Mijn Amodel KASKR-2 is klaar, een tussendoortje (meerjarenproject) ook. Ik had beloofd om daarna een nieuw topic te starten en wel deze, de Mil Mi-1, ontwikkeld eind jaren '40, kwam in dienst in 1950 en heeft vele jaren diens gedaan. Er zijn heel veel uitvoeringen mogelijk, daarvan later meer.
Citaat:
Mil (Russisch: Миль) is de verkorte naam van het voormalige Sovjet-Russische helikopter ontwerpbureau onder leiding van Michail Mil en de daaruit voortgekomen Moskouse Helikopterfabriek van Mil (Russisch: Московский вертолетный завод им. М. Л. Миля). Mil participeert in de Euromil joint venture samen met Eurocopter. Mil is in 2006 gefuseerd met Kamov en Rostvertol tot Oboronprom. De merknaam Mil is daarbij behouden gebleven, maar overlappende productielijnen zullen worden gestaakt.
Nederlandse wikipedia:
Citaat:
De Mil Mi-1 (Russisch: Ми-1) (NAVO-codenaam: Hare) is een Sovjet drie-zits lichte helikopter. Hij wordt aangedreven door één 575 pk sterke Ivchenko Al-26V motor. Hij kwam in dienst in 1950 en was voor het eerst te zien tijdens de Sovjet Luchtvaart Dag in 1951. Sindsdien is hij 16 jaar in productie geweest en zijn er enkele honderden van gebouwd.
Specificaties:
Bemanning: 1
Capaciteit: 2 passagiers of 255 kg vracht
Lengte: 12,09 m
Rotor Diameter: 14,35 m
Hoogte: 3,30 m
Leeggewicht: 1.700 kg
Max take-off gewicht: 2.330 kg
Motor: 1× Ivchenko Al-26V radiale motor, 429 kW
Maximumsnelheid: 185 km/h
Actieradius: 430 km
Plafond: 3.500 m
Meer info wordt gegeven op de Engelse
wiki-siteEr zijn diverse fabrikanten voor dit kitje in 1:72, maar het Amodel van de KASKR-2 smaakte naar meer, dus maar weer een Amodel opgesnord. Ik heb ook ooit tijdens de ouderwetse schuurverkoop te Aalsmeerderbrug een MPM op de kop getikt voor volgens mij 1 gulden omdat de doos enige waterschade had. Verder zat alles keurig in plastic dus binnenin was niks aan de hand. Ik ga ze beide maken - wel in een verschillende uitvoering om wat diversiteit in de kast te hebben - maar tegelijk als soort duobouw.
Wat hebben we dan?
Amodel

MPM

De decals uit de MPM-kit (4 versies) zijn wat groffer dan die van Amodel (8 versies). Ik denk dat ik voor de MPM-kit decals ga gebruiken uit de Amodel kit. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een standaard militaire versie (MPM) en een iets opvallender heli, wit met rood (Amodel)
Inspiratiereferentieverslag uit 2012René