Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Maar Mark, jij bouwt toch altijd vliegtuigjes, ja, dat klopt, maar nu een keer wat compleet anders. Ik ben sinds mijn laatste vakantie in Duitsland van de zomer, toen we naar het panzermuseum in Munster zijn geweest, een beetje verslaafd geraakt aan het massieve van de tanks, toen we afgelopen week ook nog in Overloon zijn geweest en hier een rondje hebben gedaan, wist ik het zeker, ik begin met een tank.

En wat voor tank.

Sovjet Heavy tank IS-2 oftewel ИС-2
Afbeelding
Foto van Wikipedia

De IS-serie heavy tank is de opvolger van de KV-serie en ook nog vernoemd naar heer Stalin himself, de Iosif Stalin. Het was een gigant met een enorm pantser van 120 mm aan de voorzijde van de tank en rondom 100 mm pantser, daarnaast was de vorm van de tank ook zo, dat er de nodige granaten van het pantser af zouden springen in plaats van zich in de tank probeerde te voren. Ook was de tank uitgerust met een enorm 122 mm kanon en was het dan ook in staat om de meeste Duitse tanks zonder al te veel problemen in de poeier te schieten, zelfs de Tiger was kapot te schieten als je hem op de juiste manier raakte.
Afbeelding
Foto van Wikipedia

Wat op zich wel een interessant verhaal is, is dat de Russen in de loop der tijd natuurlijk heel wat Duits materieel had geconfisqueerd en hier dus tijdens de tweede wereldoorlog behoorlijk mee kon testen. Ze beschikten onder andere over meerdere Tigers en Panthers en door middel van de testen werd geconstateerd dat een Tiger tussen de 300 en de 100 meter moest komen om de IS-2 echte schade toe te brengen, anderzijds kon de 122 mm van de IS-2 een Tiger tussen de 1500 en de 500 meter al behoorlijke schade doen. Hetzelfde verhaal gold voor de Panther, deze moest minimaal op 600 mm van de IS-2 komen om schade te kunnen schieten, maar de IS-2 kon al vanaf 1000 meter de Panther te pakken nemen. Vanaf de zomer van 44 werd het pantser van de Duitse tanks echter anders gemaakt door een tekort aan bepaalde metaalsoorten, waardoor ze van grotere afstand te vernietigen waren.

Echter het grote voordeel van de IS-2 was ook meteen het nadeel, namelijk dat enorme kanon, hier gingen natuurlijk enorme granaten in, deze waren echter nogal groot en zwaar, wat ervoor zorgde dat het kanon traag te laden was en dat er in verhouding weinig granaten meekonden in de tank.

De tank was iets lichter en sneller dan de zwaarste KV tanks, maar de tank was voornamelijk lichter dan de Tigers en slechts iets zwaarder dan de medium tank Panther. Ook was het een vrij laag gebouwde tank, waardoor de tank een vrij laag silhouet had en dus lastig te raken was. Het was ook de enige geallieerde tank die daadwerkelijk wat tegen de Tigers en Panthers konden uitrichten en wat dat betreft, ondanks de mindere afwerking een Stalinistisch topproduct. De tank is dan ook nog tot lang na de tweede wereldoorlog ingezet en veel gebruikt in de Communistische landen.

Even een stukje vanuit Wikipedia vertaalde specificaties:
Ontwerpers: Zhozef Kotin & Nikolay Dukhov
Ontworpen in: 1943
Gebouwd in de Kirov Fabriek in Sint Petersburg
Geproduceerd van 1943 tot en met 1945
Er zijn er 3.854 gebouwduced
De tank woog 46 ton en had vier bemanningsleden.
Lengte: 9,90 m.
Breedte: 3,09 m.
Hoogte: 2,73 m.
Crew 4

Bewapening:
D25-T 122 mm kanon (28 rounds)
1×DShK, 3×DT (2,079 rounds)
Motor: 12-cyl. diesel model V-2 met 600 pk
Tankgrootte: 820 l
Reikwijdte: 240 km
Maximale snelheid37 km/h

Nu de kit, het betreft hier een new tool tank van Zvezda uit 2013, opnieuw uitgebracht door Revell in 2018. Het is te zien dat dit een new tool is, alles is superstrak gegoten en prachtig gedetailleerd voor een 1:72 tank en ik hoop er dan ook veel plezier aan te hebben tijdens het bouwen. Het is natuurlijk heel wat anders dan al die vliegtuigen en vooral het verweren kijk ik dan ook behoorlijk tegenop. Maar gelukkig is er hier genoeg hulp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

en wat detailfoto's van het gietwerk:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hoe groot is zo'n Russische heavy dan eigenlijk? Nou zo groot:
Afbeelding

En zo zie je dus dat ik af en toe wel eens iets tankerigs bouw ;)

Thierry bedankt voor de aanzet en we gaan er wat moois van maken, eerst nog wat Jappen afmaken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hey gaaf Mark!
Ik had al aangegeven in het wervingstopic een vignetje te willen gaan maken waar de IS-2 onderdeel van gaat zijn.
Ook 1/72, dus dat gaan een soort van broertjes worden :wink:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik had het gezien inderdaad, ik was gister toevallig in een modelbouwwinkel en zag deze nog liggen.
Ik had al wat research gedaan en dit was een mooi kitje, dus ik denk, ik neem die even mee, om ook even wat anders te kunnen doen dan alleen maar vliegtuigen.
Jij hebt de Italeri, hoe is de kwaliteit van dat kitje?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Nou het viel me niet tegen.
Nu wordt het het eerste tankje wat ik ga doen, dus ik weet ook niet echt wat een beetje de standaard is daar in.
Ik zal binnenkort ook even een topic aanmaken met wat foto's van de inhoud, kunnen we een beetje vergelijken :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha, dat wordt al een leuke collectie Sovjet tanks. De Revell kit ziet er goed uit, Mark.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
markie schreef:
ik was gister toevallig in een modelbouwwinkel

Dat was dus een essentiële winkel? :lol:

Maar een mooie keus, Mark. Veel plezier gewenst met de bouw van een tank in plaats van een vliegtuig. :wink:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 19:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Heel essentieel, ik moet toch mijn bouwpakketten kunnen halen ;)
Dank je Huib en Peter, we gaan het zien of het wat wordt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gave tank Mark, volgens mij ga je daar veel plezier aan beleven. Het ziet er in ieder geval gaaf uit.

Het geeft niks om eens wat anders te bouwen, doe ik ook. Maar begin 2021 ga ik aftrappen met een helikopter.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 2:08 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Inderdaad: mooie details voor de schaal 1/72.

Valt me op dat tanks niet zomaar blikkendozen rond een kanon zijn. Er schuilt heel wat technische kennis achter.

Enne... graag gedaan.
Bewust gezocht naar een onderwerp dat in aanmerking komt voor alle takken van de modelbouw.

Succes!

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 8:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Bedankt heren, en wat je zegt René, een keer wat anders is soms ook wel leuk.
Als het goed is, zit er in ieder geval heel wat minder plamuurwerk aan dan aan wat ik normaal bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement