Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 23 sep, 2022 22:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mark en ik gaan een mini-BB'tje doen met dit grondaanvalsvliegtuig/verkenner als onderwerp. En aangezien er al veel Japanse modellen hier bij elkaar staan zetten we hem erbij, ook al is deze BB formeel afgesloten. We hebben nog meer Japanners die we in de toekomst willen bouwen en waarvan we hier verslag willen doen. Beiden nemen we deel aan de BB Franse luchtvaart 1900-nu maar doen deze er tussendoor, gewoon omdat het kan. :lol:

We hebben beiden deze Hasegawa kit, die al dateert van de jaren 80 en lopen al lang met het plan rond hem tegelijk te bouwen. Het is mogelijk om zowel de Ki-51 lichte bommenwerper, als de Ki-51a verkenner met deze kit te bouwen. Dit is 'm:

Afbeelding

Ik ga de bovenste versie maken, met een kleurenschema dat ik op het web vond:

Afbeelding

Mark mag die van hemzelf beschrijven.
Hier enkele foto's van Sonia's aan het Chinese front

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's van de kit en het geschiedenislesje volgen binnenkort.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 29 sep, 2023 16:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep, 2022 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk!
Ik ben mijn Tony in het "normale" militaire luchtvaart forumdeel begonnen, omdat ik dacht dat de activiteit hier wel zou eindigen. Leuk om te zien dat jullie er leven in houden! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 sep, 2022 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Zoals Jan al zei, gaan we gezamelijk in een topic een buddybuild doen. Jan met zijn veelkleurige vogel en ik kies een keertje voor een compleet blauw bovenlaagje. Ik zal binnenkort even een fotootje doen van het idee, maar ik zit nu heel mooi op mijn telefoon een stukje tekst te typen.

Ik heb er in ieder geval zin in. Het is namelijk een prachtige kit, helemaal als je bedenkt dat het origineel niet uit de jaren 80 maar zelfs halverwege de jaren 70, namelijk 75, is geleverd door de firma Mania.

Waar hebben we het hier over, een kit met fijne ingegraveerde panellines zoals we die van hasegawa kennen en zelfs een behoorlijk interieur. En dit kitje stamt uit dezelfde tijd als de airfixjes met honderdmiljoen klinknagels en dikke opliggende panellines en natuurlijk zonder interieur.

Wat ik online heb gevonden over de firma Mania is dat ze maar kort hebben bestaan en dat ze, nadat ze failliet gingen, zijn overgenomen door hasegawa. Inclusief alle bijbehorende personeelsleden. En voila, nadat ze de mensen van Mania hadden overgenomen, beginnen ze bij hasegawa opeens ook ingegraveerde panellines toe te passen. Dus eigenlijk ligt dit merk aan het detailniveau van Hasegawa.

Jan,bedankt voor de intro, nu mag je nog een mooi stukje geschiedenis afleveren, want daar ben je natuurlijk veel beter in dan ik :)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 21:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Deef schreef:
Leuk!
Ik ben mijn Tony in het "normale" militaire luchtvaart forumdeel begonnen, omdat ik dacht dat de activiteit hier wel zou eindigen. Leuk om te zien dat jullie er leven in houden! :brouw:


Deef, als je zin hebt mag je van mij alsnog je eindfoto's in de gallerij van de Japanse BB plaatsen hoor! Hoe meer zielen....

Bijgaand de foto's van de inhoud van de doos. Het is een eenvoudig maar - zoals Mark al zei - mooi kitje. Gelukkig zijn de instructies in het Japans ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op zo 25 sep, 2022 22:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wat een heerlijk oud kitje, Jan! En mooie camouflageschema's mogelijk.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2022 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Een mooie oude kit Jan! Die bovenste camouflage is een mooi schema!

Veel succes weer en bovenal veel plezier!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 22:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mitsubishi Ki-51 Sonia

Dit vliegtuig was een doorontwikkeling van de Ki-30 ‘Ann’ uit 1936, een lichte bommenwerper, die zijn sporen verdiend had in China bij de ondersteuning van de Japanse grondtroepen. Maar naarmate het aantal confrontaties met de snellere Geallieerde jagers toenamen werd de ‘Ann’ alleen nog ingezet voor tweedelijns taken.

Omdat de behoefte aan een grondaanvalsvliegtuig bleef zocht men naar een type vliegtuig dat sneller en wendbaarder was, beter beschermd, zwaarderbewapend en gemakkelijk te vliegen en te onderhouden. Bovendien moest het van vliegvelden direct achter het front kunnen opereren. Dat werd de iets kleinere Ki-51 Type 99.

In 1937 werden 2 prototypen gebouwd, die in de zomer van 1939 uitvoerig getest werden. De bommenruimte werd verwijderd, de cockpit layout iets veranderd. Er werd bepantsering aangebracht rond motor en cockpit en aerodynamische verbeteringen toegepast, die het hanteren van het vliegtuig bij lagere snelheden verbeterden. Na een reeks van 11 pre-productie vliegtuigen, die eveneens uitgebreid getest werden, kon de productie starten waarbij de tankinhoud vergroot werd.

De Ki-51 Sonia in actie. (Bron: YouTube)

Al gauw werd de Ki-51 ook in de Pacific ingezet tot het eind van de oorlog. Al kleefde hetzelfde probleem aan dit vliegtuig als aan zijn voorganger, de prestaties waren bevredigend in gebieden waar geen vijandelijke tegenstand in de lucht aanwezig was. In totaal werden er 2385 van gebouwd. Er werd 1 variant van de Ki-51 gebouwd: de Ki-51a, een tactische verkenner met een luchtcamera in de achterste cockpit. In de laatste oorlogsmaanden werd de K1-51 veelvuldig gebruikt voor kamikazedoeleinden.

Bronnen:
- Thomas Newdick: Japanese Aircraft of World War II 1937 – 1945 – Fighters, Bombers, Seaplanes; Amber BooksLondon, 2018; p.18
- Wikipedia Mitsubishi Ki-51: https://de.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Ki-51

Voor meer uitgebreide informatie alsmede technische gegevens en foto's verwijs ik naar het artikel van Wilco Vermeer op de website Traces of War.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Bedankt voor de geschiedenisles Jan.
Zoals gezegd zou ik ook een Sonia gaan bouwen, in mijn geval een prachtige mooie verkenner.

Hierbij ook de foto's van mijn doosje en aangezien het een verkenner wordt, het nodige breekwerk.
Afbeelding

Afbeelding
Geen idee of deze Vlaamse winkel nog bestaat.

Afbeelding
Modern taalgebruik zo ;)

Afbeelding
En wel 189 Belgische Frankskes, geen idee wat dat in de hedendaagse tijd zou zijn.

Afbeelding
Overzichtsfotootje.

Afbeelding
Doordat ik een verkenner bouw, moet hier een mooie camera doorheen kunnen kijken, met andere woorden, breekwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En ook op de zijkanten wat extra glaswerk.

Afbeelding

Afbeelding
Barry zou voor mij nog een setje masks halen, maar deze was zo eenvoudig.

Afbeelding

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 14:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
markie schreef:
En wel 189 Belgische Frankskes, geen idee wat dat in de hedendaagse tijd zou zijn.


Google is your friend, maar liefst €4,69
https://onlineuitrekenen.nl/belgische-frank-naar-euro/#:~:text=1%20BEF%20%3D%200%2C02478935%20EUR,1%20EUR%20%3D%2040%2C3399%20BEF

Heb eens in België (helimeeting op Bierset) wat Heller Alouette's gehaald, 10 gulden of zo per stuk.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat is een koopje voor hasegawa.
Nu vragen ze er al bijna 17 euro voor bij Curt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement