Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 aug, 2021 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Het is vakantie en ik heb er nog eentje liggen die wel interessant is. De Kawanishi E15K1 "Shiun". Ik kwam dit kitje tegen tijdens een van mijn bezoeken aan Aalsmeerderbrug.
Ik was op zoek naar een Fokker D-XXIII en deze sprak me op de een of andere manier wel aan. Of het de kleur was, of door de grote centrale drijver, ik weet het niet.

De bedoeling is om deze in de prototype uitvoering te maken, met de geel/oranje/rode kleur. Waar de kit in ieder geval ruimte laat voor interpretatie wat de kleuren betreft.
Er is ook niet zo bar veel op het interweb te vinden van deze kist, maar ja dat is ook niet zo gek met een totale oplage van 15 stuks inclusief de 6 prototypes.
Wat me later opviel aan deze kist, waren de dubbele propellors. Laten we beginnen met de doos / inhoud.

photo 542380

photo 542379

Een betrekkelijk eenvoudig kitje, nette details op de romp en vleugels. Niet al te veel onderdelen en een kar om hem om te zetten.
Niet al te veel details in de pit, maar dat zal niet zo'n probleem zijn met een dichte kap.
Dit is mijn eerste RS Models kit, dus ik ben benieuwd naar pasvorm, maar dat is voor de volgende keer bij de dry-fit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 11:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik snap wel dat dit kitje je aanspreekt. De illustratie op de doos laat een mooie aerodynamisch ontwerp zien. Grappig dat deze een dubbele propeller heeft. Deze is contra-roterend neem ik aan?

Zelf heb ik nooit iets van RS gemaakt, maar familie van me heeft een Bloch gebouwd. Die zag er netjes uit dus er zou wat van te maken moeten zijn. Het is natuurlijk een short-run kit dus verwacht niet de pasvorm van Tamiya.

Succes en veel bouwplezier in de vakantie.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 18:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi toestel Mark. Succes gewenst! Ik zet hem erbij op de deelnemerslijst.
Weet jij overigens wat de Geallieerde codenaam voor deze vogel is?

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi toestel!

Mijn eerste bijdrage voor deze BB was ook een RS kitje.
Is me best bevallen hoor, miste wat slimmigheidjes als uitlijningspinnetjes, maar over pasvorm niks te klagen.

Succes met de bouw!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
MarkOh schreef:
De bedoeling is om deze in de prototype uitvoering te maken, met de geel/oranje/rode kleur. Waar de kit in ieder geval ruimte laat voor interpretatie wat de kleuren betreft.


Mijn interesse heb je, ik wil ook nog een vogeltje bouwen met deze kleur. Wat zegt RS hierover?

René
(wat is de status van je KLM Bo?)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2021 0:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
@Tsjopper Bob, RS is nou niet bepaald duidelijk over de kleuren, ze noemen Cockpit color, Orange, Japanese Navy green, etc. Maar geen verwijzingen naar merken/nummers.
Dus dat wordt zelf uitzoeken, maar ook dat hoeft geen punt te zijn. Ik heb hier bijvoorbeeld IJN Cockpit green en ik kan de kleuren bekijken die op de Zero zitten.

Het oranje heb ik op het interweb gezocht en kwam twee stukken tegen waar ik wel wat mee kan;

https://www.britmodeller.com/forums/ind ... ted-mixes/
http://www.aviationofjapan.com/2012/02/ ... ge-or.html

Ik neig zelf naar die C2 variant, nu moet ik alleen nog de beste manier uitvogelen om die te maken/verkrijgen.

Wat de KLM Bo betreft, ik heb van de week niet alleen foto's van de Tony gemaakt, ook van de Bo. Die heb ik er net op gezet.

@Trajanus, De geallieerden noemden deze kist; Norm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2021 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Die C2 lijkt mij ook, heb ook even gekeken naar de andere modellen hier:
David - Aichi M6A Nauzan gebruikt Hu82
Kitboy - Ki9 Nichimo gebruikt Revell enamel 30 met 30% geel
Juggernaut - A7M Reppu gebruikt rood gevolgd door Mr.Color Orange Yellow

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 aug, 2021 21:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Laat ik nu een RAL kleurenwaaier hebben rondslingeren...

photo 542585

Deze gemarkeerde kleuren zouden in de buurt komen van die C2 kleur. Waarbij RAL 1037 dan meer in de buurt zou komen.
Dat geeft in ieder geval iets houvast om kleuren te mengen / kiezen. Op de foto lijken de kleuren op elkaar, maar met het oog zijn de nuances goed te zien.
1037 is wat grauwer dan 1028, die is echt wat geler. Ik zal ook rekening moeten houden met de gele banden op de voorzijde van de vleugel.
Dus wellicht mengen naar die 1037 en dan een pietsie meer rood om contrast te krijgen met het geel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2021 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Ik heb wat nagezocht en even een kort stukje samengesteld;

In 1939 werd opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een snelle twee-zitter verkenner, met als doel doelen te zoeken voor onderzeeboot groepen. Kawanishi ontwikkelde daarop dit toestel dat de naar E15K Shiun kreeg (De paarse wolken, dat zou kunnen refereren aan de paarse wolk waarop de Amida Buddha verschijnt om de geesten van de overledenen te verwelkomen.) De eerste vlucht ws op 5 December 1941. Het toestel heeft twee contra roterende 2-blads propellors, de eerste toepassing daarvan die is gemaakt in Japan. De geallieerde codenaam van het toestel was "Norm", vermoedelijk naar Norman O Clappison van de RAAF, lid van de Allied Technical Air Intelligence Unit (ATAIU)

Het eerste toestel kende problemen met de intrekbare drijvens op de vleugels, na de nodige incidenten is besloten om de drijvers vast te monteren waarna een krachtigere Mitsubishi MK4S Kasei 24 werd geplaatst om te compenseren voor de toegenomen luchtweerstand. De centrale float kon worden afgeworpen in geval van nood om zo meer snelheid (+50 knopen)te krijgen om te ontsnappen aan vijandelijke jagers. Het op commando afwerpen van de centrale drijver ging in de praktijk niet zoals dat dit in de windtunnel was getest. Daardoor konden de geallieerden de toestellen snel uit de lucht schieten. Uiteindelijk werd vanwege de hoge onderhoudsbehoefte en technsiche problemen in Februari 1944 besloten te stoppen met de productie, nadat er slechts 15 toestellen zijn opgeleverd, waarvan 6 prototypes.

Bronnen: https://www.daveswarbirds.com/Nippon/aircraft/Norm.htm en https://en.wikipedia.org/wiki/Kawanishi_E15K en beschrijving bij de kit.

En toen de zaag in de sprue gezet om een dryfit te doen.

photo 542687

De passing is inderdaad niet verkeerd. De vleugel heeft nog wat nawerk nodig om netjes in de romp te passen. De kit bevat fijne details, dus ik verwacht zo her en der wat na te moeten scriben. Ook mis ik de nodige nokjes, maar al met al geen slechte indruk. En ik moet even goed nadenken over het spuiten. Ik denk dat ik een gat in de neus boor om daar een saté prikker doorheen te steken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 aug, 2021 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 15 sep, 2014 16:28 pm
Berichten: 473
Woonplaats: Groene hart
Vervolgens verder met de kit, de eerste stap was het samenstellen van het kantoor en dat moest even drogen. Daarna maar eens snel de luchtspuit tevoorschijn gehaald om wat groen op de interieurdelen te spuiten.

photo 542684

Toen dat eenmaal droog was, door met een penseel om de zwarte accenten te maken, gevolgd door een luchte dry-brush. Een kleine was om wat accent aan te brengen, meer voor mijn gevoel, want met de canopy erop zie je er een stuk minder van.

photo 542682

De volgende acties even in een verzamelplaat bij elkaar, het IP moet in de romp worden gelijmd, maar veel meer als een lijntje ter indicatie is er niet. Met wat restjes sprue nokjes in de kist gelijmd en ook in de cowling die er voor ligt. Bij het verder passen kwam ik tot de conclusie dat de pit niet lekker in de romp zat en helemaal scheef zou komen te staan. Niets wat een stukje plastic niet oplost, dus een klein staafje tussen de cockpitrand en het stuk tussen de piloot en de observator zorgde er voor dat de vloer er een stuk beter in kwam te zitten. Vervolgens de stoel van de piloot even opnieuw uitgelijnd. Daarna de helften aan elkaar geplakt en een gat in de neus gemaakt. Even de saté prikker er door voor het idee, maar zo kan ik de kist straks goed vasthouden tijdens het spuiten.

photo 542683

Nadat de lijm droog was met de vijl over de randen en die met 600 nat geschuurd. Dat past wat mij betreft mooi op elkaar en daar hoeft geen plamuur aan te pas te komen.

photo 542685

Uiteraard aan de onderzijde het zelfde verhaal.

photo 542686

Na het schuren alvast een paar lijnen met de scribe bewerkt en ik laat de lijm nu helemaal goed uitharden voordat ik met de vleugel passing verder ga. Er zijn stukken met Ultra Thin gelijmd en die zijn vrij snel goed, maar ik heb ook stukken met normale lijm gedaan en die heeft wat meer tijd nodig om echt goed te drogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement