Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 13 jun, 2021 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 196
Soft plastic kits (voornamelijk geschut), worden meestal uitgegeven in de figuren range van een fabrikant. Minder gedetailleerd, maar snel in elkaar te zetten, richten ze zich voornamelijk op de wargaming markt.
Indien goed uitgevoerd (lees niet te soft plastic -> HaT heeft hier een handje van) zijn ze goed te gebruiken (Persoonlijke mening)

Hieronder een foto van de HaT WWI German Artillery in Soft Plastic. Voor Wargaming perfect (zoals mijzelf), voor de gedetailleerde modelbouwer te vlak. (Noot: wargaming ondergrondje uiteraard nog niet klaar).

Wil je specifiek voor een hard plastic gedetailleerde variant gaan, dan zou ik voor die van Zvezda (op de foto bijna klaar) of die van UM gaan (die van UM heb ik nog dubbel liggen).

Lijmen doe ik deze Soft Plasticitems met 2 secondelijm. Schuren en scrapen is uit den boze. Je moet snijden met een zeer scherp mesje (het liefst ongebruikt).

Groet,

photo 539246


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
RN.VV schreef:
Wil je specifiek voor een hard plastic gedetailleerde variant gaan, dan zou ik voor die van Zvezda (op de foto bijna klaar) of die van UM gaan (die van UM heb ik nog dubbel liggen).

Lijmen doe ik deze Soft Plasticitems met 2 secondelijm. Schuren en scrapen is uit den boze. Je moet snijden met een zeer scherp mesje (het liefst ongebruikt).
Thanks voor je antwoord!
Het idee is juist dat ik voor dit projectje een stapel kitjes gebruik die ik al jaaaaren in mijn stash heb. Dus ik ga het gewoon met deze doen :mrgreen:
Maar nu gewapend met een scherp mesje en secondelijm inderdaad!

Begonnen met de wielbasis en bijbehorende plaat. Ophanging ingekort zodat de wielen dichter op de basis zitten, n.a.v. referentiemateriaal.
De plaat was veel te dik en alleen verticaal te bevestigen met lelijke grote "snapfit" punten. Terwijl in transportstand deze plaat horizontaal geklapt werd,en je dus col tegen de dikte aan kijkt.
Van een dun plaatje Evergreen een nieuwe uitgesneden en voorzien van een gereedschapsstuk(?):

photo 539903

Vervolgens de beschermingsplaat op het kanon zelf. Ook veel te dik uitgevoerd. Dus de Evergreen sheet er weer bijgepakt en weer aan het snijden gegaan.
Ook achterop bevond zich nog een afdekplaat die gelijk in het oog sprong als "veel te dik". Dus ook hiervoor een nieuwe gemaakt en voorzien van een detailtje uit rest PE.
Achterop de slede nog ingekeept en dunner gemaakt:

photo 539904

Onderstaande onderdelen heten in het Engels "trails", ik heb de Nederlandse benaming nog niet kunnen vinden. De steunen naar transportstand aangepast worden en ik heb lifting handles toegevoegd.
Aan de achterzijde heb ik ze aan elkaar verbonden, omdat ze zo goed zitten om achter een voortuig te hangen:

photo 539905

Op referentiefoto's is ook te zien dat de loop omhoog gericht staat tijdens vervoer, dus hiervoor ook het een en ander aangepast bij connectie van het kanon met het onderstel.
Op de achtergrond is de hoek waarin de originele versie staat te zien. Ook is op deze foto te zien dat ik nog twee staafjes aan de voorzijde van het schild geplaatst heb:

photo 539908

Deze staafjes staan ook op alle referentiefoto's en zelfs ook op de boxart, maar niet meegenomen in het ontwerp.
UIteindelijk staat hij er dan nu zo bij, ter vergelijk naast een versie zoals ie recht uit de doos komt (in de kit zitten onderdelen voor twee):

photo 539907

photo 539906

De vuurmond is ook uitgeboord, wat niet meeviel in dit zachte spul. Zoals jullie wellicht opvalt missen nu alleen nog de details voor- en achterop de beschermingsplaat.
Ik heb hierover lang zitten dubben, en was ook de reden dat ik lang tegen het scratchen van de beschermingsplaat aan heb zitten hikken.
Hoe ik dit nu op ga lossen? Hier alvast een foto waarvan ik heel blij was dat ik hem tegenkwam:

photo 539909

Volgende keer weer meer,

Всем хороших выходных!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 jun, 2021 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Met zo'n foto als referentie, had je de loop niet uit hoeven boren :lol: :lol:

Maar leuke aanpassingen zo (Huiben noemen we dat). Daar knapt zo'n modelletje wel van op.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat heb je mooi aangepakt.
Na die verbeteringen oogt het echt stukken beter.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 11:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooie aanpassingen voor het kanon. het wordt vast een plaatje achter die tank.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jun, 2021 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi scratchwerk Davy. Benieuw hoe je het verder gaat aankleden.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun, 2021 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dank heren!

tsjopper bob schreef:
Met zo'n foto als referentie, had je de loop niet uit hoeven boren :lol: :lol:
Haha ja dat dacht ik ook. Daarom boor ik ook maar 1 van de ZiS-3tjes uit :wink:
Citaat:
...(Huiben noemen we dat)...
:lol: Daar weet ik alles van -> 1:72 Nakajima E8N2 (Dave) - RS Models 92225

Ik kwam dit plaatje trouwens nog tegen, iemand die mij kan vertellen wat hier gebeurt?

photo 540046

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun, 2021 12:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Gave foto.

Zou het niet kunnen om met de korrel van het geweer het richtpunt beter te kunnen bepalen als extra toevoeging op de gradenboog of hoe dat ding mag heten?
Zo te zien is het een oefening....ze staan en zitten er relaxed bij.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jun, 2021 19:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Schietoefeningen waarbij wordt bezuinigd op munitie. Kanon richten en schieten met het geweer is goedkoper dan het schieten van een granaat met het kanon.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, wat René zegt klopt: goedkope schietoefening. De volgende bemanningen zitten op de achtergrond op hun beurt te wachten.


Deef schreef:
Zoals jullie wellicht opvalt missen nu alleen nog de details voor- en achterop de beschermingsplaat.
Ik heb hierover lang zitten dubben, en was ook de reden dat ik lang tegen het scratchen van de beschermingsplaat aan heb zitten hikken.
Hoe ik dit nu op ga lossen?

Je kunt dit inderdaad prima waarheidsgetrouw oplossen met een dekzeil over het kanon. Maar mocht je het anders willen, dan kan dat ook.
Klinknagels kun je maken op verschillende manieren:
1. Piepkleine schijfjes stretched sprue afsnijden en met een pincet op de juiste plek lijmen. 't Is een monnikenwerkje en vaak iets te grof voor de schaal. Maar het werkt wel:
Afbeelding

2. met een naald van achter putjes in de dunne styreen plaat drukken. Aan de voorkant verschijnen dan 'klinknagels'. Gaat makkelijker en sneller, maar heeft maar effect aan één kant van het kanonschild.:
Afbeelding

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement