Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 17 okt, 2021 2:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 sep, 2021 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 758
Woonplaats: regio Haaglanden
Zoals al in het Koopspook-topic vermeld, heb ik mij bij de START in Aalsmeer niet kunnen inhouden toen ik deze kit tegenkwam:

photo 543489

Toen ik de boxart zag, vond ik hem schattig. Lelijk maar schattig.

Een Hasegawa kit daterend uit de jaren tachtig, met mallen die eigenlijk uit begin jaren 1970 komen. Alleen zou je dat werkelijk niet denken als je de onderdelen ziet: superfijn detail, ingegraveerde paneellijnen, heel dun glaswerk, zeer goede passing voor die tijd.

Inhoud van de doos:

photo 543485
photo 543484
photo 543483
photo 543482

En wat over het vliegtuig (van Wikipedia), een IJA lichte bommenwerper:

Citaat:
The Kawasaki Ki-48 (Japanese: 九九式雙發輕爆擊機, romanized: shiki-souhatu-keibaku, shortened to 'Sokei', Army Type 99 Twin-engined Light Bomber), was a Japanese twin-engine light bomber that was used during World War II. Its Allied reporting name was "Lily".

The development of the aircraft began at the end of 1937 at the request of the Japanese military high command. Kawasaki received an order to develop a "high-speed bomber" capable of 480 km/h (300 mph) at 3,000 m (9,840 ft), and able to reach 5,000 m (16,400 ft) within 10 minutes. It was inspired by the Soviet Tupolev SB.

Kawasaki had the advantage of the experience of designing the Ki-45 twin-engined heavy fighter. Most technical problems were solved; however the aircraft had a number of shortcomings. It carried only an 800 kg (1,760 lb) bombload. This was actually more than contemporary light bombers such as the Bristol Blenheim or Tupolev SB, and only slightly less than light bombers designed several years later, such as the A-20 Havoc, and the strikingly similar-appearing Martin Maryland and Baltimore. Speed was intended to be its primary defense, much like the later, unarmed, De Havilland Mosquito. So it had only three machine guns (again, an equivalent armament to contemporary light bombers). This made it very vulnerable to enemy fighters later in the war, once they became fast enough to actually catch it. The flight characteristics of the Ki-48 also left much to be desired. Newer generations of Allied fighters caught up in speed, and eventually, the Ki-48 was too slow to outrun them, while superior modern Japanese aircraft, such as the Yokosuka P1Y and the Mitsubishi Ki-67, could only be produced in small numbers. The first versions were lightly armoured, so the Ki-48 was quite aerobatic, and could loop and turn with an experienced pilot at the controls. The aircraft was often used as a dive bomber in Burma. The aircraft was not necessarily a failure, and was considered an acceptable light bomber for the first few years of the war by many historians. Much like the Mitsubishi A6M Zero fighter, it was satisfactory for the period when it was designed and produced, but had to be used against much newer and faster competition, due to Japan's inability to produce enough newer aircraft.

Specifications (Ki-48-IIa)

Data from Encyclopedia of Military Aircraft, Japanese Aircraft of the Pacific War, Kawasaki Ki.48-I/II Sokei in Japanese Army Air Force-CNAF & IPSF Service, Aircam No.32

General characteristics

Crew: 4
Length: 12.75 m (41 ft 10 in)
Wingspan: 17.45 m (57 ft 3 in)
Height: 3.8 m (12 ft 6 in)
Wing area: 40 m2 (430 sq ft)
Empty weight: 4,550 kg (10,031 lb)
Gross weight: 6,500 kg (14,330 lb)
Max takeoff weight: 6,750 kg (14,881 lb)
Powerplant: 2 × Nakajima Ha115 14-cylinder air-cooled radial piston engines, 843 kW (1,130 hp) each
Propellers: 3-bladed variable-pitch propellers

Performance

Maximum speed: 505 km/h (314 mph, 273 kn) at 5,600 m (18,373 ft)
Range: 2,400 km (1,500 mi, 1,300 nmi)
Service ceiling: 10,100 m (33,100 ft)

Armament

Guns: 3 × 7.7 mm (0.303 in) Type 89 machine guns, in nose, dorsal and ventral positions
Bombs: 800 kg (1,764 lb) of bombs



Een minpunt van de kit is dat het bommenruim gesloten is. Maar op het web vond ik een paar mooie foto's van hoe dat er van binnen uit ziet:

photo 543490
photo 543491

Dus het is de bedoeling dat het bommenruim open gaat worden gemaakt.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 sep, 2021 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 758
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik heb direct nadat ik de kit in mijn bezit kreeg maar een begin gemaakt.

Eerst heb ik de romp tijdelijk samengesteld met een hoop masking tape, zodat ik de zaag er in kon zetten om de bomdeuren te verwijderen:

photo 543481
photo 543476

Daarna heb ik het interieur gedeeltelijk geassembleerd en een bodempje voor het bommenruim gefatsoeneerd:

photo 543478
photo 543479

De wielbakken zijn bij dit toestel open, zonder wieldeuren. Helaas is dit een van de weinige slechte punten van de kit, en zijn de wielbakken zeer ongedetailleerd. Dus ik heb de binnenzijde van de vleugels en de wielbakken maar mat zwart geschilderd. De wielpoten worden op kleine platen gemonteerd die wat twijfelachtig vast zitten, dus dat heb ik maar verstevigd:

photo 543477
photo 543480

Vervolgens heb ik de vleugels dichtgelijmd:

photo 543470

Zowel de trailing als de leading edge hadden wat last van naden die gevuld moesten worden.

De motoren bestaan uit meerdere delen en hebben behoorlijk fijn detail:

photo 543472

Wel loopt er een vervelende naad rondom met veel flash die wat opschoonwerk vergt. Gelukkig zie je daar later niks van.

Het interieur heb ik in stappen geassembleerd en geschilderd:

photo 543488
photo 543487
photo 543486
photo 543475
photo 543471

Achterin heb ik een extra vloertje aangebracht omdat je door het vele glaswerk anders vol op een naad aan de binnenzijde van de romp kijkt.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 sep, 2021 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 758
Woonplaats: regio Haaglanden
Daarna kon de romp dicht:

photo 543474

Toch eventjes de vleugels er los op geplaatst om een idee van het complete vliegtuig te krijgen:

photo 543473

Afgelopen week heb ik de vleugelranden geputtied en geschuurd, en dan de plek waar de motoren moesten komen zwart geschilderd:

photo 543616

Vervolgens de geschilderde motoren gemonteerd, gevolgd door de motorkappen en diverse luchtinlaten:

photo 543615
photo 543614

Nadat dat droog en wat bijgeschuurd was, konden de vleugels op de romp worden gelijmd. Hierbij bleek vooral bij de vleugelwortel aan de bovenzijde een flinke kier te zijn, die ik heb opgevuld met styreen sheet, gevolgd door putty na het bijsnijden ervan:

photo 543611

En nu ligt hij er zo bij:

photo 543612
photo 543613

Na mijn vakantie zal ik ermee verder gaan.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 sep, 2021 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 17519
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben ook gecharmeerd van de box-art. Wat een gaaf schema.

René

_________________
O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 sep, 2021 22:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 4594
Woonplaats: IJsselstein UT
Leuk dat je deze ook gaat bouwen Thomas! Ik hoop dat je er net zoveel plezier aan beleefd als ik vorig jaar:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=52852

Succes,
Jan

_________________
Lopende BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Belangstelling? Zie onze Buddy Build
.

Op de pijnbank: Kawanishi H8K2 'Emily' - Hasegawa E45, 1:72, Nakajima B6N2 Tenzan, Fujimi 7AD2
Klaar: Aichi B7A1 Ryusei 'Grace' - Fujimi 7 AF1, 1:72; Mitsubishi G3M2 'Nell' - Hasegawa 51209, 1:72, Nakajima Ki-44-II Shoki 'Tojo' - Hasegawa 02562, 1:72
Kawasaki Ki-48-I Sokei 'Lily' en Yokosuka MXY7 Ohka Model 11 (kamikaze) Hasegawa 1:72
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 sep, 2021 15:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2410
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat snel! Ik snap dat je aan vakantie toe bent :lol: Geniet ervan en ik kijk er naar uit om 'm verder afgebouwd te zien worden zodra je weer terug bent.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
McDonnell RF-4E Luftwaffe


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement