Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 0:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Lang zitten wrikken en wegen waarmee ik zou openen maar uiteindelijk toch gegaan voor deze, een klassieker met een twist.

Met de opkomst van zwaarder bewapende en bepantserde tanks in eind 1942 en begin 1943 werd het gauw duidelijk dat de gangbare 76,2 mm kanonnen op de T-34 en KV-1 tanks niet meer voldoende waren dus werd er naarstig gezocht naar een vervanger. De Sovjets hadden al een prima kanon in de vorm van de 85 mm M1939 (52-K) luchtafweergeschut maar die was in de huidige vorm niet geschikt voor gebruik in een tank dus kreeg het design bureau van Generaal Fyodor Petrov en de Joseph Stalin Fabriek no. 92 (Zavod imeni Stalina, ZiS) onder Generaal Vasiliy Grabin de opdracht om dit kanon aan te passen voor gebruik in tanks. Generaal Fyodor Petrov kwam als eerste met het D-5 kanon dit kanon aanvankelijk gemonteerd als D-5S op het chassis van de Su-122 wat resulteerde in de Su-85 tankjager terwijl er gewerkt werd aan een nieuwe turret voor de T-34.
Ondertussen bleven ingenieurs bij ZiS niet stil zitten en zij kwamen met het ZiS-S-53 (S voor Savin een van de ingenieurs) kanon, uit tests bleek dat dit kanon nog een slagje beter was dan de D-5T maar aangezien de nieuwe turret al voor de D-5T was ontworpen werd besloten om de nieuwe turret met de D-5T al vast in productie te nemen terwijl het ontwerp werd aangepast om de ZiS-S-53 te monteren.
En dus rolde in januari 1944 de 1e T-34/85 van de band bij Zavod no. 112 in Gorky (Nizhny Novgorod) met het nieuwe 85 mm D-5T kanon in een nieuwe 2 man turret.
2 maanden later in begin maart 1944 werden de 1e ZiS-S-53 kanonnen gemonteerd in een ietwat grotere 3 man turret, de toevoeging van een 3e bemanningslid in de turret zorgde er voor dat de commandant eindelijk niet meer zijn aandacht hoefde te splitsen tussen het bemannen van het hoofdgeschut of bevel voeren over het voertuig en kon hij ook de radio bedienen die werd verplaatst naar de turret.
Echter de introductie van de ZiS-S-53 betekende niet het einde van de D-5T, vanwege problemen met het monteren van de ZiS-S-53 werd er nog een lading T-34s gebouwd met de D-5T in maart/april 1944 voordat productie volledig over ging op de ZiS-S-53

hele rits T-34/85 met D-5T en 2 man turret (antenne op de romp, 4 man per tank en vroege hijsogen op de zijkant van de turret)
Afbeelding

T-34/85 met D-5T in de voorgrond en met ZiS-S-53 daarachter, zie je mooi het verschil tussen de mantlet, plat aan de voorkant voor de D-5T en afgerond voor de ZiS-S-53
Afbeelding

Buitgemaakte T-34/85 met ZiS-S-53 maar wel met vroege hijsogen
Afbeelding

T-34/85 met D-5T en 3 man turret (haakjes ipv hijsogen en antenne op dak van turret en platte mantlet)
Afbeelding

de kit

De kit die ik ga bouwen is deze relatief nieuwe kit van Miniart, deze bouwt een T-34/85 met D-5T en 3 man turret zoals die gebouwd is door Zavod 112 rond maart/april 1944, er zijn sowieso maar een paar honderd T-34s gebouwd met de D-5T en deze tweede batch met de 3 man turret is dus best wel een relatief zeldzaam beestje als je bedenkt dat er iets van 25 duizend T-34/85 zijn gebouwd in totaal.
Afbeelding

Zoals op de doos staat heeft deze kit een volledig interieur van boven tot onder, motor, versnellingsbak, koelsysteem, munitie, radio, etc..... alles zit er in :mrgreen:
Het resultaat hier van is dat de doos goed gevuld is met plastic op zijn lichtst gezegd :lol:
Afbeelding

Ik heb wel eens eerder een T-34/85 gebouwd met interieur maar dat was een andere variant (Zavod 174 ~1945) en die was van AFV Club die toch aardig wat minder compleet was dan deze als ik zo door de handleiding blader. Ook wist ik toen nog niet zo veel van de T-34 of van modelbouw in het algemeen dus ik ben best wel enthousiast voor deze revanche met dit onderwerp :mrgreen:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 0:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ah, gaaf. In mijn ogen een werkpaard van WO.2. Wat de Sherman voor de Amrikanen was, was de T-34 voor de Russen. Dat was voor mij ooit de reden om er eentje te bouwen, echter niet zo groot als die van jouw. Ik heb eens een 1:72 T-34/85 gebouwd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 1:47 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leerrijke intro, waarvoor dank.

Ziet er een mooie kit uit.

Ik ben benieuwd want de tankwereld is voor mij onontgonnen terrein.

Succes
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 7:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Gave kit Pieter, mooie intro ook trouwens, vooral over die kanonnen.
Het S-53 kanon was ook een 85 mm kanon?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi Pieter. Zo'n compleet interieur is altijd gaaf en ik heb gezien dat jij daar daar altijd iets moois van weet te maken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie intro en mooie kit ook denk ik!
Geniet er van!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 14:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Leerzaam intro en een mooie kit zo te zien. Een T-34 mag natuurlijk hier niet ontbreken als één van de meest iconische tanks van WW2.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 1:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dank heren ik heb moeite om met mijn pootjes er van af te blijven :lol:

markie schreef:
Gave kit Pieter, mooie intro ook trouwens, vooral over die kanonnen.
Het S-53 kanon was ook een 85 mm kanon?


Jazeker voor zover ik weet waren ze beide gebaseerd op dat 85 mm luchtafweer kanon maar verschilde ze in de details qua installatie en configuratie.
Miniart heeft ook een interior kit uitgebracht van naoorlogse T-34/85's gebouwd in Tsjechoslovakije en die hadden natuurlijk allemaal een ZiS-S-53 en omdat Miniart de instructies van veel van hun kits upload naar hun website kan je mooi zien hoe ze verschillen (er van uitgaande dat ze kloppen natuurlijk).
Wat mij opvalt is dat bij de D-5T de cilinders voor het terugslag mechanisme bovenop het kanon zitten terwijl ze bij de ZiS-S-53 er onder zitten. Dit kan best kloppen want ik kan mij vaag herinneren dat ik heb gelezen dat de ZiS-S-53 onder meer de voorkeur kreeg omdat dat kanon verder omlaag kon richten dan de D-5T en de positie van die cilinders verklaart waarom, met de cilinders bovenop knallen ze natuurlijk veel eerder tegen het dak aan.
Afbeelding
Afbeelding
Linkjes naar de handleiding voor de geïnteresseerden:
Miniart 35290 T-34/85 w/D-5T plant 112 Spring 1944 Interior Kit
Miniart 37069 T-34/85 Czechoslovak Production Early Type Interior Kit

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2020 15:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk om het verschil te zien inderdaad Pieter, je zou maar zo gelijk kunnen hebben.
Wat een detail hebben die tanks zeg.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement