Wederom doe ik het hier met kleine stapjes, veel kijken en afwegen. Het zijn geen 'shake & bake' kits. Voor de kit van Amodel ga ik voor de CCCP 68131. CCCP staat voor USSR. Een mooie witte heli met rode accenten.
Foto van wikimedia door Sergey Ryabtsev (RussianPLanes.net)
Wat mij opviel was een grote sparing in de rechter-romp.
Na bestudering van enkele foto's bleek dit een uitsparing te zijn voor een bepaald type uitlaad. Die heeft het model niet, dus de sparing mag dicht. Bovendien heeft het model andere koelsleuven in de romp, dus die mogen er ook af.
De hele dunne paneellijntjes heb ik wat dieper gemaakt met een scriber en aan de hand van mijn referentiefoto's nieuwe koelsleuven op de zijkant aangebracht. De uitlaad op links heb ik verwijderd en vervangen door een iets dikker staafje styreen (2 mm) en dit uitgeboord (1,6 mm). De uitlaad op de rechter zijde heb ik zo ook gemaakt. Achter de motor zitten aan weerszijden ventilatiegaten met een beweegbaar dekseltje. Het gat is uitgeboord en de dekseltjes heb ik aangebracht. Ook is een begin gemaakt met het interieur: bodemplaat met achterschot, achterbank (het is geen trainer, die heeft een stoel achterin ook met besturingsmiddelen), stoel voor piloot, collective, stuurknuppel en voetpedalen. Op de achterwand zat een plaatje met reliëf voor de luchtinlaat onder de rotor. Door een heel klein nokje binnen in de romp bleek dat ik dit niet mooi in de romp kan aanbrengen (een probleem waar Jan ook mee kampte), dus heb ik dat schot verwijderd. Het nokje in de romp ook verwijderd, waardoor ik het geheel er iets beter in kan lijmen.
Dan heb ik even een klein vergelijk gemaakt met de MPM-kit. Die is iets minder hoog dan de kit van Amodel. Daar ga ik mooi niks mee doen. De MPM-kit wil ik omtoveren tot militaire Russische bak met een mooie rode ster op de zijkant.
René