Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2022 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind de preshading er toch goed doorheenkomen hoor, in ieder geval aan de bovenzijde!
Netjes weer zo ver!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jan, 2022 20:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi spuitwerk, Barry. En ja, op de foto van de bovenzijde kan ik de preshade goed zien.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Thanks heren....maar hetgeen je nu ziet is dat ik het met een lichtere kleurvariant de vlakken heb bewerkt.....maar blijkbaar goed, gezien jullie reacties.


Het ging lekker....de gele banden zat er goed op......totdat ik het vliegtuig van voren bekeek......zag ik daar toch naden zitten :evil: :evil: , waarom heb ik dat niet eerder gezien.
Tevens is mijn witte verf van mr. Hobby vergeeld, zucht......
Vleugels waren makkelijk hersteld met Vallejo wit....de band aan de rechterzijde moest ik verwijderen....doordat de verf vergeeld is, leek het ook dikker en zijn de panellines volgelopen en nauwelijks zichtbaar meer, 2x zucht.

Er zit niets anders op om het te corrigeren.

photo 550058
De naadjes zijn bij bovenstaande foto al weggewerkt.
photo 550059


Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ai dat is balen, maar je pakt het weer grondig aan!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Barry, betreffende je pre-shade. Als het niet zichtbaar is, denk ik aan een paar oorzaken:
a) Je preshade is te licht waardoor er geen contrast is met de laag die er overheen gaat
b) Je laag er overheen is te dik waardoor je de preshade niet meer ziet
c) Een combinatie van bovenstaande

Je zou dus de preshade wat dikker/scherper op kunnen zetten of een nog meer contrasterende kleur kunnen kiezen.

Een andere oplossing is om je definitieve kleur minder dik op te zetten, maar.... wellicht heb je juist die meerdere lagen nodig om het goed te laten dekken. Dan kun je er ook voor kiezen om eerst één of twee dunne (mist)laagjes van je definitieve kleur op te zetten, dan de preshade en dan weer verder met je definitieve kleur. Dit kun je ook doen als je een donkerder camouflagekleur over de eerste laag gaat aanbrengen, vaak verdwijnt dan ook de preshade.

Je kunt later uiteraard met een postshade (wat je nu volgens mij ook hebt gedaan) de vlakken iets lichter inkleuren zodat de paneellijnen wat donkerder blijven.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 jan, 2022 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Je bent een aardige uitdaging aangegaan Barry. Bijzonder kitje, ik wist niet dat Dragon ook een Tony had. Ik ken alleen de Revell/Matchbox versie en die van Tamiya in deze schaal. De een goedkoop en daar krijg je ook waar naar, de ander veel te duur wat mij betreft, maar goed die zal vast vanzelf in elkaar vallen. Ik zou denken dat dit een mooie middenmoot is. Qua uren werk heb je er waarschijnlijk het meest plezier van.

Welke Mr. Hobby verf gebruik je? Ik had verwacht dat die niet zou vergelen namelijk. Succes met de herstelwerkzaamheden.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2022 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
tsjopper bob schreef:
Barry, betreffende je pre-shade. Als het niet zichtbaar is, denk ik aan een paar oorzaken:
b) Je laag er overheen is te dik waardoor je de preshade niet meer ziet


Dit is waarschijnlijk de val waar ik telkens in tuimel.

FokkerFan schreef:
Welke Mr. Hobby verf gebruik je? Ik had verwacht dat die niet zou vergelen namelijk. Succes met de herstelwerkzaamheden.

Afbeelding

Deze gewoon. Ik denk dat de verf op de een of andere manier teveel in het licht heeft gestaan.

Na de boel te hebben hersteld en de witte vlakken overgespoten met witte vallejo primer, vrolijk verder gegaan.
Meer tijd verloren aan afplakken dan dat ik daadwerkelijk de airbrush heb gebruikt (Bambi was overigens erg lekker.)
photo 550385
photo 550384
photo 550383

Daarna losgegaan met het verweren en chippen. Ondanks dat de vallejo chipmedium er al heel wat tijd geleden opgespoten is, reageerde het toch nog goed op een nat ruw kwastje, natte punt van een tandenstoker.

photo 552758

Ik was zeer content met het resultaat,. Totdat Mark mij attendeerde....leuk inderdaad...alleen toegepast op de verkeerde plekken....
Huh, dacht ik....wat dan.....Mark : verf bladderde aan de randen e.d af nooit midden op.....

Een momentje naar dat bericht zitten te staren.....diep zuchten.....verlies nemen en door.

Sqn wapen op de staart gespoten aan beide zijden.
photo 552751

Verder met verweren.....laat ik olieverf gebruiken.
photo 552749
Weet niet of het goed op de foto te zien is, maar het verschil tussen linker vleugel en rechtervleugel is zichtbaar
photo 552750

Vervolgens de onderkant.
Deze heb ik niet gechipt, zie ik straks toch niet als Toni op zijn pootjes staat, maar de boel vervuilen vond ik wel stoer staan.
photo 552752
photo 552754

Ik ga Toni nu voorzien van een glanslaag om de kleinere decals straks te kunnen plaatsten.
Daarna afwerken...prop monteren, wielen en wielkappen en dan kan ik weer verder met de Russische Draisine.

Tot zo ver deze update.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2022 18:26 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou Barry, die onderkant vind ik heel fraai. Het waren ook echte vetbakken hè?
De kleur bovenop staat hem goed. Wat het chippen betreft is het misschien goed om te weten dat de Japanners de hinomaru's steeds goed op kleur hielden. Maar ik zou het nu zo laten. Chipping blijft voor iedereen een probleem en het web staat vool met discussies daarover. Vaak zie je die slijtage alleen langs randen van luiken en kleppen en vooral bovenop en dan nog vooral op het voorste deel van de romp t/m de cockpit van de schutter en eenderde van de vleugels, tot waar de kanonnen of MG's zitten. Het achterste deel van de romp (en staart) en de buitenste 2/3 van de vleugels hadden nauwelijks slijtage, alleen daar waar de "gehandled" werden. Bedenk dat de Japanners geen primer gebruikten, dus als de verf eraf gaat zie je bare metal/mat aluminium. Toestellen die het lang uithielden verloren vaak hele lappen verf. Het is heel moeilijk om dat geloofwaardig na te doen. Vaak denk je: "Wat ga ik lekker! " en voor je het weet is het overdone. Zo heb ik indertijd mijn Zero verkloot en is mijn Nell minder mooi geworden dan ik me had voorgesteld. Of je chipt op verkeerde plekken. Bij mijn Tenzan heb ik foto's opgezocht en van eentje heb ik het zoveel mogelijk nagedaan. Zo kom je in ieder geval in de buurt van geloofwaardigheid. En het helpt om je in te houden. Bedenkt dat het nooit perfect kan worden maar dat het m.i. altijd een interpretatie blijft. Dat betekent niet dat je niet geloofwaardig kunt zijn met je model.
Succes met de laatste loodjes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Hallo Barry,
in stilte deze ook gevolgd en inderdaad wordt het een mooie afgeleefde dame met zoals reeds opgemerkt de chipping.
Je ziet zeker het verschil linker/rechtervleugel best goed en ik persoonlijk zou de rest ook zo doen.(rechts)
Verder een mooie build, de laatste loodjes en als ze af is weer wat fraais in de kast!
Succes!
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 feb, 2022 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Lekker bezig geweest Barry! Tof dat je voor zo'n heerlijke gechipte kist gaat, de minder veilige keuze. Op zich denk ik dat je best aardig op weg bent. De grote chips liggen alleen wat "alleen" op de panelen. Bedenk je dat chipping een proces is.

Eerst slijt de verf en laten er kleine chips verf los rond panellijnen en serviceluikjes. Deze kleine chips verspreiden zich wat meer over de panelen op het vleugeloppervlak. Uiteindelijk verbinden de kleine chips en ontstaan er grotere stukken afgebladerde verf.

Als je het proces op deze manier op je model aanpakt, zal het er wat realistischer uit komen te zien. Beginnen met kleine chips op logische plekken, en dan op een wat chips met elkaar verbinden. Wat je kan doen als je de grote chips al hebt, is juist wat kleinere chips toevoegen langs de logische plekken, vanuit de grote.

Maargoed, wat ik al zei, sowieso al tof dat je hier mee aan de slag gegaan bent!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement