Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 12:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2021 17:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
Omdat ik eventjes zin had in wat anders voordat ik aan een groot scratchbouw project zou beginnen, dacht ik dat ik deze even tussendoor zou bouwen...

Het betreft een resin kit met 3D geprinte onderdelen van het Japanse merk Ushi Models, van een toestel dat het nooit voorbij een 1:1 houten mock-up heeft gemaakt.

Wat stukjes van Wikipedia:

Citaat:
The Tachikawa Ki-94 was a single-seat fighter-Interceptor aircraft project undertaken by the Tachikawa Aircraft Company and to be operated by the Imperial Japanese Army. The project refers to two aircraft designs: the Ki-94-I and the Ki-94-II, both of which did not advance beyond the mock-up and prototype stage respectively.


Citaat:
Ki-94-I

The first was a twin-boom monoplane with two 1,641 kW (2,201 hp) Mitsubishi Ha211 18-cylinder engines, driving two 4-blade propellers in a push-pull configuration. The very heavy armament that should have been mounted on the aircraft (two 37 mm/1.46 in and two 30 mm/1.18 in cannon,[1] should have been enough to make short work of most US heavy bombers of the era. Notwithstanding the outstanding prospective performance, which however was judged as "unduly optimistic" by the technical department of the Japanese Army Air Force, this design was judged too complex by the technical department and the design was discarded.


...en met "unduly optimistic" bedoelen ze bijvoorbeeld een topsnelheid van maar lieft 780 km/h. :shock:

Ik heb deze pagina gevonden met een review van de Ushi Models kit, en foto's van de houten mockup, die werkelijk een feest voor voor het oog is en een toonbeeld van vakmanschap:

https://emmasplanes.com/index.php/tachikawa-ki-94-i/

Kijk zeker ook naar de bron van die foto's, die een biografie van de ontwerper van de Ki-94-I en -II is: http://drhasegawa.sakura.ne.jp/tatsuo/tatsuo.htm

De kit:

Het model komt in een redelijk fancy doosje:

photo 541797

...dat aan de binnenzijde genummeerd is (blijkbaar heb ik kit nummer 222) en een verzorgde presentatie van de inhoud heeft:

photo 541798

Inhoud:

Nestmateriaal voor het toestel :wink: :

photo 541802

Resin delen in aparte zakjes, al ontvet:

photo 541801

De resin delen hebben scherp detail, maar wel een paar vervelende naden die weggeschuurd zullen moeten worden:

photo 541813
photo 541814

3D geprinte onderdelen en cockpitkap:

photo 541803
photo 541805

Sommige van de kleinere 3D geprinte delen zitten in meervoud bij de kit. Bij mijn kit is de cockpitkap gewoon goed helder. Er zitten ook nog twee landingslichten in hetzelfde zakje, evenals de decals. Het decalsheet bevat enkel de hinomaru, en er zit een briefje bij dat je de decals precies moet uitknippen omdat de decalfilm doorloopt:

photo 541804

De handleiding is in de kleuren van een blauwdruk:

photo 541799
photo 541800

Helaas bevat de handleiding geen verfinstructies, dus dat mag ik zelf verzinnen.

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op di 07 sep, 2021 21:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2021 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
Ik ben begonnen met het plaatsen van wat lood in de neus.

photo 541816

Volgens de handleiding moest er in totaal 8 gram lood in, en dit is alvast 6 gram. Ook heb ik een styreen schotje gemaakt zodat je vanuit de wielbak niet direct in de romp kijkt.

Na enig schilderwerk aan de binnenzijde van de romp (de achterzijde heb ik zwart gemaakt, en de wielbak ging in aotake), heb ik de romp gesloten:

photo 541819
photo 541818

Aan de onderzijde heb ik nog met wat styreen sheet wat naden weggewerkt.

In de tussentijd ben ik ook begonnen met het losmaken en opschonen van de meeste 3D geprinte delen. Deze hebben 1 nadeel, en dat is dat het materiaal erg bros is en de ondersteunende delen vaak al van de onderdelen afbreken als je de onderdelen losknipt. Hierdoor zijn er helaas wat kleine hapjes uit de props genomen...

photo 541817

Bij de vleugels heb ik de wielbakken alvast in aotake geschilderd, en twee pinnen aangebracht om het verlijmen makkelijker te maken en de verbinding steviger:

photo 541815
photo 541820

Daarna heb ik de staarten opgeschoond en op hun plek gelijmd.

photo 541821

Bij een van de staarten moest ik wat resin wegsnijden om de staart pas te krijgen. De aansluiting staart/achterzijde vleugel is slecht: grote kieren en een hoogteverschil aan de binnenzijde. Daar zou nog heel wat vulwerk aan te pas komen...

Daarna heb ik het hoogteroer tussen de staarten gelijmd:

photo 541822

Bij dit onderdeel moet je opletten omdat het symmetrisch lijkt, maar toch een boven- en onderzidje heeft. Dat kan je zien door het van de zijkant te bekijken.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2021 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
Een blik op de naden bij de staarten, en ook tussen vleugels en romp aan de onderzijde (sorry voor de scherpte van de tweede foto):

photo 541823
photo 541824

Omdat de naden relatief smal waren, heb ik gekozen voor een combi van Mr. Dissolved Putty en Mr. Surfacer 500 (uit een potje) om ze op te vullen. Resultaat na vul- en schuursessie 1:

photo 541825

De motoren hebben niet veel intern detail afgezien van de fans. Ze zijn zo gemaakt dat zodra het model klaar is de props zullen kunnen draaien. Ik heb de fans aluminium geschilderd en de binnenzijde van de motorkappen zwart. Vervolgens heb ik de assen aangebracht en de fans verlijmd aan de assen:

photo 541826

De cockpit bestaat uit twee delen: een kuip met stoel en stick, en een bovendeel met het instrumentenpaneel. Ik had liever iets meer onderdelen gezien, want de gekozen oplossing maakt het moeilijk om de onderdelen goed te schilderen. De klokjes van het instrumentenpaneel waren bijna onmogelijk omdat je er gewoon niet bij kan.

photo 541827

De riempjes zijn van maskingtape.

Daarna heb ik de achterste motorkap op zijn plek gelijmd. Echter, na het vullen van de kieren brak de motorkap bij het schuren weer los van de rest van het toestel omdat de motorkap alleen aan de onderzijde te verlijmen was met de romp. Dus hieronder poging 2 met messing stang ter versteviging:

photo 541828

Dit heeft het wel gehouden...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 aug, 2021 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
Vervolgens ben ik verder gegaan met het herhaaldelijk vullen en schuren van de naden.

Tussendoor heb ik de cockpitkap uitgesneden:

photo 541830

Eerst dacht ik dat deze gevacformed was op basis van een 3D geprinte master, maar bij het wegknippen van overtollig materiaal braken er stukjes weg op dezelfde manier als bij het schoonmaken van de overige 3D geprinte delen. Blijkbaar is de gehele kap 3D geprint (en behoorlijk helder). Uiteindelijk heb ik met een modelbouwmesje de kap steeds maar bijgesneden totdat deze op de bovenzijde van de cockpit paste:

photo 541829

Na een hoop vul en schuursessis is de romp dan op het punt waar ik hem wilde:

photo 541831
photo 541832

Toen heb ik de kuip op zijn plek gelijmd met witte houtlijm:

photo 541834

...en daarna de bovenzijde van de cockpit vatsgezet met secondelijm:

photo 541833

Het 3D geprinte onderdeel past niet helemaal lekker op de romp, en zal dus in vorm geschuurd moeten worden. Dan ben ik direct ook van de vingerafdruk in de lijm af... :oops:

Iik loop nog te twijfelen over de kleuren die ik voor het toestel ga gebruiken. De doos toont hem in standaard IJA kleuren, maar gezien dat hij nooit verder is gekomen dan een mockup lijkt mij testtoestel geel-oranje-rood meer toepasselijk... Ik zal de tint moeten mengen omdat standaard Tamiya oranje te fel is.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug, 2021 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bijzonder vliegtuig heb je gevonden. Jammer dat er van dit soort toestellen nooit grote aantallen zijn gemaakt. De kit zelf vind ik ook apart. Resin en 3D-onderdelen, die laatste zullen we steeds vaker tegen gaan komen.

Even een vraagje over de houtlijm. Blijft dat op termijn wel zitten? Ik kan me zo voorstellen dat dit weer loskomt van de gladde resin-onderdelen.

Salamander schreef:
Iik loop nog te twijfelen over de kleuren die ik voor het toestel ga gebruiken.


Ik zou erbij gaan zitten, anders word je zo moe :wink:

Succes met het vervolg. Het ziet er al goed uit zo. Gelukkig kan je die vingerafdruk nog makkelijk wegwerken. Ik kom er vaak pas achter als ik het model al gespoten heb.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 aug, 2021 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
FokkerFan schreef:
Even een vraagje over de houtlijm. Blijft dat op termijn wel zitten? Ik kan me zo voorstellen dat dit weer loskomt van de gladde resin-onderdelen.


Zolang het geen onderdelen betreffen die aan al te veel krachten blootstaan, gaat dat goed. Overigens zit in dit geval de kuip ook zo goed als ingeklemd tussen de romp en het bovendeel van de cockpit, dus die gaat echt niet de benen nemen... :wink:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 aug, 2021 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
Na de vorige update heb ik eerst het bovenste deel van de cockpit in vorm geschuurd, en daarna ben ik begonnen met het bevestigen van de meeste kleine onderdelen.

Aan de bovenzijde gaan twee kannonnen en twee kleine antennes:

photo 541948

Vervolgens heb ik eerst een kleine inkeping uitgesneden in een van de vleugels, voor de pitotbuis:

photo 541947

Daarna heb ik naast de pitotbuis alle onderdelen vastgelijmd aan de onderzijde, en de wieldeuren van een laagje aotake (Gunze metallic blue-green) voorzien:

photo 541949

Vervolgens ben ik begonnen met het schilderen van de overgebleven onderdelen. Een deel daarvan is inmiddels klaar (de andere zijde van de wieldeuren moet nog):

photo 541952

De ongeschilderde gedeeltes van de wielpoten komen tegen de wieldeuren aan.

De neus heb ik in semi-gloss black gestoken, en de props zijn ook klaar:

photo 541951

Vandaag heb ik ook mijn kleurtje gemengd:

photo 541950

Helemaal links heeft er niets mee te maken. De linker oranje is standaard Tamiya X6 oranje. Daarvan heb ik een halve pot (zo'n 12 ml) in een oud, leeg potje gegoten. De kleur net naast de standaard oranje is nadat ik er wat Tamiya roze bij had gedaan, die daar rechts van is aangevuld met ongeveer twee keer zoveel Tamiya mat rood als het roze, en de meest rechter is nadat ik er Tamiya Flat Base bij had gegooid om het minder glanzend te krijgen. De kleur lijkt ongeveer te kloppen met wat ik zoal aan modellen van Japanse toestellen in oranje-rood kan vinden.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 aug, 2021 23:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Interessante kit Thomas. Ik had nog nooit van dit vliegtuig gehoord. Dapper dat je dit resin geval aandurft.....
Succes,
Jan

PS. Morgen gaat je Betty op de post. We zijn net pas thuis.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 aug, 2021 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekker bezig met resin en 3D.

Wellicht een tip om de fragiele onderdelen niet los te knippen, maar los te zagen (PE-zaagje?).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 833
Woonplaats: regio Haaglanden
tsjopper bob schreef:
Lekker bezig met resin en 3D.

Wellicht een tip om de fragiele onderdelen niet los te knippen, maar los te zagen (PE-zaagje?).

René


Ik heb ze losgeknipt aan de kant van de ondersteuningsplaat (meestal 5-10 mm onder de onderdelen). Met de props was het probleem dat sommige van de sprue? (nou ja, de "pootjes"...) uit zichzelf loskwamen aan de kant van de onderdelen...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement