Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2021 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Verder met de MPM.

Na een laagje primer, eerst nog maar wat kleine onderdeeltjes aanbrengen.
- Het dwarsstukje voor de staartrotor. Qua diameter iets te groot ten opzichte van de staartboom zelf, maar dat is eenvoudig opgelost door na droging van de lijm de diameter van het dwarsstukje iets dunner te vijlen.
- De staartsteun had ik uit de sprue gehaald en wilde ik de volgende dag op maat maken en aanbrengen. Maar waar ik ook keek, nergens te vinden. Dus maar creatief met styreen, hoofdpoot gemaakt van 1 mm staf en steunschoortjes van 0,5 mm staf.
- Ook zijn de kleine staartvleugeltjes aangebracht.
photo 535613

Op flink wat foto's viel me op dat de heli wat achterover staat door een relatief lange neuswielpoot.
photo 535620
Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mil_Mi-1,_Russia_-_Air_Force_AN1280945.jpg

Uiteraard was ik niet tevreden met het geleverde door MPM. Bovendien moest het gelijmd worden in het dunne plastic van het vacvormglaswerk. Ik heb de poot zelf opnieuw gemaakt uit 2 mm staf met daarin 1 mm staf geboord. Om het stukje 2 mm staf een soort flens gelijmd (diameter 3 mm) om zodoende wat meer lijmoppervlak te creëren. Het wiel is iets gedraaid om het iets dynamischer te laten lijken.
photo 535616

photo 535614

photo 535615

Vervolgens een dunne preshade aangebracht van 'mud brown'. Ik wil iets van contrast, maar niet heel sterk.
photo 535617

Vervolgens een paar laagjes licht grijs totdat de preshade nog net zichtbaar was en het model in de glanslak gespoten (action spuitbus).
photo 535618

photo 535619

De witte zetpil is van Amodel. Die ga ik bij dat model niet gebruiken en leek me wel leuk om die aan te brengen op mijn MPM. Die moet ik nog wel wat bijwerken (lijmnaad gladmaken etc. en wellicht beugels van styreen of reststukje PE om de tank aan de romp te monteren).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 4:36 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi wipneusje aan het worden.
Knap opgelost met het voorwiel.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 12:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Het ziet er inderdaad goed uit, ik ben zo bij zo wel fan van dit soort oude Russische helikopters.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lt D schreef:
Knap opgelost met het voorwiel.


Daar zou ik nog even op terug komen. In een eerdere post had ik aangegeven om op de plaats van het voorwiel een stukje sprue in te lijmen om zodoende een betere basis te hebben.
photo 535282

Achteraf had ik beter een gaatje kunnen boren voordat ik de neus op het model gelijmd heb. Waar ik bang voor was, gebeurde ook. De hechting van het plastic van de sprue wilde niet goed lijmen met het 'glaswerk' van de canopy met als gevolg dat ik nu dus een los stukje sprue in de romp heb. Vandaar mijn oplossing met dat flensje om de poot heen.

mr.vdh schreef:
...ik ben zo bij zo wel fan van dit soort oude Russische helikopters.

De Amodel versie kan ook als Irakees gebouwd worden, wellicht iets voor jou?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr, 2021 1:04 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
tsjopper bob schreef:
De Amodel versie kan ook als Irakees gebouwd worden, wellicht iets voor jou?

Inderdaad interessant! Ook al is de laatste tijd mijn interesse wel iets wat verbreedt (lees Fokker D.XXI) Ik heb thuis een Mi-2 liggen, die wil ik wel bouwen als Irakees.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr, 2021 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb je daar decals voor? Ik heb geen Irakese decals voor een Mi-2, wel dus voor een Mi-1. Die mag je wel hebben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 1:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ik heb een kitje liggen van een Mi-2 met de Iraakse decals erbij in de kit, extra decals zijn natuurlijk altijd welkom, misschien kan je ze meenemen ''naar'' Hurdegaryp. (Duurt nog ff maar dan zien we als alles goed gaat elkaar weer.) :)


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 apr, 2021 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
In de kit van Amodel zat een externe brandstoftank welke ik niet ga gebruiken. Ik kwam wat foto's tegen op een walkaround site en vond daar ook een Mi-1, met brandstoftank. Volgens Amodel zou de tank met 2 pennetjes vast moeten aan de romp. Er miste ook nog eens één op het model. Zo zit deze tank vast aan de romp.
photo 536068
Bron: https://www.net-maquettes.com/nl/pictures/mil-mi-1-hare-walkaround/

Dus even het schetsblok erbij
photo 536063

En creatief met styreen, met het volgende resultaat:
photo 536064

photo 536065

photo 536066

photo 536067

Veel beter. De pennen en schoren zijn nu nog aan de lange kant, maar dat gaat (hoop ik) goed komen als ik de tank ga aanbrengen aan de romp. De romp heeft nu een flinke laklaag en ik heb vandaag een laagje haarlak aangebracht. Dat mag mooi even drogen voordat ik de groene en lichtblauwe kleur van de romp ga aanbrengen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 7:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Nice René! Ook nog ff zo'n deukje er in? :wink:
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 apr, 2021 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoe heb jij dat gedaan met die brandstoftank? Gewoon materiaal weghalen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement