Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 1:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik start met een oudje:

Tupolev SB-2 Katyuska.
photo 519088

In 1933 gaf de luchtmacht van de Sovjet-Unie opdracht voor de ontwikkeling van een hogesnelheidsbommenwerper.

Er waren twee versies van het project ANT-40 gepland, een uitgerust met Wright Cyclone radiaalmotoren en een versie met de Hispano Suiza 12Y watergekoelde V12-motoren. Het prototype met de Wright Cyclone motoren vloog als eerste op 7 oktober 1934. Het toestel met de Hispano-Suiza motoren en grotere vleugels, vloog op 30 december 1934 en was de betere van de twee.

Het eerste productievliegtuig, SB genoemd, rolde vóór eind 1935 van de productielijn en de laatste in 1941. Ondanks veel aanpassingen tijdens de initiële productie waren er tegen jaareinde 1936 ongeveer 400 SB's afgeleverd. De Hispano Suiza 12Y motoren werden in de Sovjet-Unie in licentie gebouwd en stonden bekend als de Klimov M-100. De SB werden al snel met krachtiger motoren uitgerust, eerst met de M-100A en vanaf 1938 door de nog krachtigere M-103.

photo 526586

Enkele tientallen SB's werden naar Spanje gebracht en vochten redelijk succesvol mee aan de kant van de republikeinse regering in de Burgeroorlog. Het vloog sneller dan de Fiat CR.32 en de Heinkel He 51 die de nationalisten gebruikten. Desondanks waren de verliezen hoog, toen de oorlog in april 1939 afliep, waren er 73 SB's verloren gegaan waarvan 40 door vijandelijke acties.

Op 30 november 1939 begon de Winteroorlog waarbij enkele honderden SB's werden ingezet. Ze werden vaak niet door jagers geëscorteerd en gedwongen om laag te vliegen hetgeen ze kwetsbaar maakten voor Fins luchtafweergeschut en jagers. In de 15 oorlogsweken zijn tussen de 100 en 200 SB's vernietigd.

Bij zijn introductie was de SB één van de beste bommenwerpers van zijn tijd maar tegen het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was het geen modern vliegtuig meer. De Sovjet-Unie wilde de luchtmacht snel uitbreiden en er werden toch zo'n 4000 van gemaakt in 1939 en 1940.

Toen Nazi-Duitsland het land binnenviel bestond bijna de gehele Sovjet-bommenwerper uit SB's, waarvan er 1500-2000 opgesteld stonden langs de westgrens. De Luftwaffe begon operatie Barbarossa met gecoördineerde aanvallen op Sovjet-vliegvelden en vernietigde een groot deel van de Sovjet-luchtmacht. De SB's die de slachting van de eerste dag overleefden, werden ingezet zonder escorte en door de lichte pantsering was het kwetsbaar voor Duits luchtafweergeschut. Binnen enkele dagen na zware verliezen werden de SB's alleen nog ingezet voor nachtaanvallen. Tegen december 1941 waren bijna alle SB's vervangen of verloren gegaan.

De SB werd begin 1941 uit productie genomen en vervangen door de Petljakov Pe-2. Tegen eind 1941 waren de meeste SB's verloren gegaan en de resterende toestellen werden gebruikt voor transport- en opleidingstaken. In totaal zijn er 6831 exemplaren gebouwd in de Sovjet-Unie, inclusief prototypen en enkele tientallen exemplaren gebouwd in licentie kwam het totaal op 6945.

Naast de USSR deed de SB-2 dienst bij de luchtmachten van Bulgarije, China, Duitsland (buitgemaakt), Finland (buitgemaakt), Polen, Slowakije, Tsjechoslowakije, Spanje.

Specificaties:

Bemanning: 3

Afmetingen
Lengte: 12,6 m
Hoogte: 3,5 m
Span: 20,3 m
Leeggewicht 4768 kg
Startgewicht 7880 kg
Max. gewicht 6308 kg

Motor(en) 2x Klimov M-103, 960 pk elk
Prestaties
Topsnelheid 450 km/u
Vliegbereik 2300 km
Dienstplafond 7800 m
Boordgeschut 6x 7,62mm-ShKAS machinegeweren
Bommen 600 kg
bron: wikipedia

Gr
Thiery

ps. In 2012 is in Spanje de restauratie van een SB2 gestart. De intitiatiefnemers willen deze afronden in 2021.
Zie facebook: Tupolev SB-2 "Katiuska" Project

_________________
mijn brouwverslagen


Laatst bijgewerkt door Lt D op zo 18 apr, 2021 1:47 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Interessant toestel! Ga je 'm ook op de skies maken?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Leuk, de ouwe Frog kit in Novo jasje. Ik heb deze Novo een keer gebouwd, eind jaren '70, en toen vond ik het een gaar ding met veel flash. Maar er valt vast veel uit te halen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dit is dus iets dat ze een uitdaging noemen. :wink: Ben wel benieuwd naar de inhoud van de doos. In ieder geval veel plezier gewenst met de bouw.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 23:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is het leuke van dat Russische spul (net als die Japanners), heerlijke nostalgische kitjes.

Ook ik ben wel benieuwd naar de inhoud.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 dec, 2020 2:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt!
Als de laatste japanner van mijn werkplek is verjaagd, haal ik deze uit de doos.
Ik heb stiekem al eens onder het deksel gekeken en dat zag er best angstaanjagend nostalgisch uit... :roll: .

To ski or not to ski...
Binnenkort wat meer opzoekwerk verrichten.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Wat mij betreft: to ski :wink:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Wat een geweldig lelijk ding, Thiery.

Heerlijk toch die Sovjet vliegtuigen, mooi kun je ze bezwaarlijk noemen maar wat een karakterkist.
En als mijn mening telt, zet hem op ski's.

Groeten,
Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 dec, 2020 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Die Russen hebben wat met ski's, heb wel eens foto's gezien van een experiment met een Sukhoi Su-7 straaljager op ski's, nog steeds verbaast dat dat gewoon semi werkte :lol:
Maar geinig vliegtuig blijft dit, ziet er best geavanceerd uit voor een ontwerp uit de 1e helft van de jaren 30 :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 3:43 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ok, ski's...

Maar eerst eens naar het doosje.
photo 527579
Verfinstructies op de onderzijde.
photo 527578
Te grote plastiek zak.
photo 527590
Plannetje, recto-verso.
photo 527588
Inclusief 10 tips om een top model te bouwen
photo 527587
Decals uit een lang vervlogen tijdperk
photo 527589
De zak met onderdelen..
photo 527586
Wat je sprues kan noemen.
photo 527584
De grote onderdelen:
photo 527581
Weinig detail in cockpit, uitdrukpunten, flash en gietnaden:
photo 527583
Niet zo netjes gegoten onderdelen.
photo 527582
De glaspartijen
photo 527585
Aangepaste verf:
photo 527580

Heb er best zin in!
Research op het www is volop aan de gang.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 115 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement