Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: M113A1 (Italeri 1/72)
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Bij deze dan mijn voorgenomen bouwsel, de M113A1 van Italeri:

photo 495349


Korte introductie van het voertuig:

De M113 is begin jaren '60 ontwikkeld door het Amerikaanse Food Machinery Corp om de ouder M59 APC te vervangen. In 1962 reden de eerste ronde in Vietnam. De M113 was het eerste gevechtsvoertuig met een volledig aluminium romp. Het voertuig werd vele jaren met succes gebruikt door diverse nationaliteiten. Ook Nederland heeft er gebruik van gemaakt. Ook werd de basis gebruikt om vele varianten op te bouwen, zoals de M106 mortar carrier, de M577 Commandopost of de (specifiek Nederlandse) C&R-variant.
In de loop der jaren werd het voertuig doorontwikkeld en verbeterd, wat resulteerde in de A1, A2 en A3.

De inhoud:
photo 495348


Italeri heeft deze doos in 2003 uitgebracht, maar de gietmallen stammen nog uit de tijd van ESCI, ergens in de jaren '80, met alle charmes, maar ook onvolkomendheden van dien. Italeri heeft wel een kleine aanvulling hierop toegevoegd, namelijk de schilden en wapens voor de op de doos afgebeelde ACAV (Armored Cavalry Assault Vehicle), maar deze gebruik ik niet. Ik houd mij dus puur aan het plastic uit de oorspronkelijke mallen van ESCI, om er een M113A1 van te maken. Ik wil al heel lang een MERDC camouflage uitproberen en de M113A1 leent zich hier prima voor.

De bouw:

photo 495345

Direct bij stap 1 lopen we al tegen een van ESCI's minpunten aan: hun kitjes zijn er berucht om, dat dubbele loopwielen enkel worden gegoten; vaak dubbeldik, maar in dit geval gewoon alleen de buitenste loopwielen, weliswaar ook wat dikker dan zou moeten:
photo 495347

Nu had ik ooit een incomplete doos van deze kit op de kop getikt omdat ik in mijn eigen doos de decals mistte. Achteraf zal ik deze zeer waarschijnlijk niet gaan gebruiken, of wellicht om er een fictief voertuig van te maken. Maar daarbij zat ook een gietraam met het loopwerk, dus beschik ik over een dubbele set loopwielen. Zo zou het met wat boor- en slijpwerk misschien mogelijk zijn om tóch dubbele loopwielen te maken, zoals het hoort? Dit is tot nu toe wat ik er met de beperkte middelen die ik tot mijn beschikking heb, van heb kunnen maken:
photo 495346

Helaas is een ander bekend zwaktepunt van ESCI de tracks. Als deze al geen onbewerkbaar vinyl zijn, dan wel link&length zonder enig detail aan de binnenzijde. Zo ook hier: de echte tracks hebben aan de binnenzijde zogenaamde guide teeth. Of ik die er dan wel op ga zetten, weet ik nog niet want dat is in schaal 1/72 wel een heel gepriegel.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 11:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat is toch het voordeel van het hebben van een incomplete kit. Er zitten altijd wel onderdelen bij die je kunt toepassen/gebruiken bij een andere kit.

Dit is iig een hele verbetering.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 15:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie werken. maak je dan ook de geleidingshoorns voor de tracks?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Silenoz schreef:
maak je dan ook de geleidingshoorns voor de tracks?


Ik heb er een hele tijd over gepiekerd of en hoe, heb een paar ideeën uitgeprobeerd, maar het is allemaal zo erg klein en priegelig en uiteindelijk valt het nauwelijks op en ik wil toch ook graag dóór met de bouw, dus ik heb er maar van afgezien. Dat het uiteindelijk nauwelijks opvalt, geldt trouwens ook voor de dubbele loopwielen, maar ach, daar was ik nu eenmaal wel al aan begonnen.

Beide loopwerken zijn klaar:

photo 496386

En op het onderstel geplaatst ziet het er als volgt uit:

photo 496387
photo 496384
photo 496385

Waarbij dus al te zien is, dat de dubbele loopwielen nauwelijks opvallen...

Ook is het rudimentair interieur te zien, dat in stap 5 en 6 geplaatst wordt.
photo 496391
photo 496393

Dit zal in mijn eindresultaat zo goed als onzichtbaar zijn, omdat ik alle luiken dicht laat, op het commandantenluik na, maar daar plaats ik een figuurtje in. Alvast een droogpassing:
photo 496390
photo 496389

En na montage van de voorplecht in stap 7 en achterklep in stap 8:
photo 496392
photo 496394
photo 496396
photo 496397
photo 496398

Op de voorplecht heb ik van koperdraad hijsogen aangebracht, deze waren niet voorzien door ESCI/Italeri. Ik heb er over gedacht om de 'brushguards' rondom de koplampen weg te snijden en te vervangen, maar ik vond ze er eigenlijk nog niet eens zo heel slecht uitzien, dus heb ze maar zo gelaten. Het dak zit nog los. De volgende uitdaging wordt, om het dak te voorzien van ontbrekende details...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie vorderingen om te zien.

Ik vind alleen de voorgegoten tracks toch een beetje afbreuk doen aan het model. Nu zijn die rubberen veters ook niet altijd ideaal, maar die kun je wel natuurlijker naar de loopwwielen manoeuvreren.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ja, de natuurlijke doorgang aan de bovenzijde ontbreekt, maar ik doe ook de side skirts er op dus daar zie je straks niks meer van.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Heb hem hier in de vitrine staan, mooi model :D

Klein puntje; je linker-achterhoek zit niet aan elkaar. Ja, het dak ligt nog los maar links zit toch een flinke kier:

MarChant schreef:
photo 496398

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik zag het op de foto ook inderdaad. Met het blote oog was dit niet te zien. Ik heb het voor de zekerheid nog wat aangedrukt en opgeschuurd.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2020 0:02 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk onderwerp Marchant. :)



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 nov, 2020 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Marchant, mooie bak, de Marechaussee, heeft ze naast de YPR's ook nog steeds volgens mij. Vind ik Indische mensen geweldig, maar toen dus ook gebruikt bij het beëindigen van de gijzeling bij de school in Bovensmilde.
Met vriendelijke groet,
Anne
Ps: mocht je die willen uitvoeren, zijn figuren wel beschikbaar, maar kom je dan al snel bij wat ombouw, of misschien dan Britten (G3 is FAL) al waren de helmen dan weer Amerikaans.

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement