Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 4:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Mijn Amodel KASKR-2 is klaar, een tussendoortje (meerjarenproject) ook. Ik had beloofd om daarna een nieuw topic te starten en wel deze, de Mil Mi-1, ontwikkeld eind jaren '40, kwam in dienst in 1950 en heeft vele jaren diens gedaan. Er zijn heel veel uitvoeringen mogelijk, daarvan later meer.

Citaat:
Mil (Russisch: Миль) is de verkorte naam van het voormalige Sovjet-Russische helikopter ontwerpbureau onder leiding van Michail Mil en de daaruit voortgekomen Moskouse Helikopterfabriek van Mil (Russisch: Московский вертолетный завод им. М. Л. Миля). Mil participeert in de Euromil joint venture samen met Eurocopter. Mil is in 2006 gefuseerd met Kamov en Rostvertol tot Oboronprom. De merknaam Mil is daarbij behouden gebleven, maar overlappende productielijnen zullen worden gestaakt.


Nederlandse wikipedia:
Citaat:
De Mil Mi-1 (Russisch: Ми-1) (NAVO-codenaam: Hare) is een Sovjet drie-zits lichte helikopter. Hij wordt aangedreven door één 575 pk sterke Ivchenko Al-26V motor. Hij kwam in dienst in 1950 en was voor het eerst te zien tijdens de Sovjet Luchtvaart Dag in 1951. Sindsdien is hij 16 jaar in productie geweest en zijn er enkele honderden van gebouwd.

Specificaties:
Bemanning: 1
Capaciteit: 2 passagiers of 255 kg vracht
Lengte: 12,09 m
Rotor Diameter: 14,35 m
Hoogte: 3,30 m
Leeggewicht: 1.700 kg
Max take-off gewicht: 2.330 kg
Motor: 1× Ivchenko Al-26V radiale motor, 429 kW
Maximumsnelheid: 185 km/h
Actieradius: 430 km
Plafond: 3.500 m


Meer info wordt gegeven op de Engelse wiki-site

Er zijn diverse fabrikanten voor dit kitje in 1:72, maar het Amodel van de KASKR-2 smaakte naar meer, dus maar weer een Amodel opgesnord. Ik heb ook ooit tijdens de ouderwetse schuurverkoop te Aalsmeerderbrug een MPM op de kop getikt voor volgens mij 1 gulden omdat de doos enige waterschade had. Verder zat alles keurig in plastic dus binnenin was niks aan de hand. Ik ga ze beide maken - wel in een verschillende uitvoering om wat diversiteit in de kast te hebben - maar tegelijk als soort duobouw.

Wat hebben we dan?
Amodel
photo 534143

photo 534145

photo 534146

MPM
photo 534148

photo 534149

photo 534150

De decals uit de MPM-kit (4 versies) zijn wat groffer dan die van Amodel (8 versies). Ik denk dat ik voor de MPM-kit decals ga gebruiken uit de Amodel kit. Vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een standaard militaire versie (MPM) en een iets opvallender heli, wit met rood (Amodel)

Inspiratie

referentieverslag uit 2012

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op do 03 feb, 2022 21:54 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 9:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Gaaf weer! Ik ga deze zeker volgen. Succes!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 10:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 193
Leuke modellen!

Dat glaswerk van het MPM model ziet er behoorlijk vergeeld uit. Is dat nog te verhelpen?
Ik heb zelf een MPM L-212 Electra Junior liggen met hetzelfde probleem. Misschien een veel voorkomend MPM probleem?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben bang van niet, ga daar ook geen moeite in steken, ik denk dat het lastig genoeg wordt om de vacvorm-canopy op zijn plaats te krijgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Een Amodel en een MPM: hoeveel zelfkastijding kan een mens verdragen? :lol:
Heel veel succes en plezier met deze duo-bouw, René, maar het is jou wel toevertrouwd. :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 21:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Saab 900 schreef:
Een Amodel en een MPM: hoeveel zelfkastijding kan een mens verdragen?


Ik maak het nog erger. Samen met deze 2 ook nog een 1:100 van VEB Plasticart en een 1:144 van Anigrand (resin). Ik weet alleen nog niet welke uitvoering, ik hoop 'niet Russisch'. Een NVA-versie is ook wel gaaf, National Volks Armee uit het voormalige Oost-Duitsland. Bij de Anigrand kit zitten geen decals, dus ben ik aangewezen op mijn restvoorraad om er wat leuks van te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 3:52 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi gedetailleerd zo te zien :roll:
Benieuwd wat je er weet van te maken.
Veeeel succes.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
tsjopper bob schreef:
Ik ben bang van niet, ga daar ook geen moeite in steken, ik denk dat het lastig genoeg wordt om de vacvorm-canopy op zijn plaats te krijgen. René


Heb deze MPM ooit gebouwd en je vermoedens zijn terecht: de passing van het glaswerk is slecht. Te breed voor de romp, als ik me goed herinner.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Mooi elegant toestel. En ja, MPM kan wel eens beertje uitdagend zijn. Maar dat kan René wel aan! :brouw:
Extra modelbouwplezier voor je geld....

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Jan de Vries schreef:
Heb deze MPM ooit gebouwd en je vermoedens zijn terecht: de passing van het glaswerk is slecht. Te breed voor de romp, als ik me goed herinner.


Kijk eens bij mijn eerste bericht, welke referentie zou ik er naast hebben?
:lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement