één van meest bizarre tanks uit de tweede wereldoorlog is naar mijn idee de KV-2. Men neme een standaardonderstel van een KV-1 zware tank en bouwen daar een enorme 152 mm howitzer in. Dat past natuurlijk nooit in de normale koepel, dus die wordt vervangen voor een soort gepantserde doos/koelkast die je alleen met een laddertje kunt beklimmen.
bron:https://nl.wikipedia.org/wiki/KV-2Het model wat ik hier ga bouwen stelt een vroeg model KV-2 voor (meer uitleg daarover later) en is gemaakt door Trumpeter. Ik heb nog nooit met dit merk gewerkt, dus dat wordt weer een nieuwe ervaring. Doel bij deze bouw wordt om te experimenteren met pinwashes, meerkleurige chips en manieren om een monotone kleurstelling er toch levendig uit te laten zien.
In deze kit vinden we de volgende spreus:
Wat mij betreft ziet het er allemaal netjes uit, mooie details op de wielen en de romp:
Enige mindere detail zit op de koepel. De plastic reepjes moeten sporten voorstellen, waarmee de crew aan boord kon klimmen. Ik ga kijken of ik die kan vervangen voor iets anders
Al met al ben ik zeer positief over deze kit.
KV-2Tijdens de Fins-Russische oorlog (de winteroorlog) stuitten de Russische troepen op een gegeven moment op de Mannerheimlinie. Dit was een zwaar verdedigde stelling met onder andere betonnen bunkers. De aanwezige tanks en kanonnen hadden moeite met deze bunkers, daarom drong de generale staf aan op de ontwikkeling van een pantservoertuig met een kanon groot genoeg om deze bunkers uit te schakelen.
Uiteindelijk koos men ervoor om onderstel van een KV-1 zware tank (die zich al had bewezen) te gebruiken en hier een zwaar 152 mm kanon op te bouwen, in een speciale koepel. Deze koepel was enorm hoog en groot om het enorme kanon te kunnen herbergen. De zwaar gepantserde doos (110 mm voor- en 75 mm zijkant) woog 12,9 ton en was zo hoog dat de crew alleen met behulp van traptreden aan de zijkant in de toren konden klimmen. De hoge toren zorgde er ook voor dat de tank enigszins topzwaar was en de toren kon alleen gedraaid worden als de tank op een vlakke ondergrond stond. Aangezien er verder niks veranderd werd aan het onderstel en de aandrijving, zakte de topsnelheid naar 25 km/u en had de tank te maken met dezelfde mechanische problemen als de KV-1, alleen dan erger door het hogere gewicht.
Ik zei al dat mijn model een vroege versie KV-2 voorstelt. Officieel bestond er geen onderscheidt tussen de twee types. Zelfs de naam "KV-2" werd pas in 1941 in gebruik genomen. De tank stond bekend als de KV bolshoiy bashniy, wat zoiets betekend als "KV met grote koepel". Het verschil tussen een vroege en een late KV-2 zit hem in de vorm van de koepel: Een vroege KV-2 (KV bolshoiy bashniy) had een trapezium vormige koepel met klinknagels. een late KV-2 (KV ponizjennaja basjnja, "KV met verkleinde koepel") had een rechthoekige koepel, zodat de bemanning meer ruimte had. Soms wordt gesproken over een KV-2 model 1939 of KV-2 model 1940, maar dat is niet correct. Van de vroege KV-2 werden er tussen de vier en drieëntwintig gemaakt. De rest waren late KV-2's.
Zoek de verschillen
bron: https://historicalworldoftanks.wordpress.com/kv-2-model-1939/ bron: https://tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_KV-2.phpDe prototypes van de KV-2 werden voor het eerst gebruikt getest tijdens de winteroorlog. Het is onzeker of de KV-2 echt aan gevechtshandelingen heeft meegedaan. Er bestaat een kans dat men alleen geschoten heeft op bunkers en kazematten van de Mannerheimlinie, die toen al doorbroken was. Men kwam er wel achter dat de Finse antitank kanonnen niks konden beginnen tegen de KV-2.
Ook in de eerste jaren van de tweed wereldoorlog was de KV-2 de schrik van Duitse troepen. De tank was vrijwel onkwetsbaar. De enige oplossing was om op de rupsbanden en wielen te schieten, zodat de tank vast kwam te staan. Met een beetje geluk koos de bemanning dan het hazenpad en was de tank "uitgeschakeld". Dat dit niet altijd volgens plan verliep, bewijst het verhaal van "de KV-2 van Raseiniai", die in zijn eentje de Duitse troepen een dag lang wist tegen te houden.
De KV-2 van Raseiniai na uitschakeling. De putjes in de koepel zijn van 37 mm antitank granaten bron:https://tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_KV-2.phpHoewel de KV-2 dus een geduchte tegenstander was in de eerste jaren van de oorlog, werd de tank vooral geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen. De koppeling en versnellingsbak hielden er vaak mee op en de immense terugslag van het kanon kon de koepelring laten blokkeren. In oktober 1941 werd de productie gestaakt, toen de Sovjet fabrieken verplaatst werden naar het oosten. Er zijn uiteindelijk 203 exemplaren gebouwd.
“Our companies opened fire from 700 m (765 yd). We got closer and closer… Soon we were only about 50-100 m (55-110 yd) from each other. A fantastic engagement opened up – without any German progress. The Soviet tanks continued their advance and our armor-piercing projectiles simply bounced off. The Soviet tanks withstood point-blank fire from both our 50 mm (1.97 in) and 75 mm (2.95 in) guns. A KV-2 was hit more than 70 times and not a single round penetrated. A very few Soviet tanks were immobilized and eventually destroyed as we managed to shoot at their tracks, and then brought up artillery to hammer them at close range. It was then attacked at close range with satchel charges.”
bron: https://tanks-encyclopedia.com/ww2/sovi ... t_KV-2.phpbronnen-
https://tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_KV-2.php-
https://nl.wikipedia.org/wiki/KV-2Ik zal zeer binnenkort beginnen met de bouw van deze tank. Mocht je tips of trucs hebben, laat het weten!
Erik