Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ben benieuwd hoe het toestel er nu uit ziet Martin, het cockpitje is toch leuk geworden zo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 20:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond.

Een korte update,


photo 529604


De Zero is voor mij een leer mommend met beginners fouten, waar ik bij de volgende goed op ga letten om zij niet nog eens te
maken, voor nu laat ik hem even rusten.

Dank jij wel Markie voor jou reactie en compliment.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Vanmiddag heb ik mij toch veder verdiept in Hemp van Humbrol, omdat ik deze erg op beige vind lijken kan ik ook 89 van
Revell ervoor gebruiken. echter durf ik niet de verschillen tussen beide verf merken te zeggen en het kan zijn dat Revell
afwijkt van Humbrol.

photo 529606
]

Ook heb ik op de website van Tamiya gekeken of ik grey - green ( AS-29 ) die tamiya adviseert kon vinden, na wat nummers
te hebben gecheckt kwam ik uit op XF-76 grey - green

photo 529605


als leek op het gebied van Tamiya verf zou ik graag willen vragen, heeft iemand ervaring met verf van tamiya ?
Ruikt het sterk ? als ik binnenshuis mijn model verft, doe ik dit altijd met een openraam maar ik heb liever niet dat ik na
een dag nog ruikt dat ik mijn model hebt geverfd, hoe is de dekking van de verf en hoe kan ik de verf het beste verdunnen ?

mijn ervaring met Revell is, drie a vier druppels water, is vaak voldoende om de verf mooi vloeiend aan te brengen.

dank jij wel voor de hulp

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je hebt het model nu wit en je bent niet tevreden. Dat kan, maar is toch geen ramp? Laat het lekker drogen en verf er een andere kleur overheen. Ik heb geen ervaring met Tamyja verf. Voor mijn grote oppervlakken gebruik ik nu al een tijdje de airbrush en spuit voornamelijk met Vallejo air en Revell aqua.

Vallejo air is in principe rechtstreeks uit het potje te spuiten, maar dat verdun ik met wat reducer of flow-improver. Revell aqua verdun ik tot een hele dunne vloeistof (melkdikte), ik verdun met alcohol of Revell verdunner. Alcohol werkt hetzelfde, maar is goedkoper en ruikt minder sterk.

Mijn Pearl Harbour Zero heb ik gespoten met Revell aqua. Ik heb geprobeerd om IJN grey na te maken van de kleurtjes die ik had: 70% dark earth / 20% grey / 5% beige / 5% wit. Deze later nog iets overgeneveld met licht grijs:
photo 525313

photo 525314

Uiteindelijk is het dit geworden. Je ziet dat een glanslaag of matte laklaag heel wat doet met de kleur. Ook in vol zonlicht of in de kamer maakt uit.
photo 525321

photo 525645

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Hey Martin,

Ik hoop dat ik je kan helpen als Tamiya kwaster :D . Na mijn onderzoek kwam ik erachter dat Tamiya geen standaard goede Hennep kleur op stock heeft. Ik heb toen besloten voor de Humbrol te gaan. Niet alleen is deze kleur perfect de decals komen er ook lekker op te liggen. De Humbrol verf in zo'n klein potje is wat lastig te mengen. Dus ik mik er een agitator bal in en ga schudden. (Kogellager). Dan word de kleur mooi egaal. Humbrol verf doet er veel langer over om te drogen dan Tamiya. Dus laat haar na een laag maar een paar uur liggen. Voor de aanbrenging en resultaat verwijs ik je naar mijn topic over de zero in deze groepsbouw. Succes.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond Tsjopper bob

Dank jij wel voor jou reacties en tips, inderdaad de Zero is gebroken wit en een ideale ondergrond voor een nieuw laagje.
Zelf vind ik de aqua collor van Revell prettig omdat ik het goed kan verdunnen, het niet te sterk vind ruiken en als het nodig
is en dat gebeurd vaker bij Revell, lukt het mij aardig om de verf te mengen.
Heb jij voor jou Hemp kleur Revell kleuren gebruikt ?
Citaat' : 20% grey , mag ik vragen welke nummer grijs het was ?

Goeie avond Luuk_W ,

dank jij wel voor jou reactie, de Hennep heb ik op gezocht en als ik mij niet vergist, lijkt het erg op
Beige van Revell. echter durf ik niet te hard op te zeggen dat de Humbrol en Revell sterk van elkaar verschillen.

Van de week ga ik andere potjes verf bestellen maar ik wil eerst even mij herpakken, het in de privé kringen erg druk
en ik dacht dat modelbouw mij een beetje kon laten ontspannen maar het loopt even niet zo gesmeerd :roll:

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Hey Martin, Rustig aan dit topic gaat nergens heen. Neem je tijd!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 23:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Woodland.86 schreef:
Heb jij voor jou Hemp kleur Revell kleuren gebruikt? 20% grey , mag ik vragen welke nummer grijs het was?


Ja, in dit geval een mengsel van Revell aqua's - verdund met alcohol om het beter te kunnen spuiten.

70% Dark earth = 36182
20% Grey = 36157
5% Beige = 36314
5% Wit = 36104

De percentages niet te nauwkeurig nemen. De basis is dark eart en dat heb ik vervolgens geprobeerd om te mengen met die andere kleuren. Naderhand dus nog een mistlaagje lichtgrijs overheen gespoten, dus had er wellicht iets meer grijs en wit doorheen gemogen. Ik probeer vaak ook maar wat, het is geen exacte wetenschap.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2021 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goede middag,

Voor de Zero heb ik drie kleuren gemengd, omdat ik het niet aandurf om met een ander merk verf te gaan werken.
En deze kleuren op een los stukje raam geverfd om te zien welk resultaat het is geworden.


photo 530044


Mag ik vragen welke kleur jullie het beste vinden passen ?
zelf vind ik de lichtgrijze kleur het beste omdat ik op foto's van vroege Zero's zij vrij licht vind, bijna wit.
De donkergroene kleur is nog niet dekkend en heb ik bewust ook op het raampje geverfd omdat dit een veilige keuze is,
en kan ik de lichte grijze kleur ook voor de onderkant gebruiken.

Dank jij wel tsjopper bob voor jou reactie en het respect voor de Hemp kleur, ik ben daar ook mee bezig geweest maar bij
mij is het meer een viezige kleur geworden.
dus dat wordt hem niet.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 jan, 2021 19:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo Martin,

Ik ben zelf met een Rufe bezig, deze ga ik in de kleur Hemp maken. Ik zal van het weekend kijken of ik een dekkend laagje krijg en die bij daglicht kan fotograveren.. Dit is nog een Humbrol acryl verf die nu lastig te krijgen is.
Maar ruikt niet....

Wat jouw kleuren betreft, wellicht kan je een drupje groen door het grijs mengen?

Succes verder.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement