Dank voor de commentaren.
De afgelopen paar weken heb ik gestaag doorgewerkt aan deze kit.
Eerst maar eens de motorgondels geschuurd en de binnenzijde van nog een laangje groen voorzien:
Daarna ben ik verder gegaan met het PE, waarbij ik op bais van Eduard's instructies onderdeeltjes heb geplakt (later zien we wel waarom dat niet zo'n goed idee was voor een van die onderdeeltjes...). Eduard's PE set mist riempjes voor een aantal zittingen, dus die heb ik maar van masking tape gemaakt:
Vervolgens heb ik de beugels voor de machinegeweren geplaatst. Dit was moeizaam omdat je hier eigenlijk drie handen voor nodig hebt...waarom ze uberhaupt kunnen bewegen snap ik eigenlijk niet, de machinegeweren komen in een vaste stand te staan.
Eigenlijk wilde ik trouwens de machinegeweren al in de beugels zetten, maar deze moest ik dusdanig hard in de beugels duwen dat ze begonnen te verbuigen (en ze gingen niet in de beugels...), dus toen heb ik wat van de beugels afgeschuurd, en toen zaten de machinegeweren te los...
Daarentegen past het machinegeweer voor de rugkoepel perfect en zonder problemen op zijn plek:
De passing van deze kit is zeer onregelmatig: of heel goed, of constructies waarvan je je afvraagt hoe ze er op zijn gekomen...
Daarna heb ik het interieur in de romp geplaast:
Hierbij moest ik alles zeer stevig samendrukken om de delen in de juiste positie op hun plek te krijgen.
De horizontale staartvlakken gebruiken een onhandige constructie waarbij er een tussenstuk in de romp moet worden geplaatst, op een plek waar je achteraf niet bij kan. Het tussendeel mist paspinnen en blijft niet lekker zitten. Dus er zat niks anders op dan eerst een van de staartvlakken te plaatsen zodat ik daarna het middenstuk in de correcte positie kon vastlijmen, voordat ik uberhaupt de romp sloot:
Voor de radio van Eduard waarvan de plek niet klopte, heb ik de volgende oplossing gevonden. Eerst de PE delen op een stukje styreen:
en dat dan op een logische plek lijmen:
De achterzijde heb ik natuurlijk nog geschilderd...
Daarna was het tijd om de romp te sluiten. Dit was moeizaam en wederom moest ik zeer veel kracht uitoefenen om de boel in elkaar te krijgen.
Het verlijmen heb ik in stappen, naad voor naad, gedaan. Aan de onderzijde zat desondanks een kier van bijna 1 mm en ook elders was de sluiting onregelmatig, dus overal ging een laag putty op.
De binnenzijde van de neus- en staartkoepels heb ik op sommige plekken van een laag interieurgroen voorzien, en het stoeltje van de achterste schutter plus geweer zijn ook al klaar:
Daarna was het tijd om deze twee koepels samen te lijmen. Het voorste deel van de neuskoepel laat ik nog even achterwege omdat daar nog een machinegeweer in moet. Zoals je waarschijnlijk kan raden aan de hand van het masking tape, was de passing van de twee neuskoepelhelften niet best...
Daarna heb ik het instrumentenpaneel op zijn plek gewurmd:
Hier kan je ongelofelijk slecht bij en het is een wonder dat ik het er ongeveer recht in heb gekregen. Ook het raampje in het cabinedak heb ik vastgezet (en ook daar was de passing belabberd).
Dan het eerste stoeltje vastgelijmd. Eduard levert schattige armleuningen voor de stoelen (die moeilijk te vouwen zijn), waarvan ik er direct een mocht verwijderen omdat het paneel met klokjes in de weg zit. Eduard moet hun eigen PE wat vaker inbouwen in een kit voordat ze wat uitbrengen...
De rest van de stoeltjes, met tussen de twee voorste stoeltjes nog een PE geval dat ik voor de stevigheid maar eerst op een strip styreen heb geplakt:
Ik heb ook de wieldeuren op hun plek gelijmd, en de uitlaten (na een deel van de gondel te hebben geschilderd):
Toen konden de vleugels er op, wat ook nogal wat paswerk heeft gekost voordat er een minimale naad zichtbaar was:
Van voren gezien lijkt het er op dat de ene vleugel wat gedraaid zit t.o.v. de andere (die passing toch ook...).
Daarna konden de motoren er op, gevolgd door de motorkappen:
Links zaten ze er op het moment van de foto er nog niet op omdat...je raad het al, de boel niet correct paste.