Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 9:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 15:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Nou, bij deze mijn eerste keer een bijdrage aan een groepsbouw: De 1/72 IL-2 Mod 1942 van Zvezda.

"Maar Erik, jij had opgegeven dat je een KV-2 ging bouwen!"

"Ja, die komt nog... die kit ligt nog ergens bij postNL :roll: "

Er is in dit subforum al een prachtige intro geschreven voor dit toestel. Het lijkt mij dus wat onzinnig om dat nog een keer te doen. Voor zover ik het begrijp zijn er aan deze versie een aantal aanpassingen gedaan naar aanleiding van de ervaringen van de crew. Zvezda zelf heeft het over de toevoeging van 23mm boordkanonnen en (veel belangrijker) een 12,7 mm machinegeweer in een rugkoepel. Deze werd toegevoegd toen bleek dat het originele ontwerp te kwetsbaar was voor aanvallen in de rug door vijandelijke jagers.

De kit
photo 532174



Zoals ik al zei is deze kit van Zvezda. Ik ken dit merk eigenlijk helemaal niet, maar mijn eerste indruk is prima. (alsof ik recht van spreken heb, met mijn 3 jaar modelbouwervaring :mrgreen: )

De onderdelen zijn mooi scherp gegoten, met veel fijne details:
photo 532176

photo 532177

Het glaswerk is ook mooi scherp, maar komt op mij wat dof over...:
photo 532175

Mijn doel voor deze kit is om voor het eerst iets te gaan proberen met pre-shading, washes, uitlaatsporen en chipping. Tips en trucs zijn daarom zeker welkom :brouw:

De onderdelen zitten nu in bad, dus we kunnen komend weekend aan de slag!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 16:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze luchttank.

Dat het vastzit aan de grens of dat het verzenden lang kan duren kan ik van meespreken... oorspronkelijk was ik van zinnens een Mig-3 of een yak-3, maar die zijn halverwege December besteld en pas deze week toegekomen... anders ging ik deze ongespoten (proberen) te maken, dus enkel hout en metaal zichtbaar...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Leuk, Erik. Mooi kitje.
Ja, het glaswerk ziet een beetje dof. Da's wel jammer. Ken je het gebruik van Pledge, of andere acryl vloerwas? Dat kan helpen.

Lees hier ff wat:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=28122&hilit=pledge
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=50688&hilit=pledge
Welkom in de wondere wereld van de huis- tuin en keuken modelbouwmiddelen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Zoals altijd met een vliegtuig, begin je bij deze kit ook met de cockpit.

Het ziet er allemaal wel prima uit. Jammer dat er een uitstootrondje precies bovenop zit...
photo 532319
Maar daar is wel wat aan te doen.

Na een tijdje schuren, knippen en plakken heb je dit:
photo 532320

photo 532317

Niet zo heel spannend qua detail. Een stoeltje, dashboardje en knuppeltje. Verder geen reliëf aanwezig op het dashboard of op de zijkanten. Er is ook geen decal voor het dashboard aanwezig, dus ik zal eens in de reservevoorraad gaan neuzen.

Toen was het tijd om wat kleur te gaan aanbrengen. De instructies hebben het over "interior green". met daarbij een kleurnummer van Humbrol. Echter, mijn research verteld mij dat de interieur kleur geen interior green was, maar iets grijsgroenigs. Op Britmodeller had iemand het over RLM02, Revell 45. Die heb ik dus ook maar gebruikt en ik vind het er prima uitzien.
Daarna, op basis van deze foto:
photo 532321
bron:https://www.reddit.com/r/WWIIplanes/comments/68qj9n/ilyushin_il2m_cockpit/
Wat kleuren aangebracht op de stuurknuppel.

Als laatste met een stukje spons wat slijtsporen aangebracht op de vloer, zitting van de stoel en steun voor het 12,7 mm machinegeweer.

Oordeel zelf:
photo 532318

photo 532316

photo 532315

Ik ga nu kijken of ik nog iets van gordeltjes voor de piloot kan maken en of er nog een donkerbruine/donkergrijze wash overheen komt.

Opmerkingen en tips zijn altijd welkom!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
En weer een vliegende tank...gaaf.
De boxart ziet er goed uit. Is dit ook de enige decaloptie?

Voor gordeltjes kun je maskingtape gebruiken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 17:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hoera, nog een Shturmovik! En nog wel de iconische versie! Leuk Eric. Ik heb deze ook liggen, maar ga hem nu niet (meer) bouwen en kies voor de Petlyakov Pe-2 van Zvezda. Dit merk is van de Oost-Europese wel de beste, vind ik.

Wat een monster hè? Ook lekker: die brandstoftank tussen de twee bemanningsleden in....
Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
Is dit ook de enige decaloptie?


Je kunt kiezen uit twee toestellen, die allebei het schema op de boxart hebben. Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje over de correctheid van dat schema. Het ding heeft namelijk een twee kleurige camouflage van bruine en groene kleuren. Echter op deze site staat dat de sturmoviks tot de zomer van '43 zwart-groene camouflage hadden en die van na augustus '43 een driekleurige camo van groen, bruin, donkergrijs. De camo zoals die op de boxart staat kan ik nergens vinden.

Ik weet nog niet wat ik doe... :lol:

Citaat:
Ook lekker: die brandstoftank tussen de twee bemanningsleden in....

Is dat een brandstoftank?! :shock: Ik dacht dat het een bulkhead was...

Toch nog even wat gordeltjes gemaakt van afplaktape en een dashboard decal uit de reservemap gevist. Dat geeft wat meer leven in de brouwerij.
Wat mij betreft kan de cockpit nu in de romphelften geplakt worden, maar oordeelt u zelf:

photo 532495

photo 532494

Tips en feedback zijn altijd welkom!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 19:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Op 2 sites werd expliciet vermeld dat de il-2 NOOIT bruine camo heeft gehad. Bruin moet zwart zijn of heel donkergrijs . Kijk ook even op de site van Wingspalette.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op do 18 feb, 2021 9:53 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Kennen de Russen hun eigen vliegtuigen van weleer niet meer :lol: :lol: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 11:48 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Trajanus schreef:
Op 2 sites werd expliciet vermeld dat de il-2 NOOIT bruine camo heeft gehad. Bruin moet zwart zijn of heel donkergrijs . Kijk ook even op de site van Wingspalette.


Kijk Erik, zo dus. Al zou ik het grijs donkerder willen en welicht zwart, zoals Hataka aanbeveelt: HTK-A070 / AMT 12 Dark Grey c.q. HTK -A041 Night Black:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60571340

Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement