Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Oké, ik ga er nog een doen hier en dat is een SPG.

De SU-76 of SOe-76 (Russisch: СУ-76) was een Russische tankjager die werd gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De 76 in de naam staat voor het kaliber van kanon; 76,2 mm.
Het pantserrupsvoertuig werd geproduceerd op het verlengde onderstel van de lichte T-70-tank in de periode van 1942 tot 1945.
Omdat dit zo'n simpel ontwerp was, is de SU-76 de meest geproduceerde pantserrupsvoertuig na de T-34.
De SU-76 werd vaak suki (teef) of suchka (kleine hoer) genoemd omdat het een oncomfortabel voertuig was.
Desondanks was de SU-76 erg geliefd om zijn eenvoud en robuustheid.

Geschiedenis
In november 1942 wilde het Nationaal Verdedigingscomité een tankjager die werd geproduceerd op het onderstel van de T-70.
Omwille van een betere stabiliteit plaatste men aan beide kanten van het voertuig een extra wiel.
De eerste versies van de SU-76 waren uitgevoerd met twee GAZ-202 motoren, een voor elke rupsband.
Het bleek dat de bestuurders veel moeite hadden deze twee motoren te besturen en dat de motoren vaak uitvielen.
De eerste versies van SU-76 waren volledig bepantserd en dit kwam met een nadeel; omdat het kanon na gebruik veel gassen uitstootte werd het erg moeilijk voor de bemanning om te ademen.

Nadat er 320 exemplaren waren geproduceerd werd de massaproduktie stilgelegd om de problemen op te lossen.
Latere versies kregen andere motoren, een andere motoropstelling en het gehele dak werd verwijderd.



De Kit
Deze uitvoering is van Alan Hobbies, St. Petersburg. Op een gegeven moment zijn alle gietmallen naar Ark Models gegaan, behalve dit model.
Kennelijk vanwege de slechte passing van de rupsbanden op de wielen. Daar moet een hele hoop aan gebeuren. :?
De kit werd ook door DML/Dragon op de markt gebracht maar is nu overschaduwd door de Tamiya kit.

Maar ja oldtimer kitjes moeten ook gebouwd worden, dus давай !!

photo 528933

photo 528932

photo 528935

photo 528934

photo 528937

photo 528936

6 gietramen plastic voor de opbouw en nog 2 voor de wielen en rupsbanden, 100 schakels per kant.
De bouwbeschrijving is summier en zakelijk, maar wel te volgen.

photo 528931

De onderdelen voor de opbouw zijn zo uit de ramen gehaald en schoongemaakt, maar wat een gewicht hebben die onderdelen...
Nou ja, laten we maar wat plakken:

photo 528938

photo 529190

photo 529191

Hmm. die munitiekisten zijn wel dik, en die wanden...toch eens meten..

photo 529192

photo 529193

photo 529194

Dat is dan volgens mij een zijwandje van bijna 11 cm dik, en een tussenschot van tegen de 10 cm..okeeejj
Dat is best fors..en nu al 70 gram op de weegschaal.

Best veel plastic voor je geld. Denk dat ze het die term -gepantserd- letterlijk hebben genomen bij Alan.. :lol:

Citaat:
"...The maximum armor thickness was 25mm and the nickname for the new tank-killer was "Suchka" - meaning "The Little Bitch" - because of the thin armor plating at the rear of the vehicle.
The original engine was under-powered and changed to twin GAZ 203 series engines though this presented the driver with issues in controlling two engines simultaneously instead of one.
His seating was situated next to the engines without a bulkhead in between. The interior compartments were covered though exposed enough for the outside weather to be a real factor for the crew.

Light weight shocks and rods allowed for heavy vibrations and fast engine and transmission failures.
This lack of comfort and flaws was no doubt due to the Soviet tough mind set and the rush to development to counter the German onslaught..."


Dat belooft wat voor als hij af is, ik denk dat ik maar een dikkere glasplaat in de vitrine moet zetten.. :mrgreen:

Greetz.

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op zo 13 maart, 2022 1:54 am, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Artillerie is leuk, dit is alleen niet mijn schaal. Maar, euh, lekker bezig zo zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ik vind het wel een stoer ding! En de kit ziet er zo te zien toch heel fatsoenlijk uit. Je bent al lekker bezig! :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 17:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi voertuig David, en een lekkere oude kit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Ondanks z'n leeftijd ziet het plastic er wel strak gespoten uit.
Zo op de boxart ziet het er uit als een brute tankjager .

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan, 2021 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Klopt, de afwerking is redelijk goed voor oostblok kwaliteit.
Het is wel zo dat er straks enige aanpassingen nodig zijn om het loopwerk en de rupsband op elkaar te laten aansluiten.
De wielen zijn te breed om tussen de geleiders van de rupsband te passen :(

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 18:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Nu de meeste van mijn projectjes voor deze BB liggen te drogen ivm een tweede verflaagje, kunnen we verder met de SU-76M.
De producent heeft het interieur redelijk spartaans uitgevoerd.

Er worden een paar magazijnhouders, kistjes en 3 stoeltjes geleverd. Daarnaast is er nog een radio-set ZIS-3 kanon en een DP-geweer.
De rest is geheel leeg. Dus als ik een luikje wil openlaten, zie je een kale binnenkant..werk aan de winkel.

Eerst maar eens de munitiekasten aangepakt. De dikte van de oorspronkelijke 3 kasten deed me beslissen om geheel nieuwe te maken.
Uiteindelijk komt er ook nog een afsluiting voor, tegen rammelende granaten.. :shock:

photo 531713

Vervolgens het voorste (ontsnapping)luik wat opgeknapt met een handel en periscoopje.

photo 531710

De zijkanten hebben wat leidingwerk voor de elektriciteitsdraden. Verder de indeling wat veranderd en verlichting aangebracht.
Ook ophangbeugels voor de DP.

photo 531714

Dan heb ik in het bestuurdersgedeelte een stoel met besturing aangebracht, stoppenkast en motor-versnellingsbak.
Op deze foto had ik de uitsparingen nog niet in de munitiekisten gemaakt.. :mrgreen:


photo 531712

photo 531709

photo 531708

Het is niet 100% naar de werkelijkheid, maar meer een impressie van een volle tank-cabine.
Ik denk dat het detail straks in het half donker toch niet meer goed is te onderscheiden.
Idee is dat je van achter naar voren en omgekeerd door de as van het voertuig kan kijken en dat er dan iets van detail aanwezig is.

Nu maar eens kijken hoe dat ZIS-3 schiet-apparaat in elkaar steekt.. :wink:

Greetz.

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Knap, basic, maar wel ferm gedaan. En met basic bedoel ik niet dat het prutswerk is, maar wel om een leuke impressie te scheppen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig inderdaad daar binnen in. Je ziet er niet veel meer van straks, maar het is er wel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 16:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Leuk man. Zeker de moeite waard om dit te doen.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement