Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Een goed herstel Jan

Lezen, reageren en aanmoedigen vanaf de zijlijn mag toch wel van de dokter? Anders heb je vast nog wel wat leesvoer/films/netflix.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 23:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mannen, hartelijk dank voor jullie medeleven. Ik ben redelijk hersteld, maar nog niet alle loopklachten zijn weg. We gaan zien wat het wordt.

@ Grover en @Saab 900: Je schreef: “ik vind die opschriften ontzettend gaaf. Veel plezier gewenst met de bouw!” Zie het laatste stukje van dit bericht.

@ Superpetur: Je schreef; “Wil je dit model bouwen... Ga dan voor de Hi-Tech versie die ik net voor deze bb heb gebouwd. Met metal ets, en ski's.....Echt, dit ding bouwde heerlijk weg.” Wat een prachtige foto! En ja, dat is ‘m. Maar: jij hebt de frisse versie uit 1994, die uitstekende recensies kreeg destijds. Die van mij is een eenvoudiger versie maar gegoten met de inmiddels versleten mallen van 2004…. Ik heb al een week werk aan het bijwerken van allerlei issues.

@ Wolf73: zie hierboven Barry.

@ Tsjopper bob: “Anders heb je vast nog wel wat leesvoer/films/netflix.” Ik lees nu het spannende boek “V2” van Robert Harris en ben alle filmpjes over dat monster aan het bekijken op YouTube.

Ik heb de afgelopen dagen verder gewerkt aan de kit, maar heb weinig spectaculairs te melden. Dat komt hopelijk de komende week. Maar ik wil toch even aandacht besteden aan de ontwikkeling van de Il-2, al was het alleen al omdat ik graag wat research doe en het zorgt er voor dat ik bij iedere kit in de vitrine een verhaal heb. Daar gaan we:

Ontwikkeling en inzet van de IL-2

De Il-2 was ontworpen n.a.v. de toenemende behoefte aan vliegtuigen die konden samenwerken met het leger en hun operaties kon ondersteunen. Dit tactische concept kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Het was enerzijds ontsproten aan de geest van Luftwaffe-officieren, die sinds het einde van de jaren 20 in het geniep de Russische luchtmacht hielpen vormgeven en – als contraprestatie - hun eigen vliegers met eigen vliegtuigen op geheime bases in de USSR mochten trainen. Zij hadden dit concept al. Dat leidde begin jaren 30 al tot de ontwikkeling van de Focke-Wulf Fw 56 Stösser en de Junkers Ju 87 Stuka, duikbommenwerpers die in eerste instanties ter ondersteuning van het leger zouden worden ingezet.

Anderzijds was daar het concept van de dieptepenetratie, een strategisch concept ontwikkeld door generaal – en later – maarschalk Tuchachevsky, dat overeenkomsten vertoonde met het Blitzkrieg-concept (Zie hierover de notitie van Huib: https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 4#p1043281) .

Afbeelding

De voorgangers van de Shturmovik. Er werd een jaar lang aan deze prototypen gesleuteld. (Bron: Tijdschrift Voena V Vozdukhe, via internet)

Prototypen

De “moeder” van de Il-2 Bark/Shurmovik werd eind jaren 30 ontworpen door Serge Ilyushin, die met zijn ontwerp de concurrentie van Sukhoi achter zich liet: hun Su-2 genoot niet de voorkeur. Aanvankelijk werd het vliegtuig aangeduid als CKB-55. Het was een tweepersoons toestel, zwaar bepantserd en dito bewapend. Het voorste deel, tot en met de positie van de schutter, was bedekt met gestroomlijnde pantserplaten. De vleugels waren geheel van metaal, terwijl het achterste deel van de romp vanaf de positie van de schutter van hout was gemaakt. Het prototype vloog in oktober 1939.

Hoewel het vliegtuig zich naar tevredenheid liet vliegen waren de piloten ontevreden over de geringe snelheid, de korte actieradius en de beperkte bewapening van 4 mitrailleurs. Men wilde een eenpersoonsuitvoering met betere bepantsering, twee kanonnen en twee MG’s en grotere brandstoftanks. Al deze aanbevelingen werden doorgevoerd, maar het vermogen om zichzelf te verdedigen werd er minder door, wat als consequentie had dat het toestel alleen kon worden ingezet met een jagerescorte.

Nadat het toestel met een zwaardere motor was uitgerust werd het omgedoopt als CKB-57. Het prototype vloog in oktober 1940 voor de eerste keer. Nog voor alle testen waren voltooid werd een productielijn opgezet. Het vliegtuig heette voortaan Ilyushin Il-2 en was geheel van metaal. De positie van de schutter/radiotelegrafist werd opgeofferd en daar kwam een extra brandstoftank op die plaats voor terug. Verder kwamen er 2 kleine bommenruimen in de vleugels direct naast de romp en weren talrijke kleinere verfijningen en verbeteringen doorgevoerd. De cockpit kreeg ramen van pantserglas. Aan de bewapening werden RS-82 en later RS-132 raketten toegevoegd. Vanaf april 1941 werd de Il-2 aan de luchtmacht geleverd.

Afbeelding

De productieversie van de Il-2 bereikte de eerste eenheden in mei 1941, een maand voor Operatie Barbarossa. (Bron: Aviamuseum/Airwar.ru)

Operationele inzet en verdere aanpassingen

Een maand later vielen de Duitsers de Sovjet-Unie binnen: Operatie Barbarossa. De Il-2 werd meteen ingezet, maar de vliegers hadden nauwelijks de gelegenheid gehad om vertrouwd te raken met het toestel, laat staan dat er tactische trainingen waren gevolgd. Dit gegeven, plus het ontbreken van voldoende jagers die konden escorteren, leidde tot enorme verliezen bij confrontaties met de Luftwaffe.

Men kwam erachter dat een rugschutter noodzakelijk was voor de verdediging tegen aanvallen van achteren en van boven. (Het model dat ik nu bouw stamt uit deze fase van de ontwikkeling). Dit leidde tot zgn. “field conversions”, waarbij men aan het front een provisorisch geschutsopstelling maakte in het achterste deel van de cockpit, direct achter de brandstoftank. Maar liefst 5 verschillende cockpit indelingen werden in 1941-1942 toegepast bij de Il-2’s die nog op de band stonden: https://massimotessitori.altervista.org ... sition.htm

Afbeelding

Voorbeeld van een Il-2 met "field conversion": een geïmproviseerde schutterspositie. (Bron: Tijdschrift Voena V Vozdukhe, via internet)

Er waren tal van productieproblemen in de verschillende fabrieken waar de Il-2 nu gebouwd werd. Zo was er een groot tekort aan aluminium. Dat loste men op door – net als destijds bij de CKB-55 – vleugels en het achterste deel Van de romp van hout te maken. Rolroeren, richtingsroeren en hoogteroeren werden in linnen uitgevoerd. De motor en het voorste deel van de romp tot voorbij de schutterspositie werd bekleed met gewalste pantserplaten. Hieraan dankte de Il-2 zijn bijnaam “de vliegende tank”. Maar deze veranderingen werd het toestel zwaarder. De toch al langzame Shturmovik werd nog trager en minder wendbaar.

Afbeelding

Dit is de versie van deze kit. Houten vleugels en dito romp. Het motor- en cockpitgedeelte zijn gepantserd. (Bron: Tijdschrift Voena V Vozdukhe, via internet)

De Il-2m

Ervaringen aan het front en verbeteringen in het ontwerp, als mede het toepassen van een zwaardere motor en zwaardere bewapening leidden in mei 1942 tot de ontwikkeling en productie van de Il-2m. Maar de snelheid bleef te laag: rond de 410 km/u. De impact die de Shturmovik had op de oorlogsvoering kwam vooral door de enorme aantallen die in vele fabrieken van de band rolden en toen ook nog de aanvalstactieken werden verbeterd – zoals in een vorig bericht beschreven – werd het Shturmovik pas echt populair en steeg haar roem tot dezelfde mythische proporties als die van de T-34 tank. Maar dat deel van het verhaal hoort t.z.t. thuis in mijn bouwverslag van de Il-2m

Afbeelding

Eén van de latere versies van de Il-2. Deze is gebouwd in 1942 en is voorzien van één van de 5 toegepaste uitvoeringen van de schutterspositie en cockpitdak.(Bron: Wikipedia)

Propaganda-opschriften

Diverse Russische vliegtuigen en tanks uit WOII hebben grote opschriften. Dat wil ik kort toelichten vanuit de politieke context daarvan. Zoals te lezen is in de geweldige historische studie van Catherine Merridale, “Ivan’s oorlog”, ( https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 4#p1043293 ), was de Tweede Wereldoorlog voor de Russen vooral een politieke oorlog. Men spreekt daar nu nog steeds van de Patriottische Oorlog. Het ging om de (dood)strijd van het communisme (dat de arbeider zag als triomfator van de klassenstrijd) tegen het fascisme, waarbij fascisme als de ultieme vorm van kapitalisme werd beschouwd, het toppunt van uitbuiting, dat de arbeider immers tot slaaf verlaagde.

Merridale beschrijft hoe in iedere Russische eenheid van leger, luchtmacht en marine zgn. politieke commissarissen functioneerden, die moesten zorgen voor het politieke bewustzijn onder de manschappen. Deze oorlog was immers ook klassenstrijd... Dagelijks hielden zij verplichte, indringende scholingen, waar het extreme stalinisme (dat inmiddels het marxisme-leninisme had vervangen) onderwezen werd: iedereen moest daar aan deelnemen. Deze politieke commissarissen hadden grote invloed. De nazi’s waren niet voor niets zo gebeten op deze functionarissen. (Voor wie de film “Enemy at the gates” kent: let eens op de rol van de fanatieke figuur van Danilov, die politiek commissaris is).

Politieke theorie was voor de Sovjets net zo’n belangrijk wapen als een geweer. Wij noemen dit indoctrinatie; de Russen noemden dit politieke scholing of "agitprop" (agitatie & propaganda). Om elkaar en zichzelf te overtuigen en aan te zetten tot heldenmoed en doorzettingsvermogen schilderde men politieke leuzen op tanks en vliegtuigen. De meest gebruikte leus was ongetwijfeld “Voor Stalin! “ , maar ook leuzen als “Voor het vaderland’, “Voor de overwinning”, “Dood aan de fascistische bezetter” zie je op foto’s uit die tijd vaak terug. Vaak werd ook verwezen naar mensen die de gelden voor de productie bijeen hadden gebracht: “Van de werkende massa’s van Moskou”

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 12 feb, 2021 17:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk stuk geschiedenis en intro, maar heb een hoog Fiat Stilo gehalte bij dit toestel. Het zal door het glaswerk komen van de canopy.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi en interessant om te lezen Jan! '
En wat is die Massimo Tessitori site fijne hè, daar heb ik nog al eens de nodige uurtjes op gespendeerd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2021 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Goed verhaal, Jan! En fijn te zien dat je op zijn minst al tot enige intellectuele arbeid in staat bent.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 3:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leerrijk!
Bedankt voor de intro.

Hopelijk snel aan bouwen toe.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 22:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Een overzichtje van de werkzaamheden en vorderingen van deze week.

1. Twist in het achterste deel van de romp gecorrigeerd.
2. Vleugels en hoogteroeren geïnstalleerd
3. Alle kieren geplamuurd en geschuurd
4. Romphelften boven en onder gelijkgemaakt met Mr. Surfacer 1200 en verf en daarna glad geschuurd.
5. Paneellijnen opnieuw getrokken of uitgediept.
6. Wielkasten geschilderd
7. Wielpoten geassembleerd, gerepareerd en geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8. Wielpoten geschilderd.
9. Wielen geschilderd, geplaatst en uitgelijnd.
10. Wieldeuren geschilderd en geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

11. Propeller en uitlaten ontdaan van flash en geschilderd
12. Bommen in elkaar gezet, bijgewerkt en geschilderd
13. RS-82 raketten aan geleiders gelijmd en geschilderd.

Afbeelding

14. Masking aangebracht op de canopydelen
15. Canopydelen bijgevijld en geplaatst
16. Luchtuitlaten aan weerszijden van de neus uitgeboord

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan wordt het nu tijd voor het eerste verfbad. De onderkant wordt afgeplakt en gecshilderd met Hataka A II Light Blue.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
And he´s back! Goed bezig Jan.

Hoe gaat ie?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2021 22:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Je gaat als een speer Jan! Mooie vorderingen!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 feb, 2021 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Hoi Jan (mag ik dat zeggen?)

Ik wil niet de wijsneus uithangen, maar mag ik vragen waarom je voor je cockpit voor de kleur interior green gekozen hebt?
Op het internet lees ik vooral dat het een soort grijsgroen moet zijn, iets lichter dan RLM 02. Ik ga denk ik voor Revell 45.
Afbeelding

Verder niets dan complimenten voor de vorderingen. :brouw:
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement