Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Bah! een BA.. :mrgreen: En nog wel van Alan Models uit Rusland..dat kan nooit goed zijn.

photo 527787

Eh..ja en nee. Dit kitje koste bijna niks, omdat de doos en bouwbeschrijving ontbraken.
Plastic is vreemd vlekkerig grijs met gietnaden, uitstootsporen en gietfoutjes.

..kortom, kon ik niet laten liggen.. :lol:


Ik heb de bouwbeschrijving ergens van internet geplukt en zo goed als ging uitgeprint zodat de bouw kon beginnen:


photo 527786

photo 527785

photo 527780

De BA-20 (Russisch: БА-20), afkorting van Бронеавтомобиль 20, Broneavtomobil ("pantserauto") 20, was een licht gepantserd wielvoertuig van de Sovjet-Unie.
Het pantser bood alleen bescherming tegen de wapens van het kleinste kaliber en granaatscherven. Het was bewapend met een 7,62 mm machinegeweer in een koepel boven op het voertuig.
In 1938 kwam een verbeterde versie in productie, de BA-20M. Deze kreeg een iets grotere gevechtstoren en een vaste bemanning van drie personen.
De BA-20 en BA-20M waren in gebruik van 1936 tot 1945.

Direct bij de inzet van het voertuig in de strijd werd duidelijk dat het een aantal tekortkomingen had. Het pantser was met maximaal 6 mm zeer dun en bood alleen bescherming tegen de kleinste wapens.
De banden waren massief, maar dit had als voordeel dat bij een beschadiging nog doorgereden kon worden.
Het had alleen aandrijving op de achterwielen (4x2) en door de combinatie van het hoge gewicht en het lage vermogen van de motor waren de rijeigenschappen in het terrein onvoldoende.
Het was eigenlijk alleen op de weg goed te gebruiken. De BA-10 had een brandstoftank van 70 liter en dit gaf het voertuig een bereik van zo’n 350 kilometer.

De ronddraaiende gevechtskoepel was voorzien van een machinegeweer met een kaliber van 7,62 mm. Dit was ook onvoldoende om de vijand op een afstand te houden.
Aan boord was ruimte om zo’n 1.400 patronen mee te nemen.

De bemanning bestond uit twee personen, een chauffeur en een commandant / schutter. Sommige voertuigen kregen ook een radio aan boord en daarmee een derde bemanningslid.
De voertuigen met radio waren duidelijk kenbaar aan de antenne, deze liep met een boog om de koepel heen.

In 1938 werd een verbeterde versie geïntroduceerd. De BA-20M kreeg een nieuwe en grotere geschutskoepel en een radio bij de standaarduitrusting.
De bemanning kwam hiermee ook op standaard drie personen. Het gewicht was 2,5 ton en lag zo’n 200 kilogram hoger in vergelijking tot de BA-20.
Een grotere tank van 90 liter benzine verhoogde het actieradius tot 450 kilometer.
De motor bleef onveranderd waardoor de maximumsnelheid lager uitkwam op zo’n 70 km/u.

De BA-20M bleef tot begin 1942 in productie en in totaal zijn er 2.103 stuks van gemaakt.

Ik ben meteen maar begonnen met het onderstel schoon te maken. En dat ging best prima.
Geen verassingen verder, dus plakkerdeplak en je hebt een compleet onderstel in elkaar zitten.

photo 528858

Het koepeltje ging ook 1-2-3 in elkaar, maar toen kwam de pantser-opbouw..dat is andere koek.
De onderdelen zijn verdeeld in een achterkant, dak, voorraam, zijwanden en motorkap.
En dat past allemaal best aardig. maar als je de hele cabine dan op het onderstel plaatst, zit er achteraan een enorme kier...

Geen probleem, kunnen we oplossen. Gewoon een stripje styreen ertussen huiben. Hatseflats..

photo 528860


Maar als je dan de zijwanden naloopt naar voren, wordt de carrosserie ineens veel smaller dan de bedoeling is.
met als gevolg een MEGA-kier. De enige oplossing is om de wanden naar beneden wijder te maken.
Dan moet er dus een stukje styreen aan beide kanten van de neus, en dat dan passend maken. grrr :|

photo 528859

Tsja niks an te doen, daar moet gehuibt worden. Dat gaat nog best een operatie worden om dat passend te maken.
Inmiddels wel alle onderdeeltjes zo goed als klaar voor eindmontage:

photo 528855

photo 528857

photo 528856

Binnenkort wat verdere stappen, en kijken of de motorkap mooi langszij de wielkappen komt zonder mega-kier.

Greetz.

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op za 19 feb, 2022 17:46 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 20:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Leuk onderwerp. Ik dacht al iets van GAZ te herkennen. Daar is hij blijkbaar op gebaseerd.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Gaaf ding dit zeg! En je bent al een eind op weg!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Ah, prachtig David! Jij bent met een mooie serie minder bekende objecten bezig (lees: geen T34). Heel mooi die oude pantserwagens. Leuk hoe goed je kunt zien dat het in feite een omgebouwde personenwagen is.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, dat klopt Huib, het is een bovenbouw op een GAZ personenauto:

photo 528958

Het was afgeleid van de civiele GAZ-M1 van de Russisch producent GAZ gevestigd in Nizjni Novgorod. volgens mij weer afgeleid van een licentie bouw Ford-A..
Het chassis werd gemaakt bij GAZ, maar de opbouw kwam van de Vyksinskiy fabriek, waar ook de finale assemblage van het voertuig plaatsvond.

Aldus Wiki.. :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 15:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hahaha dit past echt voor geen meter David, leuk model, dat dan weer wel, succes, ik hoop dat je er wat van kunt maken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 19:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk zeg en uitdagend om hier wat van te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooi onderwerp en je bent al aardig op weg. Succes en veel plezier gewenst!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 0:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Een paar kleine vorderingen te melden.

De passingsproblemen zijn bijna verholpen. Ik heb een paar geleiders op de chassisbalken geplaatst.
Zo kan het koetswerk van de motorkap in de juiste vorm geleid worden.


Het binnenwerk heeft een laagje wit gekregen en de buitenkant een grondje groen.

photo 530887

photo 530897

Nu wachten tot het goed droog is allemaal, en dan de binnenkant afmaken.
Alles is nog demontabel :mrgreen:

Greetz.

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Nou, die niet passende motorbeplating heb je netjes opgelost. Wat een mooi ding wordt dit, zeg! Echt leuk.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement