Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 1:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 12:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
sh*t, ik ben compleet vergeten om het topic bij te houden tijdens het bouwen.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik er nog wel wat meer fotootjes van had gemaakt tussendoor, maar ja, dit is een start en finish in twee berichtjesbouw geworden helaas.
Maar goed, dat gezegd hebbende heb ik hem toch afgerond.

Het is een journalistenvliegtuig van de Asahi krantengroep geworden, eigenlijk zoals deze ook is bedacht door de dames en heren-san van Fujimi.
De kleur heb ik zelf iets voor verzonnen, volgens de handleiding zou deze namelijk JIA grey moeten worden, en nou vind ik die behoorlijk groen voor een grijze kleur.
Dus ik heb meer de JIN grey aangehouden, die ik nog iets meer heb afgezwakt.

Aangezien het een journalistenvliegtuig is, welke in een ver verleden voor het journalistieke wel een trainingsvliegtuig is geweest, zijn de uitwerpgaten e.d. wel aanwezig op het toestel, maar is er totaal geen oorlogstuig aanwezig.
Ook van binnen heeft het toestel dan ook de originele blauw grijze kleur die de Japanners voor het Aotake gebeuren aan de binnenzijde van hun toestellen aanbrachten.
Verder heb ik het toestel vrij schoon gehouden, ik heb een lichtgrijze wash aangebracht zodat de panellines een beetje beter zichtbaar werden, daarnaast wat uitlaatverzinsels op het toestel aangebracht en meer ook niet.
Het toestel is in een glanslak gezet, zodat de matte verf iets minder mat lijkt.

Hierbij dan ook het resultaat. Eerst een paar foto's van de bouw van het toestel en toen al snel naar het einde toe. Ik had zo de gang erin dat ik het helemaal was vergeten.:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan de eindfoto's al:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, ik had wat problemen met de aansluiting van de kas bovenop het vliegtuigje :(
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitlaat nummer drie zat aan de onderzijde verborgen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hoe groot is dit toestel nu eigenlijk:
Afbeelding

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 12:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Leuk toestel geworden Mark. Weer eens wat anders dan al dat oorlogstuig in deze BB.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 16:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Gefeliciteerd Mark! Een mooie aanwinst voor deze BB.
Voordat hij de vitrine ongaat zou ik toch nog wat doen aan de raamstijlen met een cocktailprikkertje, zodat ze meer recht lijken.
Maar ik kan me ook voorstellen dat je daar helemaal geen zin mer in hebt.
Op naar de volgende!

Jan
(ik ga mijn Sonia vast opzoeken)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Het is een leuk toestel, Mark en mooi geworden ook. Je keuze voor glanzend vernis werkt goed uit.
Op de close-up foto's zie ik hier en daar wat korreligheden. Stof in de verf? Of niet goed genoeg geschuurd?
Verder een juweeltje geworden.
(En wat staat daar op de achtergrond nou voor een Frans stofnest? :mrgreen: )

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 16:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Ik denk dat ik dat nog eventjes doe inderdaad Jan, alhoewel die macro ook heerlijk alles laat zien natuurlijk.

En Huib, ik heb geen idee wat ik zie op de foto's, met het blote oog zie ik het niet eens, het is in ieder geval voor een deel een sinaasappelhuidje volgens mij, maar dan heel fijn.
En verder is het stof, maar niet in de verf, maar voornamelijk opliggend, ik kon het er namelijk nu net zo afvegen.

Die oude plantenkas is een Amiot 143 van Smer die ik ooit eens voor de sinterklaas op plakkers inc had gekregen. Daar liep ik compleet vast op de decals die uit elkaar vielen. Na overleg met Smer overigens wel gratis nieuwen gekregen, maar toen het toestel geparkeerd en nooit meer opgepakt. De Franse groepsbouw is een mooi moment om dat monster weer eens op te pakken en van een nieuw laklaagje te voorzien. Ik hoop alleen dat ik de raampjes nog uit kan pakken.

P.S. Jan, Sonja ligt er al klaar voor.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Een leuk vliegtuig Mark en je hebt er weer wat moois van gemaakt!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
En ineens heeft ie er nog een Japanner uitgepoept!
Maar voor deze hoefde je waarschijnlijk wat minder hard te persen :lol:

Ik vind hem leuk Mark, leuk dat je laatste toevoegingen aan de BB echt lekker origineel zijn in onderwerp maar ook in uiterlijk.
De kritiekpuntjes zijn wel genoemd, ik wilde nog even zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van de lichte shading die ik her en der zie, zoals op het landingsgestel.

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Aparte kist geworden Mark. Wellicht had ik nog wat gedaan om echte wielen in de wielkast te maken. Je ziet er niet zoveel van, maar toch....

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2022 7:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Dank je wel Paul.
Leuk dat je dat had gezien Deef, is altijd lastig op de foto zetten zoiets. Helemaal bij zo'n schone kist als deze. Ik ben er ook wel blij over dat het zo naar voren is gekomen. En we gaan rustig verder met Japans bouwen, tussen al dat Franse geweld door, kan nog wel wat bij op de bouwtafels. Alhoewel ik ook nog een tankje ergens heb liggen. Maar dat Russisch is voor mij even te momenteel.

Dat is wel heel veel werk voor wat het oplevert toch René? Al dat breken, hopen dat alles netjes wordt afgewerkt, vervolgens zoeken naar bandjes van het juiste formaat, die ik overigens niet heb, en deze vervolgens op eens asje in die kuipjes bevestigen. Nee, dat soort verbouwingen waag ik me niet. En het moest even een snelle actie worden. Het afbouwen van dat ding.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2022 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Voor een tussendoortje wellicht teveel werk, maar zie het voor me als 2 helften die tegen elkaar aan komen. Voor het lijmen het wielgedeelte eruit halen en uithollen. Wielen maken (of zoeken) zal het meeste werk zijn. Gaatje boren voor asje en deze door-en-door en dan aan de buitenzijde vlak afwerken. Kun je er mooi mee rijden.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement