Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat er ook een airliner tussen zit. Ik hoop dat de kit een beetje een behoorlijke pasvorm heeft. Deze originele EE kits schijnen nog wel redelijk te bouwen zijn. De klonen van Minicraft en DaCo zijn een ramp zoals je waarschijnlijk weet. Ik had zelf nog overwogen een Il-18 hiervoor aan te schaffen, maar deze valt buiten het thema helaas.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 21:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de leuke reacties! Goed te lezen dat jullie het onderwerp leuk vinden.
FokkerFan schreef:
Ik had zelf nog overwogen een Il-18 hiervoor aan te schaffen, maar deze valt buiten het thema helaas.
Als je deze in de toekomst een keer wilt bouwen, de kit van Eastern Express is zeker niet slecht, maar ik zou voor de kit van RusAir gaan. Deze is wel een stuk duurder, maar kwalitatief echt een stuk beter.

De KLM 767 is af (https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0&start=20), dus ik heb weer wat tijd om deze verder te gaan. Ik heb trouwens besloten voor het wit met blauwe kleurenschema te gaan. Geeft toch iets meer contrast in vergelijking met de Li-2. Het wordt dan wel een IL-14P (en niet IL-14M) aangezien de IL-14M een iets langere fuselage heeft en deze kit gebaseerd is op de IL-14T, welke dezelfde lengte fuselage heeft als de IL-14P (aan varianten van de Il-14 geen gebrek).

Als eerste heb ik de raampjes in de fuselage gelijmd. Dit scheelt weer bij het plamuren straks (deze worden tenslotte decals).
photo 531766

Dan moet het neuswiel al in elkaar gezet worden, alvorens de fuselage helften met elkaar te lijmen. Ik vind het altijd jammer als modelfabrikanten hiervoor kiezen, want dat maakt het schuren, afplakken en spuiten lastiger (er is altijd een kans dat het neuswiel afbreekt)
photo 531765

Om er geen tailsitter van te maken gebruik ik lood en klei voorin als gewicht.
photo 531763

photo 531767

Dan kunnen de helften gelijmd worden! De fit is niet super, maar ik heb erger mee gemaakt. De cockpit kan ook gelijmd worden. Gelukkig hoef ik net zoals bij de ramen niet zo veel rekening te houden met de lijm, aangezien er toch decals op komen

Ook maar meteen de vleugels gelijmd.
photo 531764

photo 531762

En dat is de status op het moment. Ik moet zeggen dat het model zo op het eerste gezicht redelijk nauwkeurig is. De motoren hebben echter wel wat meer werk nodig straks. Maar goed, eerst maar eens het nodige plamuur en schuurwerk.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Mooi toestel, goede keuze.
Een stoere hoogpoter met enige DC-.. looks.
Ben benieuwd naar je kleurenkeuze, (hoop stiekem dat je nog wat blauw over hebt).

Plaatsing neuswiel in wielbak in één romphelft vooraf kan de verticale uitlijning verpesten.
Lijn de lengteas van het neuswiel verticaal uit t.o.v de staart bij het samenvoegen v/d romphelften.
Suc6!

Owja ..
Citaat:
Om er geen tailsitter van te maken gebruik ik lood en klei voorin als gewicht.
"Als je nog meer lood kan gebruiken..... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:"

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie voortgang.

malair schreef:
Dan moet het neuswiel al in elkaar gezet worden, alvorens de fuselage helften met elkaar te lijmen.

Waarom lijm je nu niet alleen de wielbak in en doe je het neuswiel pas op het laatst?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 aug, 2021 10:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wauw, bijna een half jaar geleden sinds de laatste update! Helaas weinig tijd gehad in verband met de geboorte van onze twee, de verbouwing van de hobby kamer en het plaatsen van de overkapping. Maar dat is nu allemaal achter de rug (en de nachtjes worden weer langer), dus gelukkig weer meer tijd om wat te modelbouwen.

Het wordt in ieder geval wel een livery met de blauwe cheatline. De raam en cockpit decals heb ik inmiddels ook al gemaakt.

Huib2 schreef:
Waarom lijm je nu niet alleen de wielbak in en doe je het neuswiel pas op het laatst?
Dat kan natuurlijk, maar het is in dit geval bijna niet te doen om dan de gear nog te bevestigen.

De ramen zijn inmiddels geschuurd. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over (zeker niet bij de cockpit), dus dit ga ik nog een keertje extra plamuren en schuren.
photo 541642

De motoren heb ik ook gelijmd. Dit fit is echt treurig. Dit wordt lastig schuren aangezien ze zo klein zijn en je niet meteen alle details wilt wegschuren
photo 541643

photo 541647

Er is in ieder geval heel wat plamuur nodig om het een beetje redelijk te krijgen...
photo 541646

Na de tweede ronde plamuren en schuren van de fuselage heb ik deze primer gezet. Nog een paar spleetjes zichtbaar, dus de bovenkant moet nog een beetje bijgewerkt worden.
photo 541645

Wordt vervolgd! Hopelijk deze keer met iets minder tijd ertussen...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 aug, 2021 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Goed om te zien dat je 'm weer opgepakt hebt. Eastern Express staat niet echt bekend om haar geweldig pasvorm. Zeker de oudere kits niet. Het wordt nog een flinke schuurbeurt rondom de motoren. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 aug, 2021 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Er zit straks meer plamuur dan plastic verwerkt in deze kit :lol: .

Succes met de volgende ronde(s).

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2021 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Petje af voor je plamuur- en schuurwerk!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 12:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt voor de bemoedigende woorden. De pasvorm is echt een drama, maar na veel plamuur en schuurwerk is wel iets redelijks van te maken. Met de vorm an sich is niet veel mis (in dat opzicht vergelijkbaar met de Tu-124 die ik ook aan het bouwen ben).

Dit is in ieder geval het resultaat na twee rondes plamuren en schuren. Nog niet helemaal ok, maar goed genoeg zodat de vleugels aan de romp bevestigd kunnen worden. Wel zijn de details op de motoren verloren gegaan. Ik moet dus even kijken of ik dit ga scriben, of wellicht met zelfgemaakte decals oplos. Waarschijnlijk het eerste.
photo 542957

Ook hier is weer een flinke spleet zichtbaar bij de WBF.
photo 542959

Maar ook dat krijgen we wel weer weggewerkt. Ben inmiddels na al de jaren wel wat gewend.
photo 542958

Dan had ik nog iets vreemds, ik kan één van de twee stabilo's niet meer vinden! Geen idee waar die gebleven is. Misschien per ongelijk weggegooid met wat sprue afval, onder de kast geschoven, of misschien is mijn zoontje er mee aan de haal gegaan. Hoe het ook zij, hij is verdwenen. Gelukkig heb ik ook de Amodel Il-14 kit nog, en die stabilo's zijn nagenoeg hetzelfde (boven Eastern Express, onder Amodel)
photo 542960

Ze passen zelfs prima op het model!
photo 542961

En dit is de status na enig schuurwerk op dit moment. Langzaam maar zeker gaan we richting het eerste airbrush werk.
photo 542962

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 aug, 2021 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit. Hoeveel tubes plamuur ben je inmiddels verder? Misschien moet je de titel van dit project veranderen naar Alabastine Il-14 of welke merk je dan ook gebruikt :lol: Hopelijk vind he het andere stabilo nog, ik dacht altijd dat het A-model en Eastern Express model hetzelfde waren, maar kennelijk toch niet.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement