Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Huibs kleine KV feestje
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2021 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Ik moet een paar dagen wachten op langzaam drogende olieverf bij de laatste T34 in mijn serie. Dus heb ik alvast maar een nieuw projectje bij de kop gepakt. Nu ik het T34 project zo goed als afgerond heb, kan die andere klassieke Sovjet tank er ook nog wel bij: De Kliment Voroshilov.

KV-1
Bij het Sovjet concept van Deep Battle (zie: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=288&t=53494&start=0#p1043281) hoorde een zogenaamde 'Doorbraaktank', een tank die intensief vuur kon afgeven, een goede terreinvaardigheid had en bovendien zo zwaar gepantserd was dat hij vijandelijk artillerie- en mitrailleurvuur kon overleven. De speciaal hiervoor ontwikkelde T35, uitgerust met vijf koepels bleek echter geen succes. Zowel de mobiliteit als de bepantsering van deze mastodont schoten zwaar tekort.

Afbeelding
T35. Slagschip op het land

Ervaringen uit de Spaanse burgeroorlog wezen op het belang van zware bepantsering. Op deze basis werd een nieuwe ontwerpvraag gesteld aan de Sovjet industrie. De drie voorgestelde prototypes werden uitgetest in de Finse Winteroorlog. Er kwam er één duidelijk als beste naar voren: de simpelste. De andere twee ontwerpen bezaten twee koepels, één met antitankgeschut en één met veldgeschut. Het gekozen model werd verder uitgewerkt en in 1940 in productie genomen onder de naam Kliment Voroshilov (afgekort KV), vernoemd naar de gelijknamige sovjet maarschalk en politicus. (Overigens een nare man, die een grote rol speelde bij de zuivering van het leger in 1937.)

Afbeelding
KV model 1940, de eerste operationele productieversie

De KV was voor zijn tijd een reusachtig ding, in formaat vergelijkbaar met de latere Tiger en Panther tanks. In 1940 was het de zwaarste operationele tank ter wereld. Zijn zware bepantsering van 75 mm was immuun voor al het toen in gebruik zijnde antitankgeschut. En met zijn 76mm kanon kon hij alle tanks de baas, en kon hij bovendien een flinke brisantgranaat afschieten die effectief was tegen infanterie en artillerie. De eerste Duitse ontmoetingen met de KV1 waren ontluisterend. De toen gangbare 37mm tank- en antitank kanonnen brachten nauwelijks een schrammetje aan op de tank. Alleen het 88mm luchtdoelgeschut, en individuele infanteristen die met doodsverachting een magnetische holle lading op het pantser wisten aan te brengen, konden een KV uitschakelen.

Een meevaller voor de Duitsers was dat de vroege modellen van de KV mechanisch niet betrouwbaar waren en vaak door pech uitgeschakeld werden. Bovendien was de tank loodzwaar en moeilijk te besturen door de toepassing van een oude Caterpillar techniek in het differentieel. Desalniettemin voelden de Duitsers zich door de ervaringen met de sovjet T34 en KV tanks genoodzaakt als een razende hun materieel te verbeteren. Het 37mm geschut werd vervangen door 50mm geschut met lange loop, waarmee op korte gevechtsafstanden het pantser van de KV doorboord kon worden. De tegenmaatregel was simpel: er werd gewoon extra pantser op de KV tanks geschroefd, zowel bij de bestaande tanks als bij nieuw geproduceerde.

Afbeelding
KV model 1941 met opgeboute extra pantserplaten.

In de loop van 1942 werd het het sovjetopperbevel echter duidelijk dat de KV nauwelijks meerwaarde had boven de T34. Beide tanks waren hetzelfde bewapend, en de T34 had een veel betere mobiliteit en was aanzienlijk goedkoper om te produceren. Om de tankproductie niet te verstoren werd nog een laatste versie van de KV geproduceerd, terwijl ondertussen gewerkt werd aan de eerste ontwerpen van de Josef Stalin tank. Bij deze KV model 1942 was het productieproces zoveel mogelijk versimpeld. De extra bepantsering werd nu uit één stuk gemaakt, en de besturing was sterk verbeterd. Het is de de laatste en meest gebouwde versie van de KV. De productie werd in 1943 stopgezet.

Afbeelding
KV model 1942, uitgeschakeld door 88mm geschut in de toren. De toren van deze KV is gegoten. Er zijn ook varianten met een gelaste koepel.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2021 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Maar welke ga je bouwen Huib? Of heb je dit beginnetje vast voor mij gemaakt? Want zoals je weet heb ik er ook een liggen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2021 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een brute bak zeg. Ik hoop maar dat je nu geen problemen met de tracks krijgt, want ik zie geen zijschotten om een en ander weg te werken.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 1:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk dat je de KV reeks ook nog meeneemt.
Ik heb de varianten in een ver verleden ook bijna allemaal gebouwd:

Afbeelding

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Dank voor de reacties, heren!

markie schreef:
Maar welke ga je bouwen Huib? Of heb je dit beginnetje vast voor mij gemaakt? Want zoals je weet heb ik er ook een liggen.

Ja, je kunt mijn inleiding gewoon knippen en plakken. :wink:
Volgens mij heb jij een model 1941 liggen met gelaste toren, zonder extra bepantsering. Net weer anders dan de mijne. Maar dat staat ongetwijfeld op je doosje.

tsjopper bob schreef:
Wat een brute bak zeg. Ik hoop maar dat je nu geen problemen met de tracks krijgt, want ik zie geen zijschotten om een en ander weg te werken.

Ik hoop het ook. maar de rupsbanden die erbij zitten zien er heel goed uit.

david schreef:
Ik heb de varianten in een ver verleden ook bijna allemaal gebouwd:

Wow! Gaaf. Mooie serie David. Ik zie aardig wat kitbashing. Welke kits heb je gebruikt? Esci/Italieri, PSC?
Zo'n grote serie ga ik niet maken. Dan ben ik nog een heel jaar bezig! :roll:

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Trumpeter KV-1 M1942 Heavy Cast Turret

Verschillende merken hebben varianten van de KV tank uitgebracht in 1/76 of 1/72, waaronder Fujimi, Esci/Italeri,PST en Trumpeter. Zowel PST als Trumpeter hebben een hele reeks varianten van de KV uitgebracht. Ik ga aan de slag met een Trumpeter KV-1 Model 1942, met gegoten toren, het laatste productiemodel van de KV.

Afbeelding
Dit is het doosje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Een heel stel sprues met zeer fraai gedetailleerde onderdelen.

Afbeelding
De onderste helft van de romp is één geheel.

Afbeelding
Een setje heel mooi gedetailleerde rupsbandjes. Waren ze allemaal maar zo!
En een klein decalvelletje met opschriften voor twee tanks.

Afbeelding
Even een snelle dryfit. Een flink maatje groter dan de T34-85

Nou, dan kan ik aan de slag!

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb de small turret van trumpeter inderdaad maar volgens jou omschrijving wel met extra platen. Want het ding zit onder de bouten.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 15:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Kom maar op met die updates!

Aangezien je voor een feestje toch altijd meer dan 1 nodig hebt ben ik ook op voorhand benieuwd naar hoeveel KV's er uiteindelijk van de productielijn zullen rollen. :wink:




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 dec, 2021 17:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Huib2 schreef:

david schreef:
Ik heb de varianten in een ver verleden ook bijna allemaal gebouwd:

Wow! Gaaf. Mooie serie David. Ik zie aardig wat kitbashing. Welke kits heb je gebruikt? Esci/Italieri, PSC?
Zo'n grote serie ga ik niet maken. Dan ben ik nog een heel jaar bezig! :roll:


Valt best mee hoor :mrgreen: , al deze modellen waren, behalve de KV II (Fujimi), van PST.
Vooral het schilderen duurde bij mij erg lang.. :lol:

Ik heb een KV-1, KV-1A, KV-1B, KV-1E en een KV-1S gebouwd.
Kennelijk de KV-1C niet in de reeks meegenomen. denk dat die nog ergens in de stash ligt.. :roll:

photo 548598

photo 548599

photo 548595

photo 548596


Ik moet zeggen dat ik de kitjes voor de prijs toen (6 EUR) mooi gedetailleerd vind.
Het is wel hard plastic dus de kleine deeltjes breken snel bij het wegknippen uit het gietraam.
Mooi was ook de vele keuzes (3,4 of zelfs 6) van decals voor de verschillende tank regimenten.

Ben benieuwd hoe jouw Trumpie in elkaar valt.

Greetz,

david

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 dec, 2021 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een verschil zeg tussen de foto's met flits en die zonder flits.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement