het hoofdonderstel in elkaar geplakt en heb ik de (substantiële) gietnaad op de banden ook alvast weggeschuurd.
photo 573696

Tot zover!

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 jan, 2023 10:07 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Lekker bezig zo :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 jan, 2023 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat is je werk wel waard bij die raampjes, netjes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 jan, 2023 6:48 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt jongens! :)
@Deef, het is een heel verschil inderdaad. Maar als finishing touch ga ik ze nog wel even onderdompelen in MRP gloss.
Intussen heb ik meerdere raampjes gedaan en om later niet de tel, maar ook de onderdelen niet kwijt te raken heb ik ze ingepakt in tape en genummerd met het nummer wat ze op de sprue hebben.
photo 574032

Verder hebben we de pinmarks bijgewerkt...
photo 574034
...ben ik een beetje aan het kijken hoe ik het beste de dikke uitlijn-richels voor de tussenschotten subtieler kan maken, voor het geval dat je er iets van terug gaat zien...
photo 574035
...en daarna zijn we begonnen met het plakken van strips en zo. Op de romp zijn een aantal diagonale lijnen met klinknagels te zien, en bij deze lijnen heb ik besloten om plastic staaf van 1x1mm te gebruiken. Bij de rest van de lijnen heb ik rondstaf gebruikt van 0,5mm dia.
photo 574040
photo 574039
photo 574041
photo 574038
Ik had op een Poolse site een andere bouwer gezien die behoorlijk ver was gegaan met het plakken van de strips, en ik weet ook nog niet hoe ver ik ga, maar tot zover ben ik niet ontevreden! :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement