Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 8:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 22:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
We gaan er nog eentje doen naast de Emily, een torpedobommenwerper die hier nog niet gebouwd is: een Fujimi-kit uit 1983.....

Nakajima B6N2 Model 12 Tenzan ("Jill")

Afbeelding
(Bron: Wings Palette http://wp.scn.ru/en/ww2/b/1036/65/0)

Afbeelding
(Bron: Wings Palette http://wp.scn.ru/en/ww2/b/1036/65/0)


Ontwikkeling

De Nakajima B6N Tenzan (Japans: 中島B6N 天山 - "Hemelse berg", geallieerde codenaam: Jill) was de standaard torpedobommenwerper van de Japanse Keizerlijke Marine voor de laatste twee jaren van de Tweede Wereldoorlog. Het was een doorontwikkeling van de Nakajima B5N “Kate”, was zwaarder en vooral krachtiger en moest dat vliegtuig vervangen, althans dat was het plan. De Kate bleef echter tot het einde van de oorlog in dienst. Hoewel de Tenzan een zeer effectieve torpedobommenwerper en een technisch hoogstandje was, had de Amerikaanse marine tegen de tijd dat ze in dienst kwamen al luchtoverwicht boven de Stille Oceaan verworven, en het type had daardoor nooit echt de kans om zijn volledige potentieel te tonen.

Afbeelding
(Bron: Combined Fleet: http://www.combinedfleet.com/ijna/b6n2.gif



De zwakheden van de B5N1 Kate waren al vroeg in de Chinees-Japanse oorlog aan het licht gekomen en naast het updaten van dat vliegtuig naar de B5N2 (die o.a. bij de aanval op Pearl Harbor werd ingezet) ging de marine op zoek naar een vervanger en stelde daarvoor specificaties op. In 1939 werd de opdracht gegund aan vliegtuigbouwer Nakajima: de marine wilde een vliegtuig dat dezelfde wapenlading kon dragen als de B5N2, maar dan sneller en over een grotere afstand. Het ontwerp werd beperkt door het feit dat het ook moest passen in de dekliften van bestaande vliegdekschepen - die de B5N al bijna vulde. Deze laatste beperking resulteerde in de karakteristieke vorm van de staartvin van de B6N met het naar voren hellende roer.

Afbeelding
De B6N1, de eerste productieversie in volle vlucht. (Bron: Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Nakajima_B6N)

In tegenstelling tot die van zijn voorganger was de ontwikkeling van de Tenzan lang en problematisch. Zo bleek tijdens de eerste testvluchten in 1941 de stabiliteit van het prototype ernstig tekort te schieten. Er waren technische mankementen met de motoren en er waren verschillende problemen bij het opstijgen van en landen op vliegdekschepen. Pas laat in 1942 werd gestart met testen op vliegdekschepen, die weer tal van andere modificaties met zich meebrachten. Het verhelpen van deze problemen leidde ertoe dat het twee jaar zou duren voordat het vliegtuig eindelijk klaar was voor frontdienst. En zelfs toen betekende het gewicht van het vliegtuig dat het alleen kon opereren vanaf de grootste vliegdekschepen van de vloot.

Afbeelding
Een Tenzan maakt een start vanaf een carrier. (Bron: Wikipedia)

Operationele inzet

De B6N Tenzan begon in augustus 1943 in kleine aantallen frontlinie-eenheden te bereiken. Het was de bedoeling om geleidelijk alle B5N Kate-torpedobommenwerpers te vervangen die toen aan boord waren van de carriers van de Derde Vloot op Truk-atol op de Caroline-eilanden. De B6N's werden echter voortijdig ingezet voor de strijd toen verhoogde geallieerde marine-activiteit op de Salomonseilanden een waarschijnlijke invasie bij Bougainville aangaf. Als reactie op deze dreiging startte de Keizerlijk Marine Operatie Ro. Dit hield in dat de luchteenheden op het land in Rabaul werden versterkt met 173 vliegtuigen van de Eerste carrier Divisie (Zuikaku, Shokaku en Zuiho), waaronder veertig B6N's. Deze toestellen werden tussen 28 oktober en 1 november van Truk naar Rabaul overgevlogen.

Afbeelding

Een Tenzan breekt door het gordijn van afweervuur tijdens een aanval op een Amerikaanse carrier. De foto is genomen net voor de torpedo gelanceerd werd. (Bron: Wikipedia).

Het gevechtsdebuut van de B6N1, de eerste productieversie van de Tenzan was ronduit rampzalig. Op 5 november werden veertien B6N1's, geëscorteerd door vier A6M Zero-jagers, op weg gestuurd gestuurd om de Amerikaanse schepen aan te vallen die voor anker lagen bij Bougainville. Vier B6N1's gingen verloren en er werden geen treffers gescoord, terwijl terugkerende Japanse piloten beweerden een grote en een middelgrote carrier, twee zware kruisers en twee andere kruisers of grote torpedobootjagers tot zinken te hebben gebracht.
Bij aanvullende aanvallen op 8 november en 11 november werden zware verliezen geleden: slechts 52 van de oorspronkelijke 173 vliegtuigen van de First Carrier Division keerden op 13 november terug naar Truk, waaronder slechts zes B6N1 Tenzans van de veertig die werden ingezet.

Afbeelding

Een voltreffer van het afweergeschut van de carrier USS Yorktown in de brandstoftank wordt deze Tenzan fataal. Omgeving van Kwajalein, 4 december 1943 (Bron: Wikipedia).

Afbeelding

Met ware doodsverachting vielen de Tenzans met hun torpedo's aan door een spervuur van afweergeschut op slechts enkele tientallen meters boven het wateroppervlak.

Tijdens de Zeeslag om de Filippijnse Zee (19 en 20 juni 1944) en de Slag om de Marianen ( 21 juli tot 10 augustus 1944) moesten Tenzans opereren in een omgeving waar de VS zoveel luchtoverwicht hadden, dat ze geen enkele schade van betekenis konden aanrichtten, terwijl ze enorme verliezen leden door de inzet van de nieuwe F6F Hellcat-jager van de Amerikaanse marine. Na dit debacle bestelde de marine verschillende wijzigingen in het ontwerp, met name een nieuwe Mitsubishi MK4T Kasei 25 motor van ruim 1800 pk, wat resulteerde in de B6N2 die ook wat lichter was dan zijn voorganger.

Afbeelding

Een formatie Tenzans van een opleidingseenheid. Er was een schrijnend tekort aan goede vliegers, waardoor op trainingstijd werd beknibbeld en veel onervaren vliegers a.h.w. voor de leeuwen werden geworpen. Let op de houten "bekisting" van de staartdelen van de torpedo's. Dat moest voorkomen dat de torpedo's braken of van hun koers afweken als ze in het water terechtkwamen. (Bron: Wikipedia)

Afbeelding

Tenzan-vliegers krijgen hun instructie voor een aanval. Begin 1944 waren er nauwelijks nog vliegdekschepen over en moesten de Tenzans vanaf landbases opereren. (Bron: Wikipedia)

Op dit punt behoorden kleine verbeteringen in de prestaties van de B6N wel tot de minste problemen van de Japanse marine. Toen het nieuwe model medio 1944 beschikbaar kwam, had het de marine de meeste van haar vliegdekschepen al verloren en was er een wanhopig tekort aan ervaren piloten. De ironie wil dat Japan in 1943 steeds betere vliegtuigen bouwde, terwijl ervaren piloten inmiddels gesneuveld waren en de opleiding van nieuwe piloten werd verkort om de gaten te kunnen vullen die ontstaan waren dor het toenemende overwicht van de geallieerden in de Pacific. Het overgrote deel van de B6N2-operaties vond daarom plaats vanaf landbases. Dat leverde geen goede resultaten op. De Tenzan werd veel gebruikt in de Slag om Okinawa (1 april tot 22 juni 1945 ), en was het eerste vliegtuig dat ook voor kamikaze-missies werd ingezet.

In de herfst van 1943 begon men één van iedere drie nieuw gebouwde Tenzans te voorzien van 3-Shiki Type 3 air-to-surface radar om vijandelijke schepen te kunnen detecteren. Daarbij werden Yagi-antennes geïnstalleerd langs de voorranden van de vleugels en aan de zijjkanten van de romp.

Afbeelding

Tenzans met warmdraaiende motoren. Ze lijken onbewapend te zijn (geen torpedo's of bommen), dus het zou om een trainingsvlucht kunnen gaan. Opvallend zijn de radarantennes aan de zijkanten van de romp. November 1943 (Bron: Wikipedia: https://es.wikipedia.org/wiki/Nakajima_B6N)

In de loop van 1944 verschoven de prioriteiten van de marine naar de naderende verdediging van de Japanse thuiseilanden. Als gevolg daarvan werd een definitieve versie van de Tenzan geproduceerd die alleen vanaf land werd ingezet, waarbij de functies van de carrierversie werden opgeofferd in ruil voor betere meer prestaties vanwege gewichtsbesparing. Twee B6N3-prototypes werden voltooid, maar Japan gaf zich over voordat deze variant in productie kon worden genomen.

Afbeelding
Nakajima B6N ("Jill") torpedo bomber passes the starboard quarter of the aircraft carrier USS Essex, after dropping its torpedo, 14 October 1944, during the carrier raids on Formosa and Luzon. Note the anti-aircraft shell splash in front of the plane. (Bron: Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_ ... r_1944.jpg)

In totaal werden 1.268 B6N's voltooid, waarvan 1133 B6N2's. Tegenwoordig is er nog maar één over, die tentoongesteld wordt het National Air and Space Museum in Washington, DC.

Afbeelding

Slechts één Tenzan heeft de oorlog overleefd. Die is uitgebreid getest door de Amerikanen en heeft een plek gekregen in het National Air and Space Museum in Washington DC.(Bron: Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_ ... r_1944.jpg)



Bronnen:
- Thomas Newdick: Japanese Aircraft of World War II 1937-1945 – fighters, bombers, seaplanes, London 2018
- Scott van Aken: Fujimi 1/72 B6N2 "Jill": http://modelingmadness.com/scott/axis/p ... /7ad2p.htm
- Nakajima B6N: https://en.wikipedia.org/wiki/Nakajima_B6N

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 22 okt, 2021 17:35 pm, in totaal 9 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat was de - leuke - intro. Nu het model. Welke ga je maken en wat zit er in de doos?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2021 23:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
tsjopper bob schreef:
Dat was de - leuke - intro. Nu het model. Welke ga je maken en wat zit er in de doos?

René


"We gaan er nog eentje doen naast de Emily, een torpedobommenwerper die hier nog niet gebouwd is: een Fujimi-kit uit 1983....."
:lol: :lol: :lol:

Morgen de rest. Moet de foto's nog bewerken :brouw:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 27 aug, 2021 17:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 6:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Weer een mooi intro Jan! Ik beb benieuwd naar de rest :D !

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 6:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi en interessant verhaal Jan, deze kan natuurlijk ook echt niet ontbreken, fijn dat je er mee blijft doorgaan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
tsjopper bob schreef:
Dat was de - leuke - intro. Nu het model. Welke ga je maken en wat zit er in de doos?

René


"We gaan er nog eentje doen naast de Emily, een torpedobommenwerper die hier nog niet gebouwd is: een Fujimi-kit uit 1983....."
:lol: :lol: :lol:


Dat snap ik, ik heb leren lezen op school. Maar in de doos zitten volgens mij meerdere opties en die buitgemaakte versie door de Amerikanen nodigt ook wel weer uit om te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jul, 2021 21:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
tsjopper bob schreef:
Maar in de doos zitten volgens mij meerdere opties en die buitgemaakte versie door de Amerikanen nodigt ook wel weer uit om te maken.

René


René, dat zit alleen in de rebox van 2019: https://www.scalemates.com/kits/hobby-2 ... n--1241983
Ik bouw de eerste release van de B6N2 uit 1984. Die heeft maar 1 versie: een Tenzan van het 601e Kokutai, gestationeerd op de carrier Taiho, 1944.

De doosch en haar inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks haar leeftijd van bijna 40 jaar is dit een fraaie kit. Goede kwaliteit plastic met wat lichte flash, verzonken paneellijnen en mooie details aan de buitenzijden. De cockpit is spartaans: met alleen 3 stoelen, een dashboard en een stuurknuppel. Je kunt deze kit uitrusten als bommenwerper of als torpedovliegtuig. Ik heb wel wat twijfels over de decals: ze zijn wat dik en ik vind het rood van de hinomaru's te fel. Ik zal eens in de reservemap kijken of ik ze kan vervangen. Gelukkig heeft Montex nog een masking setje zodat ik de stijlen van de plantenkas lekker strak kan schilderen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie kit hoor. Ik heb deze lang geleden met plezier gebouwd :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 8:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi gedetailleerd kitje inderdaad, ziet er toch nog goed uit.
Nadeel is alleen het vreselijk dunne en slappe plastic van Fujimi volgens mij, maar dat ken je ondertussen wel.
Montex is dat vinyl spul toch? Moet je er wel goed voor zorgen dat het blijft zitten tijdens je schilderwerkzaamheden.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 jul, 2021 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3485
Woonplaats: Purmerend
Leuke uitgebreide intro weer Jan.

Wat lijkt die Nakajima op mijn B5N2 zeg.

markie schreef:
Montex is dat vinyl spul toch? Moet je er wel goed voor zorgen dat het blijft zitten tijdens je schilderwerkzaamheden.

ja dat spul wil inderdaad nog wel eens loslaten.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement