Dank , Jan!
RupsbandenDe zomer loopt een beetje op zijn einde, en met tussenpozen ben ik een paar weken bezig geweest met de rupsbandjes.
De rupsbanden zijn van het link & length type. Dat is niet persé makkelijk, maar wel een stuk beter dan dropveter rupsbandjes.
En ik ben ook heel tevreden over het detail van deze rupsbanden: de buitenzijde....
...en de binnenzijde. De opstaande tanden die in de aandrijfwielen grijpen zijn wat aan de kleine kant, maar ach, een kniesoor.....
Eerst antraciet geverfd als donkere basislaag.
Daarna gekwat met diverse kleuren bruin, en gedrybrushed met twee metaalkleuren.
Om het stijve eraf te halen heb ik het deel van de rupsband dat op de wielen ligt wat gebogen zodat het lijkt alsof de zwaartekracht zijn rol speelt.
Met wat instrumenteel geweld vastgelijmd.
En ze zitten erom.
Toch is het altijd lastig omdat het nooit precies uitkomt. Ik heb er één schakel uitgehaald (wat eigenlijk al niet kan omdat je, net als bij een fietsketting, twee soorten schakels hebt) omdat het net te lang uitkwam. Met die ene schakel minder had ik echter net weer iets tekort. Dat heb ik met wat smokkelen opgelost. Zo zie je het wel, maar als de tank rechtop staat nauwelijks.
Aan de andere zijde heb ik het opgelost door er een schakel tussenuit te snijden, alle eindjes wat korter te vijlen (dus drie iets kortere schakels), en hem toen weer terug geplakt. Toen was ie nog iets te lang, maar dat heb ik opgelost met een iets slaphangen, wat wel geloofwaardig is, denk ik.
Zo, nu op naar de laatste toevoegingen.