Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 23:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Het schilderen van de figuurtjes gaat rustig door. Ondertussen de 2 kanonnen van Zvezda in elkaar gezet (minus de wielen).

De 85-mm Anti Aircraft Gun is een mooi modelletje (ik ben fan van deze kleine Zvezda doosjes; mooie gedetailleerde modellen voor een nette prijs, welke zonder problemen in elkaar kunnen worden gezet).
Bij dit model heb ik 1 minder punt, het geschut kan enkel in opwaartse stand worden gebouwd. Ik denk dat het te maken heeft met de keuze van de stand van de “pneumatische cylinders” welke vast in 1 stand zijn gelocked bij dit model en waarschijnlijk horen bij de opwaartse stand van het geschut.
Draai ik het geschut naar beneden, dan loop ik vast op de toppen van deze “pneumatische cylinders”.

photo 531022

De 45-mm Anti-Tank Gun is ook fraai. Zoals te zien is dit een Soviet copy van de 3.7 cm Pak 36.
Mijn opmerking bij dit model is de onduidelijkheid in de beschrijving dat de loop door het schild moet worden gebracht voordat je het geheel plaatst op het onderstel.
Ik had dus eerst het geheel gebouwd om te eindigen met het schild, maar vanwege 2 lipjes kreeg ik het schild niet op zijn plaats.
Ik heb toen de 2 lipjes weggesneden. Op de foto’s van het 45-mm Anti-Tank bestaan die lipjes ook helemaal niet, dus de keuze was snel gemaakt.

photo 531021

Wanneer ik de helmpjes van de soldaatjes ga nalopen krijgen deze 2 kanonnen ook hun groene kleurtje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 feb, 2021 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Ziet er fraai uit. Volgens mij zijn ze best wel klein en dan zijn ze mooi gedetailleerd voor deze schaal.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Het onderstel van de 85-mm Anti Aircraft Gun is7cm en die van de 45-mm Anti-Tank Gun (inclusief loop) 5,5 cm.
Niet erg groot dus, maar prima te bouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
RN.VV schreef:
die van de 45-mm Anti-Tank Gun (inclusief loop) 5,5 cm.


Dit setje heb ik ook. Alleen ik liep net als jij tegen het probleem aan over de plaatsing van het schild, dus heb ik het weer netjes opgeborgen in het doosje :lol:.
Goed dat ik jouw opmerking over dit ATK lees.
Wellicht dat ik dit vignetje als tussendoortje kan maken, als de verf moet uitharden van de Japanner in de andere GB.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, die Zvezda kitjes bieden een heel goede prijs kwaliteit verhouding. Ik vind ze ook leuk. Heb hun Flak 38 ooit gebouwd en daar zat niet alleen de loop in een vaste elevatie stand, maar ook in een vaste azimuth hoek op de affuit. Dat laatste heb ik aangepast, want dat paste niet in hoe ik het wilde hebben. Maar ja, voor die prijs....

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2021 12:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Gezien het weer buiten, een mooie aanleiding om aan de ondergrond te beginnen van ESCI’s “Stalingrad. The Great Siege”.
Mijn standaardmethode is van cardboard een ondergrond op maat snijden, net iets groter dan het plastic. Vervolgens het plastic en het cardboard in te smeren met een beetje plamuur om daarna het plastic vol te laten lopen met cement. Na het drogen van het cement lijm ik het cardboard op het cement/plastic.
Ik krijg zo een mooi solide basis, terwijl door het cement het dunne plastic niet langer kan worden ingedeukt.
Maar zover ben ik nog niet. Zojuist enkel met plamuur beide delen ingesmeerd.

photo 531745

photo 531744


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Waarom doe je die plamuur? Is dat voor de betere hechting?
En waarom cement? Dat is nogal zwaar en grof. Zou gips niet fijner werken?
Ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Hallo Huib,
Het plamuur is inderdaad voor betere hechting.

En waarom cement; we hebben het hier over max een halve centimeter welke wordt opgevuld door het cement, echter op vele plekken maar een paar millimeter. Persoonlijk vind ik dit beetje gewicht wat “klasse” geven aan het diorama.
Misschien een beetje vloeken in de kerk op een modelbouw forum, maar ik heb ook een redelijke collectie Diecast vliegtuigen en voertuigen. Wanneer je zo’n metalen vliegtuig/voertuig in je handen hebt, heb je echt iets beet. Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen omschrijven, waarom ik dat extra gewicht een positief iets vind.

Het andere voordeel van cement is dat je het makkelijk in kieren en gaten kan laten lopen. Bij de meeste diorama ondergrondjes zijn die voldoende aanwezig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2021 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
RN.VV schreef:
Misschien een beetje vloeken in de kerk op een modelbouw forum, maar ik heb ook een redelijke collectie Diecast vliegtuigen en voertuigen.

Is toch ook modelbouw? Daar heb ik er ook een aantal van. De meesten zijn voor minder dan 10 euro wel te krijgen en daar zitten pareltjes bij. Heb ook eens een serie 1:72 heli's bij de Zeeman gescoord voor volgens mij €1,95 per stuk. Ik vind bouwen leuk, maar verzamelen ook, heb ook heel veel speelgoed helikopters (50+ denk ik wel).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2021 13:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Ondertussen weer verder gewerkt aan het diorama: ESCI’s “Stalingrad. The Great Siege”.
Het plastic is volgestort en op de ondergrond gelijmd met kit. Vervolgens de randen ruw opgevuld, zodat het geheel gelijkloopt met de onderplaat. Ik zal nu deze ruwe constructie bijwerken, zodat het beter klopt met de afbeelding van de diorama plaat.

photo 533134

Ook zijn de 85-mm Anti Aircraft Gun en de 45-mm Anti-Tank Gun weer wat verder gebouwd. Voor de foto heb ik alles even bij elkaar gezet.
Hier en daar is een likje verf nog nodig. Tegenvaller is dat de losse armpjes niet lekker pasten. Ik heb de kiertjes opgevuld door wat extra lijm te gebruiken. Nu nog wat bijschrapen en een likje verf, dan komt het vast goed.
De overige soldaatjes gaan ook rustig door, maar niets speciaals om te melden.

photo 533133

photo 533132


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement