Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 16:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Hallo medebrouwers,

Januari zit alweer bijna in week 2 dus het wordt tijd voor mij om ook aan deze BB te beginnen.
Ik zie dat er al stevig gebouwd en verbouwd wordt aan de verschillende kits en vrijwel alle onderwerpen en schalen zijn vertegenwoordigd.
Dus laat ik mijn geschut ook eens even uit de doos halen.. :lol:

Het gaat hier om een oude kit uit Rusland, Alan Models (St. Petersburg) die door de Eastern Express Group (Moskou) opnieuw is uitgegeven:

photo 528827

photo 528675

De kwaliteit is zoals te verwachten bedenkelijk. De kracht van het spuitgieten was te laag waardoor het plastic niet 100% in de mal-kanalen alle onderdelen heeft kunnen bereiken.
Hierdoor zijn overal sporen van misgietsel ontstaan. Vooral op de gietbomen, maar ook op onderdelen.
Verder zitten er nogal wat uitstootsporen op de onderdelen, en is het plastic aardig zacht van kwaliteit.

photo 528686


Er zitten verder nog 2 A4-tjes slecht geprinte bouwaanwijzingen in de doos, geen voorblad met historische achtergrond, geen decals en er is ook nergens een kleurschema aangegeven.
Er zijn 302 onderdelen en het model is in gebouwde toestand 25,7 cm lang. Op de doos staan nog 5 modellen die je kan kopen, een klein intro-tje in Russisch en een kleurtekening in groen van een B-4.

Voor de luie, gemakzuchtige bouwer, of degene die zoekt naar een kit met echt meer kwaliteit en accuraatheid is het aan te bevelen de Trumpeter kit 02307 te kopen.
Voor alle andere bouwers geldt: Huib-modus: AAN.

Voor de historische achtergrond is er op www. genoeg te vinden, incl. een wiki-pagina:

photo 528790

photo 528784

photo 528793

photo 528792



photo 528783

Deze howitzer werd dus door een 15 manschappen bediend en het kon wel tot 2 uur duren om van mobiele naar operationele staat te gaan.
Het kon projectielen van 100-150 kg tot 18km wegslingeren. Maar door een huizenblok in Berlijn schieten ging ook prima.

Afbeelding

Als er zoiets in je straat staat, ben je snel uitgepraat..


De Kit:

Ik ben als eerste maar begonnen met wat rondkijken naar info op internet, en dan blijkt het onderstel ook gebruikt te zijn voor andere zwaardere kalibers t/m 280mm aan toe.
Maar het tractor-onderstel beleef gelijk. Er zijn behoorlijk wat Trumpeter kits gebouwd die de nodige bouwverslagen en reviews krijgen.
De Alan/EE kit is echter minder vertegenwoordigd, en dus was het nogal wat zoekwerk om te kijken of er van dit B-4 apparaat iets fatsoenlijks te maken viel.

Eerst maar eens met het onderstel/affuit/rolpaard aan de slag gegaan. De affuit was oorspronkelijk het stuk vakwerk waarin de schietbuis rustte.
De latere affuit werd een deels mechanisch onderstel, met reminrichtingen, stuurinrichtingen en soms zelfs pivotterende basis.
Ook de raden/wielen en de schoprem worden tot affuitdelen gerekend.

photo 528677

Aan de achterkant zit een terugslag-blok/rembedding, dat in de bodem kan worden gezet als anker. Actie is reactie. De energie die voorwaarts aan de granaat werd meegegeven, werd achterwaarts teruggegeven. Een vuurmond die vuurt ontvangt dus veel energie, die ergens heen moet. Om te voorkomen dat men met de batterij met iedere laag een paar meter achterwaarts verplaatste, werden zware wiggen achter de wielen gelegd of werd een rembedding geconstrueerd, die de vuurmond in hoofdrichting liet teruglopen na zijn energie te hebben geloosd.

De uitvoering in plastic van Alan/EE was heel summier uitgevoerd.
Ik heb daarom dus de oorspronkelijke plastic onderdeeltjes vervangen door zelf metalen veren te maken en betere ophanging voor de rembedding.
Dmv een spijkertje in een boorhouder en dan wat ijzerdraad eromheen te draaien.

photo 528689

Dat ziet er straks veel beter uit dan wat erin de doos zat.

de volgende stap was om de vuurbuis, wieg en sluitstuk met de kulas. Vanaf het moment dat geschut van voorlader tot achterlader verwerd, was er het fenomeen 'sluitstuk'.
Zonder het bedienbare - het hersluitbare - sluitstuk was er geen achterlader.

Het sluitstuk was de te openen kulas van de vuurmond, waarbij eerst het projectiel in de schietbuis werd gebracht, vervolgens de drijflading en (vaak) nadien een afsluitende ring of stof, om zo gassen niet tussen sluitstuk en open lucht te laten ontsnappen. Deze techniek ontwikkelde zich tot moderne afsluitingen met wigsystemen.
De kwaliteit van de sluittechniek was bepalend voor de accuratesse en levensduur van een vuurmond. Hoe beter men de gasdruk in de kulas wist te beheersen, hoe betrouwbaarder men de baan van het projectiel kon berekenen, buiten alle overige factoren die dit beïnvloeden uiteraard.

In de loop van de 19e en 20e eeuw zouden steeds betere sluittechnieken worden ontwikkeld, waarbij bovendien halfautomatische en zelfs volautomatische sluitstukken al gedurende het interbellum in gebruik kwamen.
De halfautomatische wierpen de granaathuls direct uit bij het openen van het sluitstuk, de volautomatische - die men alleen bij licht geschut zag - konden ook automatisch laden.

photo 528691

photo 528685

Nu is het natuurlijk mooi als het sluitstuk open en dicht kan, dus snel mijn allerscherpste boortje van DSPIAE gepakt en een kanaaltje door het scharnier gemaakt.
Vervolgens de scharnier iets ingekort om zo het metalen asje er tussen te kunnen krijgen:

photo 528681

photo 528680

photo 528679

Missie geslaagd :wink:

Ondertussen hadden we op de affuit en het sluitstuk al flink wat herstelwerkzaamheden moeten doen.
Beetje plamuur hier en daar, en veel correctie-schuurwerk. Binnenkort gaan we verder met de wieg en de aandrijving.

Greetz.

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op zo 13 feb, 2022 21:55 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 17:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Wat een monster zeg!
En ondanks dat het Oostblok spul is vind ik het plastic en netjes uit zien.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jan, 2021 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Klopt Dave, het valt allemaal wel mee.

Nu zit je wel naar een deels gekuisde versie te kijken.
Er zijn kitjes die minder mooi de fabrikant hebben verlaten, dus ik denk dat ik een exemplaar uit de goede batch had :)

Er waren echt een paar onderdelen met diepe kuilen. :shock:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 13:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Geweldig, een kanon op rupsbanden! Ik was jaren geleden in dat Russische museum van de foto, en ik heb me toen verbaasd over dat principe. Had ik toen nog nooit eerder gezien. Vast handig in sneeuw en modder. Mooi ook om nog een stuk artillerie in de groepsbouw te hebben. (Deef en RN.VV zijn ook al met kanonnen bezig.)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een blaffer zeg, gaaf.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik heb het woord "bruut" al heel lang niet gebruikt, maar wat is dit een bruut apparaat!! :shock:
En mooie vorderingen al!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 10:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een apparaat zeg. Ziet er wel imposant uit.

david schreef:
Aan de achterkant zit een terugslag-blok/rembedding, dat in de bodem kan worden gezet als anker. Actie is reactie. De energie die voorwaarts aan de granaat werd meegegeven, werd achterwaarts teruggegeven. Een vuurmond die vuurt ontvangt dus veel energie, die ergens heen moet. Om te voorkomen dat men met de batterij met iedere laag een paar meter achterwaarts verplaatste, werden zware wiggen achter de wielen gelegd of werd een rembedding geconstrueerd, die de vuurmond in hoofdrichting liet teruglopen na zijn energie te hebben geloosd.


Ik dacht al bij dat filmpje, waarom blijft die ene nou staan, maar dat heb je hierboven uitgelegd.

Je vordert al lekker. Gaaf dat dat luik open en dicht kan

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Wat een monster zeg. En wat een origineel onderwerp. Ik had 'm nog nooit gezien! Veel plezier gewenst met de bouw.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Inmiddels weer iets verder gekomen met de boem-buis.
Ditmaal de opbouw van de affuit in elkaar gezet.

Naast de gebruikelijke handwielen links naast de kulas voor de azimut (breedterichting) van het wapen naar links of rechts van de hoofdrichting en de elevatie, bevindt zich hier ook de richtkijker.
Verder bevinden zich links en rechts een stoel voor de berijders ter bediening van het onderstel. Voorop zit een dubbele kabelhaspel.

Eens kijken hoe dat allemaal past..

photo 528674


photo 528673

photo 528940


Op de kabelhaspel heb ik wat draad gespannen, dat ziet er straks wat mooier uit.
Nu nog de stoelen erop gaan zetten.

Een van de stoelen had een gietfout, dus daar heb ik een flinterdun stukje styreen aan moeten zetten:

photo 528941



photo 529178

photo 529179

photo 529180

De stoelen hadden plastic leuningen, maar dat heb ik door metaaldraad vervangen. Net als sommige assen van de handwielen.
Ook hier en daar wat extra styreen aangebracht voor slingerbediening van onder andere het sluitstuk.

photo 528943

photo 528942



Nou, dat begint al ergens op te lijken.
Binnenkort het onderstel maar eens een grondige inspectie geven, want volgens moet daar ook het een en ander gehuibt worden.
En dan nog al de losse rupsbanstukjes gaan ontdoen van uitstootsporen, uitboren en kijken of ik het geheel scharnierend kan krijgen... :?

Greetz

David

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 0:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
wat een bruut ding is dit, deze staat bij mij ook redelijk hoog op de verlanglijst, alhoewel dan in een Trumpeter hoesje :lol:
De 1e stappen zien er al keurig uit, ik volg hem op de voet :mrgreen:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement