Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 okt, 2021 17:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Zo mannen, de "Hemelse Berg" is klaar. Tussen de buien door heb ik wat foto's gemaakt.
Een korte evaluatieve bespreking van de kit vind je onderaan dit bericht.

Nakajima B6N2 Tenzan ("Jill"), torpedovliegtuig/duikbommenwerper
Keizerlijke Japanse Marine, 601 kokutai
Carrier Taiho, Filippijnse Zee / Golf van Leyte
Zomer 1944
(Fujimi 7AD2, 1:72)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb van 21 juli tot 21 oktober aan deze kit gebouwd. Dat is erg lang voor een kit van een eenmotorig vliegtuig. Maar er kwam van alles tussen, zoals het werk aan de Emily, vakantie, gezondheidsperikelen etc. Een belangrijke vertraging zat echter in de kit zelf. Het is een kit uit de jaren 80 dus dat vraagt sowieso om extra werk.

Op de eerste plaats is daar de kwaliteit van het plastic. Die is wat de Engelsen 'brittle" noemen. Kleine onderdelen braken gauw af en het plastic is erg dun en te zacht, vaak te dun, zoals bij de stangen van het landingsgestel, de antennemast en het staartwiel.

Dan zijn er een aantal ontwerpkwesties. Ik vind het raar dat aan de trailing edge van de vleugels 6 uitsteeksels zitten. Die maken deel uit van het eigenaardige Nakajima flappensysteem. Ze zitten de hele tijd in de weg. Iedere keer als je de kit oppakt moet je op die dingen verdacht zijn. Tot 3 keer toe heb ik ze opnieuw moeten maken en opnieuw aanbrengen. Handiger was het geweest als die als aparte onderdelen waren geleverd.

Raar is ook dat het staartwiel aan één romphelft zit vastgegoten. Ook daar heb je alleen maar last van. En hij zit dan ook niet helemaal precies in het midden van de romp.
De Tenzan heeft een extra schutterspositie in vergelijking met zijn voorganger, de Kate. Die zit aan de onderkant van de romp. Het is een luik waarop een MG is gemonteerd zodat de buik van het vliegtuig gedekt was. Ik vind het jammer dat dat luik alleen maar vaag als pannel-line te zien is. Mooier was het geweest als het een apart onderdeel was geweest, dat je open kon zetten. Dat had van mij ook bij de canopy gemogen.
En dan is er de propeller. Het valt mij op dat bij al die oude Fujimi- (en vaak ook Hasegawa)- kits de props niet draaiend zijn te maken. Nu hoor ik u al zeggen: "Maar het is ook geen speelgoed, Jan". En ja, dat is waar. Maar ik vind het toch wel leuk als ze draaien.
Tenslotte moet je voor de decals erg geduldig zijn. Ze zijn dun en relatief sterk, maar het duurt een half uur voor ze los komen van de drager.
Ik ben mij er van bewust dat men in de jaren 80 in deze schaal beperkte mogelijkheden had als het gaat om de productie.

Positief vind ik dat de kit een getrouwe weergave van de echte Tenzan is in deze schaal. Ik heb tientallen foto's vergeleken met deze kit en kan niet anders zeggen dan dat ze bij Fujimi hun huiswerk goed hebben gedaan. Er zijn veel details aan de buitenkant te zien. De cockpit is Spartaans, zoals wel vaker bij kits uit die periode.

Nieuw was het doel dat ik mijzelf had gesteld voor deze bouw. Ik wilde leren een realistische chipping te maken. De aanpak die ik koos staat in één van de postings beschreven. Ik ben er tevreden mee, maar had me misschien nog iets meer in moeten houden ;-) Te laat zag ik dat er ter hoogte van de navigator, die in de middelste cockpit zit, ook chipping had moeten zijn. Het instappen leidde immers tot beschadigingen. gewoon vergeten....
Aangezien de Tenzans in deze fase van de Pacificoorlog als duiven uit de lucht werden geschoten heb ik de verwering beperkt gehouden. En lang zal ook deze geen dienst hebben gedaan....

Veel werk had ik ook aan het aerialsysteem. De eerste keer lukte het snel en nagenoeg perfect maar ik ging de mist in toen ik met een brandend wierookstaafje de hoofddraad wilde spannen. Alles moest weer opnieuw en helemaal mooi vind ik het nog niet. Maar goed, je kunt niet alles hebben. Op een filmpje zag ik trouwens dat de middelste antennedraad niet door het cockpitdak naar binnen gaat, maar loopt van een uitstekende buis naast de navigatorcockpit naar de hoofddraad. Dat heb ik nagemaakt. Het eerste deel van de draad is een veer, die ik in alu geschilderd heb. Dit is het filmpje: vanaf 2'51" zie je de Tenzans in actie bij het opstijgen van een carrier: https://www.youtube.com/watch?v=GGmYEmn ... l%C3%A1dek

Zo, en nu verder met de Emily. Dank voor het volgen en voor jullie feedback!
groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 23 okt, 2021 14:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 5:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi eindresultaat geworden Jan! Het experiment met chippen vindt ik goed gelukt. Niet te veel. En je hebt er ook weer een leuk ondergrondje bij.

Succes verder met de Emily!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 14:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er toch gaaf uit Jan?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 okt, 2021 22:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
tsjopper bob schreef:
Ziet er toch gaaf uit Jan?

Zeker, maar een beetje zelfkritisch vermogen kan geen kwaad, toch? Ik heb nog veel te leren.

@ Paul, bedankt!

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2021 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie kist hoor, Jan.
zo wordt je elke keer weer beter :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 okt, 2021 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Erg mooi geworden Jan! Interessante review ook zo op het eind.
En die navigatoren liepen altijd op hun sokken toch? :wink:
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 okt, 2021 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Trajanus schreef:
Ik heb van 21 juli tot 21 oktober aan deze kit gebouwd. Dat is erg lang voor een kit van een eenmotorig vliegtuig.

Nou dat vind ik al heel snel....wilde dat mij dat lukte.

Trajanus schreef:
Nu hoor ik u al zeggen: "Maar het is ook geen speelgoed, Jan". En ja, dat is waar. Maar ik vind het toch wel leuk als ze draaien.

:lol: :lol: :lol: :brouw:
Trajanus schreef:
Op de eerste plaats is daar de kwaliteit van het plastic. Die is wat de Engelsen 'brittle" noemen. Kleine onderdelen braken gauw af en het plastic is erg dun en te zacht, vaak te dun, zoals bij de stangen van het landingsgestel, de antennemast en het staartwiel.


Misschien de overweging waard zo een tangetje van tamiya of ander merk aanschaffen...die kunnen kleine onderdelen, zonder dat ze breken afknippen en dan zonder dat het plat wordt afgeknipt. Zijn niet goedkoop, maar bespaart een hoop frustratie.
Afbeelding
Bron:https://kitkraft.com/products/tamiya-sharp-pointed-side-cutters

Weer een pareltje geworden Jan :brouw:....het schilderwerk vind ook weer zeer geslaagd zo met de kwast :brouw: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 okt, 2021 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooie Jill geworden.
Het chippen vind ik ook erg goed gelukt.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 okt, 2021 7:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hee Jan, de foto's doen het vliegtuig geen eer aan, tenminste de binnenfoto's niet. Buiten lijkt de boel veel strakker en mooier.
De chipping is inderdaad heel erg mooi geworden en lijkt in de basis ook op de goede plaats te zitten.
Ik vind alleen de kleur van de aluminium op de draden te licht, hierdoor lijkt het net alsof je de "veer" niet hebt geverfd, maar ik vermoed dat dat aan de foto's ligt.
Welke kleur gebruik jij nou voor de propellers?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 okt, 2021 21:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor je kritische feedback Mark.
Van de foto's is alleen de eerste binne genomen. De andere buiten, tussen de plensbuien door ;-)
De "veren" zijn geen veren maar isolatoren. Meestal zijn ze donker (zwart of gun metal), maar deze keer heb ik me laten leiden door het filmpje van de Tenzan, waar ze juist heel licht van kleur zijn. Zie mijn laatste post hierboven,
Voor mijn Japanse propellers gebruik ik graag Hobby Color H 84 Mahoggany.

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement