Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Ik ben er nog wat verder ingedoken en ik begin er steeds minder van te begrijpen. :lol:

Op Wingspallete heb ik de twee kisten gevonden die in de kit zitten. De stickers en nummers kloppen, maar de camouflage is anders. In de kit twee kleur donkerbruin/groen en op Wingspalette drie kleur donkergrijs/lichtbruin/donkergroen:

photo 532620

photo 532619

Ik vind de bovenste mooier denk ik.

Maar: Op Wingspallete staat dat beide toestellen IL-2m3's zijn. Uit deze site begrijp ik dat een IL-2M3 een zogenaamde "arrow wing" heeft. De kit levert echter een "straight wing" IL-2M.
photo 532621

Officieel zouden beide versies uit de kit dus helemaal niet kunnen...

oh well, ik ga gewoon voor de bovenste versie. De tekst op de zijkant betekend zoiets als "avenger" of "wreker"

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 13:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Volg je eigen pad Erik en bedenk dat modelbouw altijd een interpretatie is van de werkelijkheid en dus aan discussie onderhevig. Het is "the nature of the game", om met Mick Jagger te spreken. Wie iets anders beweert snapt het niet. :roll: Let bij je keuze ook even goed op de canopyversie!
En ja, er waren ook Il-2's met een rugschutterspositie (vanaf eind 1942, dus geen fieldconversies!) zoals in deze kit. Voortschrijdend inzicht tijdens de productie, denk ik dan maar. De vleugelkwestie was me nog niet opgevallen. Is er geen recensie te vinden bijvoorbeeld via Scalematers?

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 18:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
***Update:
Ik heb net even mijn bronnen gecheckt en de kit, die ik immers ook zelf heb. De Shturmovik die wij hebben is geen Il-2M of Il-2M3, maar gewoon een late Il-2, model 1942. Die had inderdaad een "straight wing". In mei 1942 kwam de Il-2M uit, die diverse verbeteringen had. Mijn bron zegt (vrij vertaald); "In juli 1942 werd de Il-2M uitgerust met de krachtiger AM-38F motor (1720 pk i.p.v. de eerdere 1540 pk). Deze IL-2m/38F variant, ook aangeduid als Il-2 Tip 3, had een optionele tweefase installatie voor RS-82 raketten en "strelkoi" (pijlvormige) vleugels, taps toelopend onder een hoek van 15 graden, die werd toegepast na diverse tests in december 1942, waardoor deze versie in januari 1943 volop bij de Slag om Stalingrad benut kon worden".(Bron: The Encyclopedia of Aircraft of WWII, Paul Eden (ed.), Amberbooks, London 2008; p. 284)

We kunnen dus concluderen dat de fout bij Zvezda ligt: de instructies hadden geen tekening van de IL-2 met pijlvleugels moeten bevatten.

Omdat ik deze niet ga bouwen voor deze BB bied ik je aan om het historische verhaaltje te schrijven waar ik al mee begonnen was, over de ontwikkeling van de Shturmovik van 1942 tot 1945 en haar operationele inzet. Zeg het maar. niets hoeft, alles kan.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Even kijken of ik het nu begrijp:

In de kit zit een model van een IL-2 Late, met rechte vleugels en een rear gunner positie uit de fabriek (dus geen field mod). Het model is van 1942 en moet dus in de tweekleurige donkergrijs/groene camouflage.

Zo dus:
photo 532658
bron: https://massimotessitori.altervista.org ... ly1943.htm
De decals bij de kit kloppen niet, want beide geleverde versies zijn IL-2M3's met pijlvleugel (volgens Wingspallete).
Dat vind ik dan niet zo heel erg. Er is vast wel een IL-2 Late die rond gevlogen heeft met Nr. 25 op de staart.

Citaat:
Omdat ik deze niet ga bouwen voor deze BB bied ik je aan om het historische verhaaltje te schrijven waar ik al mee begonnen was, over de ontwikkeling van de Shturmovik van 1942 tot 1945 en haar operationele inzet. Zeg het maar. niets hoeft, alles kan.

Als je dat wilt doen, hou ik je niet tegen. Ik was het eigenlijk niet van plan...

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Naast het uitzoekwerk natuurlijk ook nog daadwerkelijk gebouwd aan deze modelbouw kit.

Het dichtplakken van de romp is altijd een gedenkwaardig moment:
photo 532736

Deze kit had niet eens zo heel veel aanmoediging nodig. Maar één wasknijper en een elastiekje. :lol:

In een vlaag van verstandsverbijstering ook nog even de uitlaten iets verder uitgeboord:

photo 532734

Daarna konden de vleugels gemonteerd worden:
photo 532737

photo 532733

Zvezda wil dat je voordat je de vleugelhelften tegen elkaar plakt, alvast het landingsgestel monteert. Ik heb gekozen om dat niet te doen, want dat gaat vast afbreken.

Er is wel wat plamuur nodig tussen de vleugel en de romp:
photo 532738

Na de plamuurrondjes ook de cockpitkap afgeplakt en gemonteerd:

photo 532732

photo 532731

photo 532735

En daarna was het weer tijd om de airbrush vies te maken: Ten eerste om de canopy in de interieurkleur te spuiten en daarna mijn eerste poging tot pre-shaden:

photo 532739

photo 532740

Ben benieuwd of er straks nog wat van te zien is. Op zich ging het best aardig. Ik heb al wel gemerkt dat je een beetje gevoel moet krijgen voor de trekker van de airbrush. Normaal gesproken trek ik die gewoon helemaal naar achteren, maar dat is nu natuurlijk niet de bedoeling.
Een ander dingetje waar ik tegenaan liep is dat ik af en toe een grote kwak verf meespoot als ik klaar was met een lijntje en de trekker van de airbrush omhoog liet komen. Dat is goed te zien onder de cockpitkap. Geen idee hoe ik dat moet voorkomen.
Mocht iemand daar ideeën over hebben, laat maar horen! :cry:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Die Pre-chading ziet er helemaal niet slecht uit, Eric. Wel een beetje vreemd dat je niet eerst een grondlaagje hebt gespoten.

Wat er met je airbrush scheelt, niet echt een idee, maar die spetters zien er voor mij uit alsof eer druppeltjes water met je lucht meekomen. Gebruik je een vochtafscheider op je compressor? Maar er is hier meer dan ervaring genoeg op het forum , ik ben er zeker van dat iemand dit voor je kan oplossen.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 23:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Zo, jij hebt opeens de vaart erin, Erik. Ziet er goed uit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Stoer ding hoor, zo'n Sturmovik. Je schiet al aardig op. Succes met de bouw.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Erik1404 schreef:
In een vlaag van verstandsverbijstering ook nog even de uitlaten iets verder uitgeboord


Kleine moeite, veel beter resultaat.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Iets teveel verdund misschien Erik?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement