Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 12:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Nu de landmacht en de luchtmacht reeds vertegenwoordigd zijn kan de marine niet achter blijven.
Mag ik jullie voorstellen, torpedobootjager Tachkent.

photo 526765
Foto Pintrest.com

Ontevreden over de Leningrad-klasse torpedobootjagers besloten de Sovjets rond 1934-35 dat ze buitenlandse hulp nodig hadden bij het ontwerpen van de opvolgers. Er werd om ontwerpen voor een snelle Vlaggeschip-torpedobootjager verzocht bij drie Italiaanse scheepsbouwers. Uiteindelijk aanvaarden ze het ontwerp van Odero-Terni-Orlando in september 1935. Zij zouden Tashkent bouwen en assistentie verlenen bij de bouw van nog 3 exemplaren door Sovjet scheepswerven. Ze werd te water gelaten op 28 december 1938 en aan de sovjets overgedragen in Odessa op 6 mei 1939. Omdat men bij O.T.O. het schip in het traditionele blauwgrijs van de Koninklijke Italiaans Marine kreeg ze van Zeelui de bijnamen Blauwe Schoonheid en Blauwe Kruiser.

photo 526769
Foto Wikipedia

Bij haar in dienst name was ze uitgerust met een voorlopige bewapening. De voorziene bewapening, die in Rusland zelf zou gebouwd worden, was nog niet klaar en werd pas midden 1941 aangebracht.

photo 526771
Foto Naval-encyclopedia.com

Tachkent met haar voorlopige geschutskoepels

photo 526772
Foto Naval-encyclopedia.com

Tachkent met haar definitieve bewapening

Ze werd ingedeeld bij de Zwarte Zee vloot op 22 oktober 1940 en was binnen om opnieuw uitgeruste te worden in Nikolayev toen de Duitsers binnenvielen op 22 juni 1941. Tashkent werd overgeplaatst naar Sebastopol en onderweg tweemaal aangevallen door Duitse vliegtuigen, zonder succes. Eens in Sebastopol voerde ze daar haar zeeproeven uit. Problemen met haar aandrijfsystemen vertraagden haar oorlogsdebuut met nog een maand.

photo 526768

Ze voerde troepen en materiaal aan naar de belegerde stad Sebastopol en vuurde van daar uit op Duitse stellingen. Toen de stad dreigde te vallen hielp ze gewonden en burgers te evacueren. Met 2100 gewonden aan boord werd ze op 24 juni 1942 door Duitse vlieguigen aangevallen en zwaar beschadigd. Met hulp van een hele vloot uit Novorossiysk wist ze die haven te bereiken. Enkele dagen werd ze in de haven opnieuw aangevallen en tot zinken gebracht. Het duurde tot mei 1944 eer ze geborgen werd. Het rak was onherstelbaar beschadigd en werd op een zandbank achtergelaten. Na de oorlog werd ze naar Nikolayev gesleept om verschroot te worden.

De Kit

Trumpeter bracht het 1/350 model van Tachkent versie 1940 uit in 2019, de versie 1942 volgde in 2020. Het doos bevat 210 onderdeeltjes, een fretje Photo-etch en een velletje decals. Daarnaast uiteraard ook een uitgebreide bouwbeschrijving in boekvorm en een grote kleur afbeelding voor kleuraanduidingen. Wel jammer dat alleen de railingen voor aan de rand van het dek er niet bij zijn. Deze heb ik er apart bij moeten kopen. Ook kocht in er een setje figuurtjes van Eduard bij, want ze gaat in een diorama gezet worden.
Enkele foto's van de kit,

photo 526778

photo 526779

photo 526780
Naam van het schip mee gegoten op de romp.

photo 526777
Fijne details op het voordek.

photo 526782

photo 526781
Miniscule hoeveelheid flash.

photo 526784

photo 526783

photo 526785

Ik kan bijna niet wachten er aan te beginnen, mijn eerste buddy-build

Groetjes,
Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat is wel een hele mooie kit zeg, standaard al heel wat railing meegeleverd. Alleen een beetje jammer dat de door jou genoemde railing er nou net niet bij zit. Heb je een goed idee van de kleuren op het schip of wordt het deels gokken en uitgaan van de handleiding?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooie aanvulling bij deze buddy build. Ik heb nog nooit een schip gebouwd, hoe lang wordt zo'n model eigenlijk?

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 18:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
@ Markie; inderdaad een mooie kit, voor de kleuren hoef ik miet te gokken hoor. Er zit een grote ingekleurde tekening bij met een heel volledige kleurentabel. Voor elke kleur staat er de code bij van zes verschillende merken. De hoofdkleur is Rlm Light Blue, de standaard kleur van de Italiaanse marine in de jaren 30. De geschutskoepels hadden vermoedelijk een andere kleur, want die waren in de USSR gebouwd en dus vermoedelijk in de standaard leur van de Sovjet marine geschilderd, maar daar moet ik nog eens op verder zoeken.

@Saab900; Een torpedobootjager valt op deze schaal nog best mee, deze zal ongeveer 40cm lang worden. Heb de romp deze week eens naast die van het Duitse slagschip Tirpitz gehouden, die is wel meer dan 2x zo groot. Vandaar dat er zoveel modelschepen in schaal 1/700 en zelfs nog kleiner te vinden zijn.

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 0:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Mooi schip! Die Italianen wisten best wel hoe ze mooie scheepjes moesten bouwen alhoewel ik wel had begrepen dat de Sovjets wat minder onder de indruk waren van de zeewaardigheid van sommige ontwerpen zoals de project 7 klasse torpedojagers.

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Ja, maar da’s bekend van Italiaans design: het ziet er prachtig uit, maar roest al in de folder.
Mooie bijdrage aan deze groepsbouw!

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Tja , op dat gebied is er de laatste 70 jaar nog helemaal niets veranderd, kijk maar naar de Fyra-hogesnelheidstreinen. Daar vielen al stukken af tijdens de proefritten. :roll: :roll:

Nu bleek men over Tashkent wel tevreden te zijn en vervulde ze haar rol naar behoren. De vloot waarover de Italiaans marine aan het begin van WO2 kon beschikken was blijkbaar van goede kwaliteit.

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2020 1:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk om ook de Marine vertegenwoordigd te zien. Ziet er goed uit zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 12:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
tsjopper bob schreef:
Leuk om ook de Marine vertegenwoordigd te zien. Ziet er goed uit zeg.

René


Sluit me hierbij aan!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 13:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Lt D schreef:
tsjopper bob schreef:
Leuk om ook de Marine vertegenwoordigd te zien. Ziet er goed uit zeg.

René


Sluit me hierbij aan!

Gr
Thiery



Ik ook! Succes.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement