Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2021 23:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Deze BB kan wel weer wat vliegend spul gebruiken. En daar ik over enkele weken mijn Emily hoop te voltooien wordt het tijd om na te denken over het eerste bouwonderwerp van volgend jaar.

Ik heb geen signalen gezien die erop wijzen dat deze BB gaat stoppen, dus ik sluit graag nog een keer aan. Dat doe ik met een bijzonder vliegtuigje: de Polikarpov I-153 Chaïka. Daar heb ik er 2 van. Het is een heel klein vliegtuigje en wordt na de Ohka de kleinste in mijn collectie.

Afbeelding

De oudste is van Heller en dateert al van 1975. Mijn uitgave is van 1980. Deze kit is later ook uitgegeven door Smer, Hasegawa en Aurora/Heller. Ik heb hem al eens gebouwd in 1982 en was destijds verrast door de maat van het ding en de details.

Ik maak er een duobouw van door hetzelfde vliegtuigje van Revell te bouwen.

Afbeelding

De Revell-kit werd in 2012 op de markt gebracht door ICM en is later ook door Hasegawa uitgegeven. Mijn doosje is van 2015. Ook deze kit kent veel details maar is volgens de reviews die ik tegenkwam niet helemaal correct, al beveelt iedereen de kit aan.

De uitdaging die ik hiermee aan ga is de rigging. De Heller-kit bevat een "exploded view" instructie die nogal wat gepuzzel vraagt, maar die i.i.g. een rigging plan heeft. Bij Revell doen ze net of hun neus bloedt en wordt nergens gewag gemaakt van de bedrading en een plan daarvoor, terwijl het wel op de box art staat. Maar de instructie is verder zeer duidelijk en in kleur uitgevoerd.

De Heller-kit krijgt een wintercamo, de Revell een zomercamo. Beide toestellen werden vanaf 1939 opgeleverd, ingezet in de Winteroorlog tegen Finland en tijdens het conflict met Japan bij de grens van Mantsjoerije en NIET zoals veel beschrijvingen melden in de Spaanse burgeroorlog, al arriveerde er wel een exemplaar in Spanje meteen na de vijandelijkheden daar. Tijdens Operatie Barbarosse in 1941 werd de ChaIka veelvuldig ingezet tegen de invallende Duitsers.

Meer informatie volgt in het nieuwe jaar als ik ook mijn Emily heb afgerond.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 24 feb, 2022 15:47 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 dec, 2021 11:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk, twee kleine Russische vliegtuigjes. Die kan je straks mooi boven op de vleugel van emily zetten, wordt die ook nog nuttig gebruikt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 dec, 2021 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Geweldig leuk onderwerp en tof dat je zo deze BB inderdaad nog wat kan rekken. Die japanse loopt na twee jaar ook nog altijd, dus... :wink:
Moest ik nog een geschikte rus hebben zou ik er ook nog wel eentje willen doen, naar ja, voorlopig niets dat hier past in de stash. :(

Blijf brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 dec, 2021 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Leuk Jan! Mooi toestel, en twee leuke oude kitjes.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 3:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Kijk al uit naar deze duo-bouw.
Alvast bedankt voor deze leuke aanmelding.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Rigging? Die 3 kabeltjes per vleugel? Oh ja, vergeet de kabel niet om het landingsgestel in te trekken niet. 8 kabels dus..... 8)

Leuk die kleine gebakjes. Als ik mijn Rus afheb, wil ik juist weer een Jap opstarten.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk Jan!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 18:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
tsjopper bob schreef:
Rigging? Die 3 kabeltjes per vleugel?

jaja. Maar jij hebt niet van die artrosepoten, bofkont! :lol: :lol:

tsjopper bob schreef:
Oh ja, vergeet de kabel niet om het landingsgestel in te trekken niet. 8 kabels dus..... 8)

Dat had deze juist niet René. De Rata, zijn voorganger wel. Deze Chaïka moest de tekortkomingen van de rat oplossen, dus ook het landingsgestel werd opnieuw ontworpen. Dat zag ik ook op een walkaround. ik probeer hem terug te vinden.

tsjopper bob schreef:
Als ik mijn Rus afheb, wil ik juist weer een Jap opstarten.

Wat leuk! Ik heb er ook nog een paar die ik wil doen, maar de tijd hè? Die is zo kort....

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk Jan. Je weet wel weer een obscuur kitje aan deze BB toe te voegen. Ik zal je voorbeeld volgen en morgen ook een verslag van een nieuw projectje toe voegen voor de kerstvakantie.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 dec, 2021 14:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Uitstekend onderwerp voor deze BB, 153-tjes zie je hier niet veel langskomen. Leuk!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement