Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 16:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Nog even een mock-upplaatje voordat het echte spuitwerk kan beginnen.

photo 542276

De start is al wit gespoten net als de kegel van de propeller wat de uiteindelijke kleur is van de die onderdelen. De kegel had ik vooraf met vallejo chipping medium gespoten en het wit is gewoon Mr. Surfacer white primer. Gelukkig laat die laatste gewoon water door waardoor ik de chipping kon uitvoeren. Nu is het misschien wat veel aan de zichtbare kant op de foto. Dat komt doordat de chipping medium er daar iets te dik op zat en een beetje een sinaasappelhuidje was geworden. Op de aluminiumverf was dat niet te zien, maar nu met het wit eroverheen wel. Dus was dit mijnsinziens de beste oplossing.

Binnenkort wat meer kleur hopelijk!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 19:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De eerste twee kleurtjes zitten erop :D

photo 542277

De vleugelranden moeten geel net als bij de Engelse spits. Verder is de camo ook gewoon de Britse dus het groen is "dark green", in dit geval van Tamiya XF-81 verdund met Mr Color Leveling Thinner. Ik ben er zelf erg tevereden over, zeker omdat ik het gewoon uit de vrije pols heb gespoten. Nu nog het grijs. Dat wil ik doen zonder de overspray die er nu nog een beetje is.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 aug, 2021 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mosterd na de maaltijd: Wist je dat er templates zijn voor de camo? Die zijn voor elke Spit gelijk, dat deden ze door matten op de Spit te leggen en dan over te spuiten. Er was alleen verschil tussen even en oneven nummers. Wat bij de even nummers grijs was, moest bij de oneven nummers groen zijn en andersom.

https://www.scalemates.com/nl/kits/topnotch-tnm72-m53-spitfire-ixc-je-j--1105684
https://ww2aircraft.net/forum/threads/raf-a-and-b-pattern-spitfire-camo.33013/
http://www.yolo.net/~jeaton/mymodels/spitfire/templates/SpitTemp.html

Als je ze omgeschaald hebt naar 1:72 en op papier uitprint, kun je het schema zo aanbrengen. Zie hoe ik dat ooit eens heb geprobeerd.

photo 270271

photo 270515

photo 270517

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hi René,

Bedankt voor de tips en info, je Spitfire ziet er netjes uit zo. Ik zie mensen het wel eens hiermee doen. Over het algemeen vind ik Britse kleurstellingen maar saai, de enige variatie is inderdaad het omkeren van bruin/groen of grijs/groen van de camouflage. Maar ik zal deze maskers voor een volgende spit in het achterhoofd houden. Wel leuk om ermee te experimenteren.

Je weet dat ik het mezelf graag moeilijk maak dus dacht ik het wel "free-hand" te kunnen 8) Ik heb de camouflage met potlood aangezet volgens de instructies van Eduard. Dus het is niet zomaar een verzonnen camouflage.

Groetjes, Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
FokkerFan schreef:
Ik heb de camouflage met potlood aangezet volgens de instructies van Eduard. Dus het is niet zomaar een verzonnen camouflage.


Stuur mijn tip dan ook maar door naar Eduard :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Net spuitwerk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2021 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
FokkerFan schreef:
Je weet dat ik het mezelf graag moeilijk maak dus dacht ik het wel "free-hand" te kunnen.

Netjes uit het handje gespoten, Ingmar. Het enige is dat je nu vage randen aan het patroon hebt, terwijl de Britse camouflage hard-edge was omdat ze zelf ook spuitmaskers gebruikten in de vorm van rubber matten. Dus als het 'hysterisch correct' wilt doen moet je ook maskeren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dank voor de reacties heren, interessant om te lezen hoe ze dat destijds deden.. Ik heb de randen nogmaals aangezet met de 0,15mm naald zodat het nu wat strakker is. Sowieso waren er een paar plekken waar het grijs en vooral groen niet goed dekten dus dat is nu opgelost. Wel typisch dat het grijs meteen goed dekt en het groen niet terwijl het beide Tamiya verven zijn uit dezelfde lijn. Op zich kan je met het groen zo wat makkelijker verschillende kleurschakeringen aanbrengen, maar het ziet er wat maf uit als dat bij de grijze delen wel helemaal egaal is.

photo 542562

Nu de onderkant spuiten zodra alles is opgedroogd. Dan zitten de basis kleuren erop en kan ik verder met wat freubeldingetjes zoals de navigatielichten en het staartwiel. Tot de volgende update :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik had deze nog helemaal niet gespot....lekker bezig Ingmar.....net als de bf 109...1000 in een dozijn, maar ze blijven leuk om te bouwen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hahaha, ja dat klopt Barry. Nu hebben 109's nog wat interessante kleurstellingen. Bij deze is het natuurlijk van het zelfde laken een pak, behalve dan de rode ster. Ach de Eduard kit bouwt lekker weg dus als ik het airbrushen niet verkl**t dan komt er wel een aardig modelletje uit waar ik toch wel plezier aan beleef.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement