Mijn volgende kit in aanbouw voor deze groepsbouw is de Miniart T-60 met T-30 koepel:
de T60 was een russische lichte tank die afstamde van de T-30 via de T-40, ... enz en uiteindelijk resulteerde in de T-80 lichte tank.
De Factory 37 kreeg de opdracht om een T-50 lichte tank te maken, maar deze was te complex voor deze fabriek. De T-40 die ze toen produceerden moest vereenvoudigd worden voor snellere productie, waardoor de ingenieurs besloten om een volledig nieuw ontwerp te maken. Dus startten ze van een T-40 chassis, herbruikten de motor en transmissie en ontworpen een nieuwe lichte tank in 15 dagen (??) als het "060" papieren project en een eschaalmodel ervan.
Daarna schreven ze een brief aan Stalin waarom de T-50 niet bij hun kon geproduceerd worden (problemen met de tandwielen en de nieuwe motor) en boden hun project "060" aan in de plaats. 1 dag later kwam de voorzitter van de ministerraad op bezoek. Die bestudeerde het ontwerp en wilde het 12.7mm zware machinegeweer vervangen zien door een zwaarder 20mm ShVAK-kanon. Dit bestond tot dan toe in een versie voor de luchtmacht, en dit werd veranderd naar een tank-versie. Tegen de avond werd het project goedgekeurd voor productie...
Er werd een nieuwe gelaste romp ontworpen die stijver was en maar een hoogte had van 1360mm. bepantsering bestond initieel uit schuine platen van 15-20mm (later 25-30mm). Op de zijkanten bestond de bepantsering uit platen van 15mm (later 25mm). Ook werd een nieuwe 8-hoekige koepel ontworpen uit 25mm plaat die gemakkelijker was om te fabriceren. Op het tweede prototype werd het 20mm kanon gemonteerd. Door latere upgrades in de munitie konden er effectief PZ-III en IV's mee aangevallen worden en andere zwaarbepantserde voertuigen. Het coaxiale machinegeweer kon vlot gedemonteerd worden, had een draagtouw en een schoudergrip, waardoor het ook te gebruiken was als een extern machinegeweer. Ten opzichte van de Pz-II was de T-60 beter bepantserd, een groter bereik en betere mobiliteit, maar had geen radio en was minder betrouwbaar mechanisch gezien.
Later werd de bepantsering verhoogd en ging het gewicht van 5800 naar 6400kg met behoud van dezelfde motor waardoor deze zwaarder belast werd en de maximale snelheid naar beneden ging. Ook moest de breedte van de tracks verhogen, waarvoor extenties voorzien werden die op de tracks moesten bevestigd worden (zie de Amerikaanse duckbills bvb)
Er werden ook pogingen gedaan om de bewapening te verhogen naar 23mm, maar de terugslag leidde ertoe dat de koepel soms vast kwam te zitten.
Later werd deze doorontwikkeld naar de T-70. Deze tanks werden vooral ingezet bij de verdediging van Moskou, omdat op dat moment de fabrieken voor de zwaardere tanks verhuisd werden en terug moesten opgestart worden. Ook bij Leningrad deden ze dienst. Daar werden ze over de rivier gesmokkeld op aken die steenkool vervoerden. Onder de steenkool zaten deze tanks verscholen. Te velde werden er ook extra pantserplaten van 10mm op de romp en koepel gelast, die de aandrijving van deze tank nog verder overbelastten...
Vanaf 1942 was de rol van deze tank uitgespeeld wegens onderbewapend, te traag, teveel mechanische breuken. Door de bemanning was deze tank absoluut niet geliefd wegens te zwakke bepantsering en bewapening, en werd BM-2 genoemd of "Bratskaya Mogila na dvoikh" (a brother's grave for two)...
De kit:
De sprues kan je
hier bekijken.
de vooruitgang: Voorlopig bezig met het assembleren in delen, beetje volgens kleur en hoofdgroepen...
Verder veel kleine pruts samenbouwen, veel stukjes van maar enkele mm. Gelukkig niet teveel gebroken delen enz... enige wat tot nu toe beschadigd is, is de versnellingspook...
Hier de gunmount
Munitiebakje voor het hoofdgeschut en schuttersstoel
Binnenkant toren... die episcopen zijn 6 deeltjes per stuk...
Buitenkant moet ik nog de ontbrekende schroeven aanbrengen.
Meeste van het interieur in dryfit... dus alles in blokken samengebouwd, maar alles staat nog los voor het schilderen....
ondertussen bezig met hersenloos knip en snijwerk...
Een fret of 11 van deze...
En om beschadiging te voorkomen:
Eerst 1 beentje knippen:
Daarna het knipvlak effen snijden met een scalpel. Is makkelijker en sneller dan vijlen...
Vervolgens los knippen:
En deze ook weer bijsnijden...
En reeds 64 gedaan, ongeveer in een derde dus (2 volle avonden tot nu toe...
Ben nog wel een poosje bezig...