Ook ik trap af. Na 2 Japanse vliegtuigen, maar weer eens een helikopter, nou ja helikopter, gyrocopter of auto-gyro.
Ik heb al eens wat autogyro's gebouwd:
Hafner rotachute Mk.III (Fly models)
Cagi A-6 V-tail (Kora)
Cierva C.30 (Azur)
Maar nu ga ik voor een 1:72 KaSkr-2 (op zijn Russisch KACKP-2) van Amodel. Een 'short-run' kit en een uitdagend model.
Wat info, vrij vertaald en samengeraapt van diverse websites, voornamelijk wikipedia en Aviastar.org.
KaSkr staat voor de vliegtuigbouwers/helikopterbouwers Kamov / Skrzhinskii.
--> Kamov (Russisch: Фирма Камов, Firma Kamow) is een Russische helikopterbouwer. Nikolai Il'yich Kamov begon met het bouwen van zijn eerste rotorvliegtuig in 1929, samen met N.K. Skrzhinskii. Tot aan de jaren 40 bouwden ze meerdere autogiro's, waaronder de A-7-3, de enige bewapende die ook ooit oorlog zou meemaken. Sindsdien heeft Kamov (met fabrikantaanduiding Ka) zich gespecialiseerd in compacte helikopter met een coaxiaal rotorontwerp, geschikt voor maritieme operaties en high-speedoperaties. Kamov is in 2006 gefuseerd met Mil en Rostvertol tot Oboronprom. De naam Kamov is gebleven, maar overlappende productielijnen zijn afgestoten.
--> Over Skrzhinskii is geen informatie beschikbaar.
Het ontwerp van de KaSkr-1, de autogyro 'Krasnyi Inzhyener', is gebaseerd op een Cierva C.8, en tegelijkertijd gebruikmakend van de romp, het landingsgestel en de meeste besturingselementen van de Avro 504 (U-1).
De Cierva C.8 (bron wikipedia)
De Avro 504 (bron wikimedia)
De KaSkr-1 (bron wikemedia)
De KaSkr-1 had een originele 4 bladige rotor, smalle vleugels en enkele andere onderdele. De eerste test op de grond was op 1 september 1929. De rotor begon te draaien (bij een autogyro wordt de rotor niet aangedreven door de motor, maar een duw- of trekmotor zorgt voor voorwaartse snelheid waardoor de rotorbladen gaan draaien en zo lift genereren, hulpvleugels zorgen voor extra lift) maar het besturinsgsysteem was niet effectief waardoor het moest worden aangepast. Het staartvlak werd groter gemaakt, vervolgens zorgde torsie van de motor/propellor voor problemen, opgelost door 8 kg te hangen onder de rechter vleugeluiteinde. Testpiloot I.V.Mikheyev was niet in staat om het toestel in de lucht te krijgen doordat de motor te weinig kracht had. Het toestel is later opnieuw gebouwd als KaSkr-2. De 100 pk M-2 motor werd vervangen door een 230 pk M-2 Gnome-Le Rhone Titan motor. Verder nog wat kleine veranderingen, waaronder een iets ander staartvlak.
De KaSkr-2 vloog voor het eerst in 1930 op 'Moscow Aerodrome'. Er is één foto waarop de KaSkr-2 te zien is op ski's in de winter van 1930/1931. Piloot D.A.Koshits vloog de KaSkr-2 bij 90 gebeurtenissen aan het eind van 1931.
Technische gegevens voor de KaSkr-2:
Motor: Gnome-Rhone Titan 5-cylinder (168 kW / 230 pk)
Rotordiameter: 12 meter
Lengte: 9 meter (volgens de kit 9,3 meter)
Spanwijdte: 8,0 meter
Maximaal gewicht: 1100 kg, minimaal 865 kg (volgens de kit startgewicht 950 kg)
Maximum snelheid: 110 km/h
Plafond: 450 meter
Vliegduur: 28 minuten
Dan de inhoud van de kit:
3 sprues wit plastic en in een klein zakje een transparante sprue met 2 kleine glaasjes. Ik heb me enigszins ingelezen in het verslag van Markie, die heeft in een grijs verleden deze ook eens gebouwd. Wellicht is hij in staat om hier enkele foto's te posten.
Hier en daar is wat flash te bespeuren.
De handleiding bestaat uit een tweezijdig bedrukt velletje waarin in 4 stappen wordt uitgelegd hoe de losse delen transformeren in een heus model. Kleuren worden aangegeven in Humbrol. Er wordt één kleurenschema gegeven, welke ik gewoon aan ga houden. Informatie is sumier, dus ga ik er een beetje vanuit dat dit dicht bij de werkelijkheid zal ziten.
Enige uitdaging zit er wel in. Net als bij veel WO.1 vliegtuigen is ook hier rigging noodzakelijk. Met name bij de rotorbladen en bij het landingsgestel. Na al het scratchwerk aan beide Zero's, ga ik deze eens lekker RUDD bouwen (hoop ik).
René