Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Nu ik zelf het idee heb dat Kate over niet al te lange tijd afgerond is, vind ik wel dat ik mag snuffen aan een Iwan, alvorens nog een Jap te maken.

Nu had ik in eerste instantie bedacht om een begin te maken met de wintersport versie van de Il-2
Afbeelding
Bron:aviationmegastore.com

Echter er kruiste iets anders op mijn weg op het www, waarbij ik dacht: die moet ik hebben.....dus om te beginnen met een uitspraak van Monty Python flying circus:
"and now for something completely different".

Soviet draisine "Krasnaja Zvezda"

Een draisine is een licht hulprailvoertuig, bestuurd door servicepersoneel, uitgerust om bemanning en materiaal te vervoeren dat nodig is voor het onderhoud van de spoorweginfrastructuur.

Later werd de naam draisine alleen toegepast op versies die op rails werden gebruikt en werd deze uitgebreid naar vergelijkbare voertuigen, zelfs als ze niet door mensen werden aangedreven. Door hun lage gewicht en kleine afmeting kunnen ze overal op en af ​​de rails worden gezet, waardoor treinen kunnen passeren.

Het militaire gebruik van draisines betrof in de eerste plaats gepantserde draisines. Het waren lichte gepantserde motorvoertuigen, bedoeld voor verkenning, verkenning, baanpatrouilles en andere aanvullende gevechtstaken, meestal behorend tot gepantserde treinen. Vroege voertuigen van dit type werden tijdens de Eerste Wereldoorlog in Rusland gebouwd. Later werden vaak gepantserde auto's gebruikt als gepantserde draisines, nadat ze hun wielen hadden vervangen door spoorwegvoertuigen of ze hadden uitgerust met extra intrekbare spoorwegrollen. Sommige landen vervaardigden echter met opzet gepantserde draisines tussen de oorlogen, zoals de USSR en Tsjechoslowakije. Eigenaardige voertuigen waren Poolse gepantserde draisines - het waren tanks of tankettes die waren uitgerust met een speciaal railchassis, die op rails of op de grond konden worden gebruikt, waarbij het railchassis op de rails bleef. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden verschillende gepantserde draisines gebruikt, te beginnen bij de invasie van Polen door nazi-Duitsland.

Krasnaya Zvezda betekent Rode Ster en is ook de krant van het ministerie van defensie.

De doos en sprues

photo 535293
photo 535294

Ik zal zodra ik begin met bouwen wat meer foto's plaatsten van de sprues.

In het echie destijds
Afbeelding
Bron:https://www.onthewaymodels.com/

Hier kun je iets leuks mee maken.

To be continued......over een tijdje.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 12:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een leuk onderwerp Barry! Ik heb zo'n ding nooit eerder gezien.
Zitten er ook rails bij of ga je die jatten van een spoorliefhebber?
Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 13:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Hi Jan,

Dat had ik ook....er is weinig echte info over te vinden. Ik heb ook gezocht naar boeken over dit onderwerp, maar kon niets vinden, behalve de pantserwagon.
Dit voertuig kon zelfstandig rijden.

als je op de tweede foto kijkt....in het midden ligt het spoor gedeelte :wink: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha Gaaf, een pantsertrein met KV1 koepel. Die hadden we nog niet in de groepsbouw. Een heel mooi onderwerp.

Maar het fenomeen pantsertrein is jullie toch wel bekend?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 16:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wolf73 schreef:
als je op de tweede foto kijkt....in het midden ligt het spoor gedeelte :wink: .

Cheerz :brouw:
Barry


Ik vrees dat de noodzaak van een andere bril zich bij deze heeft aangediend....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke deelname Barry.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Aparte machine, nog nooit eerder gezien!
Tof dat je deze gaat bouwen Barry, ik kijk mee :-D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 7:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Heel gaaf Barry! ik denk dat de camouflage moeilijk gaat worden, maar dat moet wel goed komen! Ik volg deze zowiezo. En die rails van Hobby boss vind ik persoonlijk erg mooi. Heb die rails ook gekocht voor onder mijn Leopold. Volgens mij ooit op dit forum van jou over genomen.

Over de panser trein weet ik helaas niets.
Wat ik wel weet is dat de spoor breedte van de Russen groter was dan die van de Duitsers. En die gekken Duitsers dus al die rails verleggen om het een paar jaar later weer allemaal te slopen.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 8:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Een leuk onderwerp heb je gekozen Barry! Ik ben benieuwd naar deze voor mij onbekend voertuig.
Veel plezier en succes met de bouw hiervan.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dank jullie wel heren, dat jullie mijn keuze kunnen waarderen :brouw: .

Trajanus schreef:
Ik vrees dat de noodzaak van een andere bril zich bij deze heeft aangediend....

Ik zeg niks :lol: :lol:

Huib2 schreef:
Ha Gaaf, een pantsertrein met KV1 koepel. Die hadden we nog niet in de groepsbouw. Een heel mooi onderwerp.
Maar het fenomeen pantsertrein is jullie toch wel bekend?


Goed gezien, het is inderdaad een KV-1 koepel, voorzien van een 76.2mm ZiS-5 loop.
In tegen stelling tot, zover ik weet, werden de meeste panzertreinen met zwaar geschut getrokken door een loc. Deze dame daarentegen was voorzien van een tweetal V-2K dieselmotoren, die een snelheid van 43 km p/u konden bereiken. Nu heb ik wel gelezen, dat het onbekend is of deze draisine, daadwerkelijk actie heeft gezien, maar dat mag de pret niet drukken.

Het fenomeen panzertrein is door heel veel landen gebruikt. Ook Nederland had panzertreinen, die dienst deden in Indonesië, tijdens WO2 en de politionele acties daarna.

Luuk_W schreef:
Heel gaaf Barry! ik denk dat de camouflage moeilijk gaat worden, maar dat moet wel goed komen! Ik volg deze zowiezo. En die rails van Hobby boss vind ik persoonlijk erg mooi. Heb die rails ook gekocht voor onder mijn Leopold. Volgens mij ooit op dit forum van jou over genomen.

Over de panser trein weet ik helaas niets.
Wat ik wel weet is dat de spoor breedte van de Russen groter was dan die van de Duitsers. En die gekken Duitsers dus al die rails verleggen om het een paar jaar later weer allemaal te slopen.

Gr Luuk


Ik kan nu een lekker experimenteren met het chippingspul van Vallejo.
Oh, dat zou best wel eens kunnen als het die Hasegawa kit is.
Ik heb altijd gedacht dat het Russische spoor juist iets smaller was.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement