Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, goed dat je die 'houtnerf' nog hebt weggewerkt met sneeuw.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 okt, 2021 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
<Afstofmodus aan>

Zoals bij de Jappen geschreven, flinke zomerstop/-dip gehad. Echter op 6 november hou ik (alweer sinds 2010) een modelbouwdag (zie evenementen) in Hurdegaryp. Zien bouwen doet bouwen en zo ben ik ook weer voorzichtige stapjes aan het maken met de andere Mi-1 die ik wilde bouwen, die van Amodel.

Hieronder nog even de status zoals het was (zie pagina 2)
photo 534369

Nog een wit en maagdelijk interieur. Inmiddels voorzien van een kleurtje (Humbrol 65), de stoel en bank mat zwart. Gordels van tape op aluminiumstrookjes en deze blauwgrijs geverfd. Gordels voorzien van gespen (zilver). Voetpedalen, cyclic en collective voorzien van kleurtjes en het instrumentenpaneel matzwart. Even een (in)kijkje...
photo 546246

Dat had nog wel wat voeten in aarde om de cockpitsectie passend in de romp te krijgen. Paspennen of stripjes waar deze moet komen ontbreken en het was te breed. Dus maar beetje op het oog. De enige referentie die ik had was aan de bovenzijde, bij de luchthapper wilde ik het aansluiten, maar dat paste voor geen meter. Daar heb ik extra strip en staf in de naden aan moeten brengen om de kieren te dichten. Ook op de neus is een extra stripje ingelijmd. Na droging een sessie met vijl en schuurpapier om het wat vlak te krijgen.

Bij het bestuderen van de sprue en de handleiding viel me op dat er nogal wat verschil met de echte heli was. Een aantal uitsteeksels en antennes hoeven helemaal niet aangebracht te worden, scheelt weer. De meegegoten antenne onder de staartboom mocht ook eraf.
photo 546247

Na verwijderen van dit stuk styreen, bleef er wel een kleine opening achter die echter werd opgevuld met wat styreen. Even laten drogen en wederom vijl en schuurpapier erover.
photo 546248

Eerste deel van het glaswerk is ook aangebracht. De zijramen en deuren moeten nog. Het glaswerk onder de neus is ook ingelijmd en op vlak gevijld met de romp. Het glaswerk is daarmee wel dof geworden, maar op de echte heli is dit wit geverfd. Scheelt weer afplakken.
photo 546249

photo 546250

photo 546251

Op de staart heb ik de kleine zijvinnen aangebracht en de pyloon voor de staartrotor. Bovenop een klein stukje styreenstaaf wat een lampje gaat worden.
photo 546252

Wellicht dat ik nog even moet stoeien met de hoofdpoten van het landingsgestel. Met name de aansluiting met de romp moet wellicht anders (in de romp i.p.v. er tegen aan).

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2021 1:39 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooie doorstart...
Leuk hoe je dit eenvoudig model verder detailleert.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2021 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, als er verf overheen komt wordt dat prima met het ruitje in de neus.
Het valt me wel op dat die vinnetjes aan de staart niet helemaal recht tegenover elkaar zitten.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 okt, 2021 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kwestie van voorgevormd paspennetje, voorgevormd gaatje en wellicht gietfout van Amodel. Verschil is fractie van mm. Ga er even naar kijken, mesje en vijl zullen hier de oplossing zijn.

Lt D schreef:
Mooie doorstart... Leuk hoe je dit eenvoudig model verder detailleert.

Dat vind ik eigenlijk de leukste fase van de modelbouw. Ik vind het soms zonde om er verf overheen te spuiten. Je ziet dan al die kleine toevoegingen en aanpassingen niet meer.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed René. Helemaal mee eens dat dit de leukste fase is. Je houd er alleen zo'n vitrine vol van ogenschijnlijk onafgebouwde modellen :lol:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi hoor René, het kost wat tijd en geduld, maar dan heb je ook wat.

Is voor dat piramide-achtig geval, onderkant staart ook een onderdeel of dien je dat zelf te maken?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 13:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Jammer dat Hurdegaryp zo ver is (zou voor mij 4u rijden zijn, enkel :( ) anders zou ik zeker willen komen om jullie allemaal eens te ontmoeten.

Verder weer heel mooi werk dat je hier laat zien, René. Mooi voorbeeld ook dat je gekozen hebt. Ik blijf dit een leuk helikoptertje
vinden, qua ontwerp dan. Of het in werkelijkheid op iets trok, daar heb ik geen verstand van.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 nov, 2021 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wolf73 schreef:
Is voor dat piramide-achtig geval, onderkant staart ook een onderdeel of dien je dat zelf te maken?

Er zit iets van plastic aan de sprue voor de staartsteun. Als dat niks is, maak ik wel wat van styreen.

Matti schreef:
Jammer dat Hurdegaryp zo ver is (zou voor mij 4u rijden zijn, enkel :( ) anders zou ik zeker willen komen om jullie allemaal eens te ontmoeten.

Snap ik, 4 uur rijden is wel een heel eind. Ik vind zulke bijeenkomsten daarom ook erg leuk. Nadat ik een aantal bijeenkomsten had bijgewoond heb ik een aantal bouwers gevraagd of zoiets in Hurdegaryp ook kon. Na toezegging van zo'n 15 bouwers ben ik toen begonnen. Ondertussen dus zo'n 35 bouwers, al is het wel eens meer geweest (zo'n 45). Gezellig is zo'n dag wel. Omdat er veel bouwers van veraf komen, heb ik aangeboden om na afloop met z'n allen te blijven eten. Inmiddels vaste prik, patat-buffet of chinees-buffet. Na het eten nog even bouwen en dan wordt het voor de meesten nachtwerk om naar huis te gaan. Al wordt ook wel een bezoek gebracht aan het hotel hier in het dorp of een B&B in de omgeving.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 nov, 2021 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Misschien een idee voor als corona eindelijk weg is. Ik blijf het in ieder geval in het oog houden.

Blijf Brouwen,
Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement